Stof op de sensor van D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Stof op de sensor van D7000

Berichtdoor Léon Obers » wo mei 06 2015 4:39 am

julier schreef:@Leon Obers.
Hoe kom je erbij "na ruim 4jr." Wat heb jij voor een kalender?

De kalender hier werkt uitstekend. Mijn rekenvermogen ook.

Bij < DEZE reactie > schreef je:
julier schreef:Op 18-01-2011 kocht ik bij Foto klein een Nikon D7000 met objectief AFS DX 16-85/3.5-5.5 VR SN. Nr. 22178380.

Bij een volgende reactie < HIER > schreef je nogmaals:
julier schreef:Camera gekocht 18-01-2011, juni 2012 ontdekte ik oliespetters op de opnamen, die ik in dec 2011 gemaakt had.....

Een week voor Pasen 2015 waarbij je een nieuwe camera mocht ontvangen is dan ruim 4 jaar na die eerste aanschaf. :!: 8)
Verder bevreemd het me, dat je pas in juni 2012 oliespetters ontdekt bij opnamen die je een half jaar eerder hebt gemaakt.
Zo sterkt vervuild lijkt een sensor daarmee niet te zijn, als je dat een half jaar lang over het hoofd ziet.
{Overigens op het moment dat je die vuiltjes ontdekt heb je de camera dan al reeds bijna anderhalf jaar (17 maanden) "onbezorgd" in gebruik}.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Stof op de sensor van D7000

Berichtdoor julier » wo mei 06 2015 11:07 am

En die?
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 5&t=153607

Als je bedoelt, na vier jaar pas opgelost heb je gelijk.
julier

Forumlid
Berichten: 35



Onderwerp:

Re: Stof op de sensor van D7000

Berichtdoor Léon Obers » wo mei 06 2015 12:55 pm

Die opname die je bij Radar laat zien is niet vanuit december 2011 waar je aan refereert toen de eerste problemen zich zouden voordoen, maar van ver erna 10 oktober 2013.
Dat is < nadat je naar eigen zeggen > zelf diverse malen aan de gang bent gegaan met Eclipse en swabs. Als dat onoordeelkundig wordt gedaan zou je de problemen ook zelf hebben kunnen veroorzaken, zoals ik dat in een < eerder reactie > heb aangegeven.

Om een meer realistische indruk te hebben hoe groot de problemen waren voordat je er zelf mee bezig bent geweest,
laat beter eens wat foto's zien van december 2011 om te zien hoe erg het is.
Foto's tussen januari 2011 en december 2011
Foto's tussen december 2011 en juni 2012 toen je de problemen pas ontdekte.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Stof op de sensor van D7000

Berichtdoor julier » wo mei 06 2015 1:56 pm

Dat kan, geef maar een adres waar ik ze kan plaatsen.
Bij Foto Klein hebben ze er zat
julier

Forumlid
Berichten: 35



Onderwerp:

Re: Stof op de sensor van D7000

Berichtdoor Léon Obers » wo mei 06 2015 9:01 pm

Een web-server adres waar je voorbeelden plaatst zul je zelf moeten regelen.
Het NCN forum biedt daar zelf geen opties voor. Kijk o.a. bij < DEZE > sectie van het forum,
naar een aantal onderwerpen bovenaan hoe foto's te plaatsen bij bekende foto community's.
"Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit......."
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Stof op de sensor van D7000

Berichtdoor julier » di mei 19 2015 4:23 pm

Op Radar forum heb ik een paar foto's geplaatst
- DSC 1866 gemaakt toen de camera 11mnd oud was en er nog niemand iets aan gedaan had.
- DSC 3575 de eerste foto na de schoonmaakactie door Foto Klein.

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 9#p2164829
julier

Forumlid
Berichten: 35



Onderwerp:

Re: Stof op de sensor van D7000

Berichtdoor Léon Obers » di mei 19 2015 6:01 pm

Even bekeken. Echt helemaal niets bijzonders. Niet om er hopeloos van te schrikken.
Het aantal stofjes van de eerste foto is absoluut niet abnormaal na 11 maanden gebruik, en als er tot dan toe nog nooit iemand iets aan heeft gedaan.
Met waarschijnlijk gewoon het gebruik van een blaasbalg de sensor schoonblazen zou het meeste ervan verdwenen kunnen zijn.
Zo niet, ook dan valt een goede schoonmaakbeurt met de daarvoor geschikt gereedschappen dus gewoon tot het normale onderhoud van een camera.

