Stof op de sensor van D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, D7000, D7100 en D7200. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Stof op de sensor van D7000

Berichtdoor julier » vr apr 11 2014 10:28 am

Op mijn opnames, gemaakt met mijn D7000 zitten zwarte vlekjes op de foto.
Stof op de sensor, ja dat dacht/denk ik ook.
De sensor heb ik door de lev. laten reinigen , maar na een enkele weken waren de vlekjes er weer.
Nu heb ik zelf de afgelopen maanden de sensor, ----met een swab en vloeistof (eclipse)-- 3x schoongemaakt, maar na enkele weken zitten de vlekjes er weer.

Wie weet de oorzaak of liever DE oplossing?

mvg

julier
julier

Forumlid

Onderwerp:

Re: Stof op de sensor van D7000

Berichtdoor jan » vr apr 11 2014 11:11 am

Waarschijnlijk oliespetters wanneer het mooie ronde vlekjes zijn. Heb ik ca. 2jaar geleden ook gehad. Camera opgestuurd naar Nikon Service en zij hebben het probleem verholpen. Nadien nooit geen last meer van gehad.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph.
jan

Bestuurslid

Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor julier » do dec 04 2014 11:16 am

Op 18-01-2011 kocht ik bij Foto klein een Nikon D7000 met objectief AFS DX 16-85/3.5-5.5 VR SN. Nr. 22178380.

De camera heb ik op 14-07- 2012 , dus nog in de garantieperiode, bij Foto Klein in Barendrecht gebracht.
Klacht was: vlekken op de foto. (sensor schoongemaakt door foto Klein in Barendrecht kosten 24,99
Korte tijd later had ik weer de zelfde klacht, zie opname DSC 4427 e.a en DSC 4646 e.a.
Weer schoongemaakt door Foto Klein,
Door ziekenhuis opname lag het fotograferen even stil.
Begin dit jaar constateerde ik weer vlekken op de foto’s zie bijlagen.
Bij Foto Klein dacht men aan oliespetters op de sensor.
“Dan moet hij naar NSP in Beverwijk”. Zo was het advies.
Om de verzendkosten te beperken heb ik hem zelf ter reparatie naar NSP gestuurd.

Rep. Door NSP : "spiegelhuis en sensor gereinigd van stof", kosten € 55,06

14 dgn later weer vlekken op de foto, camera weer naar NSP.
"Sensor nogmaals gereinigd"
Bij terugkomst bleken er nog/weer vlekken op de foto's te zitten ,camera weer naar NSP
"Mirror Driver Unit gereinigd, sensor ,Firmware updates"

Enkel weken later weer/nog vlekken op de foto’s, weer naar NSP
"sensor schoon geblazen van twee stofjes"

Bij aflevering van de camera direct de testfoto's -{door NSP gemaakt}- , gecontroleerd. en....? zelfs daarop nog steeds vlekken op de foto's . zie opnamen
DSC 8384 , DSC 8386 en DSC 8387
De vlekken heb ik op de foto omcirkelt , konden ze het zelf ook zien en de camera weer terug naar NSP,
"Nogmaals sensor gereinigd"
Vanmorgen 13-11='14 komt de camera weer terug, direct twee foto’s gemaakt , en ..? juist ja, nog steeds een veeg op de foto's. zie opname: DSC 8396-2 en DSC 8397-2

De camera is nog in de garantie periode op 14-07-2012 bij de Foto Klein geweest met dezelfde klacht, die tot op heden 13-11-2014 , niet is opgelost.

De camera is nu 5 keer met dezelfde klacht bij NSP geweest.
Alles bij elkaar is hij daar weken lang in reparatie geweest.

Ik ben er nu helemaal klaar mee!!

Duidelijk is nu wel dat ze ook bij NSP het probleem niet op kunnen lossen.

Ik heb goed geld betaald voor de camera, dan verwacht ik ook een goede camera en niet zo’n flut ding, waar ik nu al jarenlang waardeloze foto’s mee maak.

Laatste reactie van Foto klein: “ dit valt niet onder de ge garantie u kunt de camera gratis schoon laten maken, dan kunt u weer fotograferen”
Ja zeker een zwerm spreeuwen zal wel lukken ja.

Opmerking: Ik wissel nooit het objectief .
Ik heb er nl. maar één.

Wat nu??
julier

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor cezi » do dec 04 2014 11:28 am

denk niet dat klein wegkomt met zijn opmerking 'valt niet onder garantie'
we zijn weliswaar ruim 3 jaar na de aankoopdatum maar het euvel bestond al na anderhalf jaar en is sindsdien nooit goed opgelost,
van een camera in deze klasse hoef je niet te accepteren dat hij na anderhalf jaar al problemen geeft, niet goed bruikbaar is;
mijn advies: klein aansprakelijk stellen en je niet met een kluitje in het riet naar nikon laten doorsturen, jij hebt een relatie (overeenkomst) met klein, niet met nikon

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... 4679957085
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
cezi

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor julier » wo dec 17 2014 6:05 pm

Antwoord van Foto Klein:

Bedankt voor uw bericht.

Zoals wij eerder hebben vermeld, heeft u een camera die buiten alle garantie bepaling of economische levensjaren valt. Een camera die na 3 jaar een mankement vertoont, heeft geen recht meer op een kosteloos herstel of vervanging. Er is Europees vastgesteld dat er een economische levensduur voor camera's is vast gesteld op 3 jaar. Na deze periode kunt u geen beroep meer doen op een kosteloos herstel of vervanging.

Omdat wij dit toch erg vervelend voor u vinden willen wij wel een oplossing bieden. Wij willen de camera namelijk kosteloos voor u laten nakijken en daar nodig schoonmaken. Wij zullen hier ook een aantal test foto's maken zodat wij er zeker van zijn dat de sensor weer schoon is zodra deze bij u terug komt.

Graag zien wij in de winkel, zodat wij de camera voor u kunnen schoonmaken.
julier

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor julier » wo feb 04 2015 11:18 am

5 januari 2015

Geachte directie Foto Klein,

Bijgaand stuur ik u een flink aantal foto’s waaruit duidelijk blijkt dat uw conclusie niet juist is.
Ik heb de camera inderdaad voor de eerste keer op 14-07-2012 schoon laten maken door Klein, maar de eerste foto, na de schoonmaakbeurt bij Klein, was niet de foto DSC 4427 op 31-8 -2013 zoals u denkt, maar de foto’s 20120811DSC3574, 20120811DSC3575, 20121022DSC3708 en 20121208DSC3821, die werden gemaakt op 11 Augustus en 22 okt. 2012

De foto’s 20120824DSC3574 en 20120824DSC3575 zijn gemaakt niet een jaar na de “schoonmaakbeurt”, maar één (1) maand ná de schoonmaakbeurt door Klein.
Was de camera ná de “schoonmaakbeurt” door Klein toen goed , ? nee, dus.

Deze foto’s met oliespetters zijn gemaakt op 17en 22 december 2011, de camera was toen 11 mnd. oud.
20111217DSC1747
20111217DSC1784
20111226DSC1864
20111226DSC1866

20120811DSC3574
20120811DSC3575 Deze 2 foto’s werden gemaakt op 11-08-2012 dus een maand ná
de reparatie op 14-07-2012 door Klein.

20120519DSC2933
20120519DSC2934
20121022DSC3706 Klein heeft de sensor niet “schoongemaakt”,maar
20121022DSC3708 de olie over de hele sensor verspreid., zie de foto’s die daarna gemaakt zijn.
20121208DSC3821
Deze foto’s 20120519DSC 2933 t/m DSC3822 zijn gemaakt in de garantieperiode
20121208DSC3822

20140904DSC7809
20140911DSC7988

20141021DSC8384 ..85 en 86 deze foto’s werden door NSP in Beverwijk gemaakt en de camera werd zo terug gestuurd, als zijnde “gerepareerd. “

Merkwaardig dat u schrijft:
“Graag zien wij u in de winkel, zodat wij dit in orde kunnen maken voor u.”
Wat hebben Klein en NSP de voorgaande keren dan niet goed gedaan?

“Klein gaat het in orde maken”. Ja, ja, Klein heeft het twee keer geprobeerd en beide keren 0,0 resultaat, ook bij NSP is hij vijf (5) keer geweest met 0,0 resultaat. Kan Klein het dan beter dan NSP ? vroeg ik al eerder.

De camera is nu 2 keer bij Klein en 5 keer bij NSP geweest en het is nog steeds waardeloos,
Niet zo verwonderlijk, want uitgesmeerde oliespetter krijg je niet weg, las ik op internet.

Op 14-11-2014 schrijft u:
“U heeft naar onze mening het Nikon Service Point meer dan voldoende kans gegeven het probleem netjes voor u op te lossen. Ik wil graag samen met het Nikon Service Point op zoek gaan naar een oplossing. Wij zullen dit maandag in werking stellen zodra het Nikon Service Point weer te bereiken is, en zullen u daarna zo snel mogelijk op de hoogte stellen.”

Drie weken na dit bericht van Foto klein gevraagd hoe het nu verder gaat.

Op 17 -12-2014 schrijft Foto klein:

"Bedankt voor uw bericht.

Zoals wij eerder hebben vermeld, heeft u een camera die buiten alle garantie bepaling of economische levensjaren valt. Een camera die na 3 jaar een mankement vertoont, heeft geen recht meer op een kosteloos herstel of vervanging. Er is Europees vastgesteld dat er een economische levensduur voor camera's is vast gesteld op 3 jaar. Na deze periode kunt u geen beroep meer doen op een kosteloos herstel of vervanging.

Omdat wij dit toch erg vervelend voor u vinden willen wij wel een oplossing bieden. Wij willen de camera namelijk kosteloos voor u laten nakijken en daar nodig schoonmaken. Wij zullen hier ook een aantal test foto's maken zodat wij er zeker van zijn dat de sensor weer schoon is zodra deze bij u terug komt.
Graag zien wij in de winkel, zodat wij de camera voor u kunnen schoonmaken."

Hoe verzint u het: “Een camera die ná drie jaar een mankement vertoont, heeft geen recht …..”

Vanwaar die draai??? Eerst wilt u het oplossen, weliswaar samen met NSP en nu valt de camera ineens niet meer onder de garantie, dat is vreemd , Het probleem ontstond al in de garantieperiode , zie opname 20111217DSC1747 20111217DSC1784 20111226DSC1866 gemaakt op 17 en 22 dec 2012 e.a.
en is nog steeds niet opgelost
Omdat NSP de verantwoordelijkheid/afhandeling bij Klein legt en terecht,
wringt Klein zich nu in allerlei bochten om onder de garantieclaim uit te komen.
Terwijl ik nu toch wel heel duidelijk heb aangetoond dat de klacht zich al in de garantieperiode voordeed en dat schoonmaak/reparatie door Klein en NSP niets aan de klacht veranderde.

De camera kwam ná een “reparatie” eerder slechter dan beter terug.
De opnames 20141021DSC8384-t/m 8386 -- werden in de werkplaats door NSP gemaakt, rep.nr.......
NSP stuurt de camera terug terwijl er nog spetters op de opnames zitten!!!!
Terwijl hij daar al vier keer eerder was geweest met dezelfde klacht,.

De camera kwam op 05-sept. 2014 terug van NSP .
Op 11-sept.-2014, dus vier dagen later, werd deze foto gemaakt: 20140911DSC7978 ook nu weer een serie spetters.op de opname.

Het heeft me inmiddels ruim € 100,= gekost en een zee aan tijd en ergernis en het resultaat is minder dan waardeloos.

Met de camera had ik al binnen een jaar een probleem en daar is nog niets aan veranderd en Klein kijkt tot nu toe weg en neemt niet zijn verantwoordelijkheid.
Probeert NSP nog wel voor het karretje te spannen, maar die weigert terecht.

Ik heb in voorgaande berichten gevraagd om een vervangende camera, dat schijnt niet mogelijk te zijn.

Derhalve ontbind ik op grond van artikel 265 van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek de koopovereenkomst. , zie aangetekende brief die ik u separaat toestuur.

Met vriendelijke groet,

……………………………

PS. Hoeveel bewijzen wilt u hebben dat er al oliespetters op de foto's zitten , gemaakt in de garantieperiode.

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 7#p2126957

Tot heden (4-2-2015) geen enkele reactie van Foto klein.
Laatst gewijzigd door julier op do feb 12 2015 11:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.
julier

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor CaptainHook » wo feb 04 2015 11:57 am

@julier: sterkte met de afwikkeling!
:idea: Heb je geen rechtsbijstandsverzekering die je hiermee kan assisteren?

BTW: hier bekruipt me weer eens het gevoel dat een 'vakzaak' (ahum) het woord service ook niet echt hoog heeft staan...
CaptainHook

Onderwerp:

Berichtdoor Debby » wo feb 04 2015 9:18 pm

Jee, wat frustrerend, succes in de strijd!
Vriendelijke groet,

Debby

debbyluttik.nl | 500px | Facebook
Debby

Forumlid

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor julier » do feb 12 2015 11:08 am

Aanvulling, omdat ik hier geen foto's kan plaatsen?

Oliespetters op sensor Nikon D7000, zie

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 7#p2126957
julier

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Highlander » do feb 12 2015 5:45 pm

Als je hier niet mee verder wilt of kunt, zou je Chipclean http://www.chipclean.nl/ eens kunnen proberen.
Of dat je met Klein afspreekt dat Chipclean een soort van second opinion geeft op kosten van Klein, in de trant van dat je geen vertrouwen hebt in NSP of Klein en dat dat gebaseerd is op het verleden.
En dat je op deze manier nog wilt meewerken, maar dat je anders je genoodzaakt ziet om andere stappen te ondernemen.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Highlander

Forumbeheerder

Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor julier » za mar 07 2015 9:02 pm

Reactie van Foto Klein 19-02-2015

IVM uw Nikon D 7000

Geachte heer .....,

Laten wij voor op stellen dat wij het heel vervelend vinden dat u niet tevreden bent over camera.

Wij zijn verantwoordelijk voor u camera, echter omdat wij geen eigen reparatiedienst hebben volgen wij altijd het rapport wat word vast gesteld door een erkend reparatie bedrijf. Echter heeft Nikon Service Point ons gemeld dat de verontreiniging die ze op uw camera aantroffen na uitgebreid onderzoek geen gevolg van een defect aan uw camera. De conclusie is dan ook dat de ongeregeldheden toch echt een externe oorzaak hebben.

Door deze rede gaan wij niet over tot een omruiling of koop ontbinding van de camera. Volgens een erkend reparatie bedrijf is er namelijk geen defect geconstateerd in de camera en is er niet te spreken over een ondeugdelijk product.

Wij willen u ook nog steeds aanbieden om de camera kosteloos te laten reinigen voor u. Dit doen wij uit coulance omdat wij het vervelend vinden dat u vind dat de camera wel een defect vertoont.

Met vriendelijke groet,

.........
Klantenservice

De volgende fase is in gang gezet , de juristen gaan zich er nu mee bemoeien,

Klein blijft neuzelen over schoonmaken. na 8 X schoonmaken nog steeds minder dan waardeloos

Klantenservice, lees negeerservice
Laatst gewijzigd door julier op za mar 07 2015 10:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
julier

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Peter » za mar 07 2015 9:51 pm

Hoelang ben je hier nu mee bezig, vanaf 2011 ?
het is nu 2015
Peter

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor cezi » za mar 07 2015 9:56 pm

2012
wel goed opletten!
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
cezi

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Peter » za mar 07 2015 10:04 pm

u miste het vraagteken van mij
de vraag stelde ik ivm het garantie verhaal
Peter

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor julier » za mar 07 2015 10:53 pm

@ Peter,

Camera gekocht 18-01-2011, juni 2012 ontdekte ik oliespetters op de opnamen, die ik in dec 2011 gemaakt had.
Op 14-07-2012 heb ik de camera bij Foto Klein gebracht,(2x) maar noemde het stof, ja dat valt niet onder de garantie, maar het waren oliespetters, die zelfs NSP na 6 keer "schoonmaken" niet weg kon krijgen.
En zit ik nu met een camera die minder dan waardeloos is.

gr. Julier
julier

Forumlid

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”