Dat ene stofje (bij diafragma 11 op een groothoek) nadat de sensor is schoongemaakt, dat stelt echt ook helemaal niets voor. Dat kan helaas gewoon gebeuren, meteen na de eerste dag van een schoonmaakbeurt. Met hier waarschijnlijk ook een blaasbalgje gebruiken, had dat ene stofje waarschijnlijk ook verwijdert kunnen worden (het is namelijk beslist geen oliespetter). Als je Foto Klein opnieuw had gevraagd dat even weg te blazen, hadden ze het waarschijnlijk gewoon als service voor je gedaan.

Mijn eerdere reactie < HIER > is nog steeds van kracht. Met wat ik nu zie aan stofjes in die eerste periode, en later nadat jezelf aan het klooien ben geweest met de camera, sterkt mij eigenlijk nog veel meer in het vermoeden dat je zelf debet bent geweest aan de enorme problemen met je camera erna. Echt die eerste foto's na 11 maanden en zelfs die ene na een schoonmaakbeurt, stelt allemaal maar weinig voor qua vervuiling. Het is alleen van kwaad tot erger gegaan nadat je zelf ermee aan de slag bent geweest. De uitleg ervan, hoe dat kan heb ik meermaals aangehaald.

En denk nu niet dat ik het allemaal bagatelliseer. Ik fotografeer pakweg 22 jaar digitaal. (Vanaf pakweg 1993). Stof op sensors is van alle tijden. Zeker datgene met wat je laat zien met de laatste foto's die je er nu bij hebt geplaatst uit die eerste periode, allemaal niets abnormaals. Ook het zelf verkloten van een sensor heb ik ook al eens ooit meegemaakt hoor. Ook dat kan gebeuren als je niet alles goed in acht neemt. Maar ben daarin dan wel reëel, en ga niet proberen met smoesjes de schuld bij een ander te leggen of "dat het onder de garantie zou moeten vallen".
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Stof op de sensor van D7000

Berichtdoor julier » di mei 19 2015 9:03 pm

@ Leon Het is niet de eerste foto maar nr 1866 en dat schoonmaken door Foto Klein heeft het alleen maar erger gemaakt gemaakt. Even met een blaasbalgje ??? Dat ze dat dan niet bij Klein 2 x en 6x NSP gedaan hebben,?

Ook bij klein dachten ze na de tweede keer aan oliespetters, daarom is hij 6x bij NSP geweest
NSP vond het kennelijk toch zo abnormaal dat ze een nieuwe camera leverden.
Al eerder gevraagd, laat mij eens zo' n baggerfoto zien , dat moet niet moeilijk zijn begrijp ik. anders gezegd , dat is eigenlijk normaal volgens jou, geloof je het zelf?

Dus die adviezen en ervaringen van jouw heb ik niets aan, Verkoop praat, net als bij klein
De foto van de moezel ,op radar is inmiddels ruim 5000 bekeken.en niemand adviseerde om met een blaasbalgje de sensor schoon te blazen
julier

Forumlid
Berichten: 35



Onderwerp:

Re: Stof op de sensor van D7000

Berichtdoor Léon Obers » wo mei 20 2015 1:45 am

julier schreef:@ Leon Het is niet de eerste foto maar nr 1866

Precies juist daarom! Kan allemaal gebeuren na dat aantal opnamen, en na 11 maanden gebruik.
Waar zijn foto nummer 0010, 0020 of bijv. 0120 als voorbeelden (omstreeks januari 2011) ?

Foto "direct na het schoonmaken" geeft de EXIF voor "shuttercount" aan nr. 3607 En een opnamedatum van 24 augustus 2012.
Dat is anderhalf jaar later nadat je de camera hebt gekocht, en naar eigen zeggen bij het onderschrift van de foto een maand later nadat de chip is schoongemaakt.
Kan veel gebeuren in die tijd. Eerder aangehaald < HIER >:
"Vandaag schoongemaakt, kan morgen opnieuw stof en vlekken geven, volgende week of over drie maanden. Daar is geen pijl op te trekken."

julier schreef:NSP vond het kennelijk toch zo abnormaal dat ze een nieuwe camera leverden.

Normaal zullen ze het beslist niet hebben gevonden om je na vier jaar alsnog een nieuwe camera te geven.
Ik denk eerder dat ze het gezeur meer dan zat waren. Daar wilden ze van verlost zijn. Blijft anders een eindeloze discussie.
Met betrekking tot de foto van de Moezel, zie mijn eerdere antwoord < HIER > 5000x bekeken verandert daar niets aan.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Stof op de sensor van D7000

Berichtdoor julier » za mei 23 2015 5:49 pm

En als dat allemaal zo gemakkelijk schoon te maken is, snap ik niet dat ze dat bij Klein en NSP niet kunnen, want zelfs op de eerste foto na een schoonmaakactie zaten al spetters.

Verder lees ik op diverse sites dat de D7000 net als de D600 veel last van oliespetters.heeft, ,
Dit is mijn laatste reactie, ik ga nu met mijn nieuwe D7000 verder.


Als daar iets mee is zal ik me weer melden. Oke?
julier

Forumlid
Berichten: 35



Onderwerp:

Re: Stof op de sensor van D7000

Berichtdoor Léon Obers » za mei 23 2015 11:23 pm

julier schreef:Dit is mijn laatste reactie, ik ga nu met mijn nieuwe D7000 verder.
Als daar iets mee is zal ik me weer melden. Oke?

Of je je weer wilt melden, als er iets met je camera aan de hand is, is aan jezelf. Zul je waarschijnlijk ook weer doen mocht het zo zijn.
Dat is namelijk het enige waar je dit forum tot nu toe voor hebt gebruikt in de afgelopen kleine 3 jaar. Om je gram te halen over een camera als je daar niet tevreden over bent, of een vraag over je camera.

Voor de verdere rest gaat er totaal niets van jezelf uit, biedt je geen enkele bijdrage op onderwerpen waar andere mensen weer iets mee kunnen op dit forum als zij onderwerpen te berde brengen. Je toont geen enkele belangstelling voor hetgeen hier op het forum gebeurt. Je neemt alleen tot je wat jezelf nodig hebt, maar zelf geef je helemaal niets. Eenrichtingsverkeer. Past wat dat betreft ook keurig netjes in het straatje bij iemand die na vier jaar koste wat kost nog eens een nieuwe camera gaat claimen bij Nikon, waarvan de redenen in ieder geval zeer twijfelachtig zijn.

Hoe noemt men zo iemand met een dergelijke instelling en gedrag? Laat ik dat maar voor me houden, maar erg positief is het niet.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Stof op de sensor van D7000

Berichtdoor julier » di jul 07 2015 3:13 pm

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?f=55&t=153607
Niet na vier jaar, doet zich een probleem voor, maar het heeft vier geduurd en het werd niet opgelost door foto klein, die heeft geen klantenservice, maar een negeerservice
Mijn bijdrage
Ik heb potentiële klanten gewaarschuwd voor foto klein.
foto klein is geen lid van de geschillencommissie, dat betekend dat je er alleen voor staat als je een artikel/product in hun winkel koopt en er garantieclaim ontstaat. Dan schuift foto klein de problemen maanden lang voor zich uit tot de garantie verlopen is. En zegt dan: " drie jaar na aanschaf kun je geen garantie meer claimen."
Dus hiermee ben je nogmaals gewaarschuwd
Voor service of garantie is foto klein op vakantie
Laatst gewijzigd door Cyrus op di jul 07 2015 8:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Rode tekst verwijderd (zie forumregels)
julier

Forumlid
Berichten: 35



Onderwerp:

Re: Stof op de sensor van D7000

Berichtdoor Highlander » di jul 07 2015 3:25 pm

Pffffff. alstublieft mannen, er lezen ook kinderen mee :silent:
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stof op de sensor van D7000

Berichtdoor Léon Obers » di jul 07 2015 4:15 pm

@julier
Ik heb je probleem prima begrepen.
Alleen is het voor je kennelijk heel moeilijk te verkroppen dat mensen er een andere visie en mening op na houden dan wat in jou straatje past.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Stof op de sensor van D7000

Berichtdoor Cookie1397 » di jul 07 2015 7:07 pm

En nu is het genoeg geweest.
Indien men het er genoegen in schept om elkaar om de oren te slaan doe dat dan niet hier.m
Elke reactie die niets inhoudelijks toevoegd en/of op de peroon te speelt word vanaf hier door mij verwijderd.
Tevens enige postings aangepast.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten