D80 vervangen of niet?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D80 vervangen of niet?

Berichtdoor WernerH » wo apr 30 2014 8:25 pm

Beste,

Op dit moment bezit ik een D80 met wat diverse lenzen. Ik maakte regelmatig gebruik van mijn camera, maar dat beperkte zich vooral tot vakanties, dagjes weg en wat evenementen.
Vorig jaar juni ben ik trotse vader geworden van een prachtige dochter en vanaf dat moment gebruik ik bijna dagelijks mijn D80.
Veel foto's worden binnen gemaakt en vanaf nu ook steeds meer buiten, aangezien we er ook steeds makkelijker op uit kunnen gaan nu ze wat groter is.

Ik zou graag jullie mening vragen over iets waar ik nu mee loop. Zoals ik al zei maak ik veel foto's binnen, daarvoor heb ik dan ook een 35mm 1.8 aangeschaft, want miste al heel snel licht om de goede foto's te maken.
Nu is het zo dat ik na een uurtje foto's maken van mijn dochtertje die aan het spelen is er maar hooguit 5 geschikt vind. Veel zijn er bewogen, niet scherp, verkeerde scherpstel punt enz.
Ik heb al gemerkt dat mijn kitlens (18-70) het heel lastig heeft binnen om snel en scherp te zijn, de 35mm 1.8 trekt het redelijk. Wat ik zoveel mogelijk wil vermijden, maar erg moeilijk gaat in donkere situaties zoals binnen is het verhogen van de iso. Persoonlijk vind ik dat de D80 al snel ruis levert als je de iso omhoog schroeft, bij 400 iso begin je al een duidelijke ruis te zien.

Aangezien de leuke foto momenten van mijn dochter nog lang niet op zijn en zelfs steeds meer en meer worden zit ik er aan te denken om afscheid te nemen van mijn D80.
Dit ook na de ervaring die ik heb na de D7000 van een vriend vast te hebben gehad. Die is zoveel sneller en voelde zo lekker aan :-)
(Moet eerlijk zeggen dat ik die niet getest heb in een binnensituatie met een spellend kind.)

Nu heb ik de afgelopen tijd wat zitten zoeken en mijn oog laten vallen op de D5300, dit i.v.m. o.a het kantelbare scherm waarvan ik denk het makkelijk te gaan vinden om eens vanuit een andere hoek de foto's te gaan nemen. Nu lig ik regelmatig plat op de grond om maar een foto te maken, met zo'n scherm zie ik mezelf toch wat makkelijker dergelijke foto's te maken. Daarnaast heeft de nieuwe processor Expeed 4, de 39 scherpstelpunten en de hogere isowaarden mijn aandacht getrokken richting de D5300.
Na heel wat meer gelezen te hebben denk ik toch niet dat het die camera gaat worden, o.a. door het ontbrekend van een tweede scrollwiel (welke ik nu veelvuldig gebruik in de m-stand voor het diafragma en sluitertijd) en de negatieve ervaringen van gebruikers door bv de iso, wb etc te moeten instellen via het menu i.p.v. via makkelijke knoppen.

Maar wat nu? Wat zouden jullie in deze situatie doen?
Welke camera zouden jullie kopen ter vervanging van de D80? (Ik gebruik de camera dus vooral voor kinderfotografie, vakanties, dagjes weg en diverse evenementen)
Zouden jullie überhaupt de camera vervangen of juist kiezen voor een andere lens of misschien wel een externe flitser?

Ik ben benieuwd naar jullie mening en tips.
Met vriendelijke groet, Werner

D7100 / 18-105 / 55-300 / 35 1.8 / Lowepro Apex 140 AW / Velbon Sherpa 450R / ?

Flickr
Gebruikersavatar
WernerH

Forumlid
Berichten: 102


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor Roy Kersbergen » wo apr 30 2014 8:44 pm

Ik ben van een D80 naar een D7000 gegaan en heb daar geen spijt van gehad. De D7000 is echt op alle fronten beter, ook binnen. Als ik jou was zou ik vragen of je hem nog eens mag lenen van die vriend, zo kun je hem in alle situaties aan de tand voelen en zulmje merken dat het echt een heerlijke camera is.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor Léon Obers » wo apr 30 2014 8:57 pm

WernerH schreef:Welke camera zouden jullie kopen ter vervanging van de D80? (Ik gebruik de camera dus vooral voor kinderfotografie, vakanties, dagjes weg en diverse evenementen)
Zouden jullie überhaupt de camera vervangen of juist kiezen voor een andere lens of misschien wel een externe flitser?

Camera vervangen. Techniek gaat zo snel, dat je daar meer mee wint dan een lens erbij nemen (die heb je al in de vorm van een 35mm/1.8 ). Of het een D5300 zou kunnen zijn of bijv. een d7100 is een persoonlijke en budgettaire kwestie. Met beide zijn prima foto's te maken. (Feitelijk met elke hedendaagse SLR camera).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor Boem » wo apr 30 2014 10:03 pm

Ik heb recent de overstap gemaakt van d80 naar d7100.

Ook voor mij was het grotere iso bereik de aanleiding en voor de keus tov een d5200 was ook voor mij het tweede instelwiel van groot belang, evenals het feit dat de d7100 een af-motor heeft.

Ik moet zeggen: wat een heerlijke camera. Het enige waar ik echt even naar moest zoeken was het veranderen van af-velden en -standen, verder zit alles wat ik op de d80 gebruikte op dezelfde plaats en ook de meeste extra's zitten op een logische plaats. En inderdaad, heerlijk werken bij weinig licht. Het enige nadeel is dat pixel-peepen frustrerend kan zijn bij deze camera; het lijkt of onscherptes sneller opvallen door de grotere pixeldichtheid. Een keer extra ademhalen voor je afdrukt, dus, of niet teveel pixelpeepen natuurlijk...

Een mooie bijkomstigheid is dat de d7100 ook een diafragma-overbreng nokje heeft, zodat je ook oude mf lenzen kunt gebruiken. En mf werkt prima met het scherpstel-lichtje in het zoekerbeeld, dat overigens ook helder genoeg is bij lichtsterke lenzen.

Zo. En wat krijg ik nu van nikon voor dit reclamepraatje? ;)
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor Sandervb » wo apr 30 2014 10:13 pm

Puur persoonlijk zou ik dan gaan voor de D7100 gaan, om de volgende redenen;
De (veel) betere ISO waardes (dan wat je nu hebt).
Volgens mij ben jij ook iemand die lang met een camera doet (getuige de D80) dus met met de D7100 heb je dan nu weer "het nieuwste" waar je dus lang mee vooruit kan.
De instelmogelijkheden zijn bij de D7100 veel makkelijker bereikbaar dan bij de D5300.
(zeer persoonlijk vind ik de D7100 veel prettiger in de hand liggen, maar aangezien dat erg persoonlijk is kan ik dat niet als goede reden opgeven ;) )
Nikon D7100
Nikkor AF-S 50 1.8 G \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 50 AW & 202 AW
Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2 \ Carry Speed FS-Slim Prime
Gebruikersavatar
Sandervb

Forumlid
Berichten: 962


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor Willem v D » wo apr 30 2014 11:43 pm

Persoonlijk zou ik ook voor een D7*00 gaan, met dit als reden:
2de instel wiel
eigen motor voor af-d lenzen
groter formaat camera vergeleken met een D5*00
info scherm boven op de camera (heeft een D5*00 niet)
magnesium in de body
beter afgedicht tegen vocht
ligt in de zelfde lijn als de D80
fijner in gebruik doordat je niet elke keer het menu in moet om iets te wijzigen

enige voordeel van een D5*00 serie is dan het klap scherm, met als nadeel dat je geen bescherming op je lcd scherm kan doen.
Maar kijk eens bij je zelf hoe vaak je live view gebruikt op je huidige camera,
is dit zo veel dat een klapscherm erg praktisch of een must is??

Houd er ook rekening mee dat als je een camera tegen je hoofd houd stabieler is als een camera van je af houden.
Willem v D

Forumlid
Berichten: 286


Locatie: veghel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor ben42 » wo apr 30 2014 11:57 pm

Advies voor een trotse vader.
D80 vervangen door een D7000/D7100.

Omdat je ook veel binnenfoto's zult maken nu je een trotse vader bent, kan ik een D7000 of D7100 aanraden.
Belangrijke punten zijn de snelheid van bedienen, de snelheid van het AF systeem, met kinderen soms wel handig.
De gevoeligheid van de sensor komt zeer goed van pas bij binnen opnamen.
De D7000/D7100 heeft bovendien als voordeel dat je een flitser van de camera af kunt aansturen. Zeker in een huiskamer is dit een geweldige mogelijkheid om foto's te maken van kinderen die er veel minder geflitst uitzien dan een flitser op de camera gemonteerd. De basis bediening daarvan is relatief eenvoudig.

De D80 is ook al een goede camera, maar binnen als de hoeveelheid licht beperkt is wint de D7000/D7100 het op verschillende punten van de D80. Zeker met een off camera flitser zijn de resultaten geweldig.
(Mmm nu ik er over nadenk misschien heeft de D80 ook al een off camera flash (?)).
(Volgens mij hebben de 3000 en de 5000 serie geen off camera flash met aansturing van belichting.)

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor Léon Obers » do mei 01 2014 7:24 am

Aanvulling.
Met het steeds meer geïntegreerd zijn van filmen met een foto-camera, zeker met opgroeiende kinderen, misschien ook rekening houden met die mogelijkheden. Het kan met de D7000 / 71000, maar een klapschermpje zoals bij de D5300 is dan wel weer handiger in gebruik.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor RedHenk » do mei 01 2014 9:23 am

Met alle bovenstaande redenen ben ik het ook eens,
Maar voor binnen fotografie en slechte lichtomstandigheden is het gebruiken van een ( externe ) flitser een meerwaarde, zeker als je hem indirect of los van de camera gaat gebruiken.
Dit gaat ook met de 7000/7100 zeer makkelijk en geeft verbluffende resultaten.
Ik weet dat niet iedereen het hiermee eens zal zijn , maar probeer ook eens een flitser te leen en kijk naar de resultaten , ook op je huidige camera zal je al een enorme vooruitgang boeken.
Gebruikersavatar
RedHenk

Forumlid
Berichten: 150


Locatie: Bergambacht

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor WernerH » vr mei 02 2014 8:24 am

Bedankt voor jullie reacties en meningen!

In eerste instantie was ik dus van plan om de D5300 aan te schaffen, maar door diverse reviews ben ik daar toch van af gestapt en is mijn interesse ook, net zoals die van jullie, uitgegaan naar de D7100.
Wat mij echter tegenhoud is het grote prijs verschil, dat toch ruim €200,- is.

Maar zouden jullie direct voor de D7100 gaan of toch ook de D7000 in overweging nemen?
Want ook hier zit een groot prijsverschil tussen. Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen de D7000 en de D7100?
Ik zelf kom niet veel verder dan het aantal scherpstelpunten en megapixels, maar het lijkt me dat er meer verschil in de camera's moet zitten?

Nu ben ik wel iemand die goed over een aankoopt nadenkt en er na aanschaf ook zo lang mogelijk gebruik van zal maken, dus nu iets aanschaffen en over een jaar weer iets anders is voor mij geen optie.
Maar bij aanschaf moet het prijsverschil voor mij persoonlijk wel te verantwoorden zijn en niet alleen omdat het een nieuwer model is...
Met vriendelijke groet, Werner

D7100 / 18-105 / 55-300 / 35 1.8 / Lowepro Apex 140 AW / Velbon Sherpa 450R / ?

Flickr
Gebruikersavatar
WernerH

Forumlid
Berichten: 102


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor Wilci » vr mei 02 2014 10:12 am

Los van de update van je D80 mag ik je misschien nog attenderen op de 85mm 1.8. De mooiste portretjes van mijn kinderen heb ik met dit objectief gemaakt.
Gebruikersavatar
Wilci

Forumlid
Berichten: 410


Locatie: Gemeente Zevenaar
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor DannySan » vr mei 02 2014 10:27 am

Hoi Werner,

ik heb zelf uiteindelijk - na een lange speur- en vergelijkings-tocht - voor de D7100 gekozen.
Ik heb daar toen een topic over gestart, met mijn ervaringen (aangevuld met nuttige hints, tips en trucs van mede forumleden); wellicht wat interessant leesvoer?
viewtopic.php?f=23&t=52441

De D7100 is wel een stuk minder 'vergevingsgezind' dan een D7000; daar heb ik wel aan moeten wennen; zowel in bediening als in nabewerking. Maar als je dat meeneemt: topmodel!
Als je nog vragen hebt, shoot!
Groet Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor Highlander » vr mei 02 2014 4:26 pm

Beste Werner,

Ik heb na drie dagen van zoeken en lezen voor de D7000 gekozen.
De 5300 was voor mij een plastic fantastice camera, ik had niet het idee iets ( lees: veel te licht ) in mijn handen te hebben.
Het verschil tussen D7000 vs D7100 kun je zelf Google-en ( zie hier ):
http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D7100-versus-Nikon-D7000-versus-Nikon-D80___865_680_518
En op de site van forumer Dhr Hans Braakhuis ( zie hier ):
http://www.hansbraakhuis.nl/test-Nikon-D7000.pdf en http://www.hansbraakhuis.nl/test-Nikon-D7100.pdf
Als je dan de verschillen ziet, D7100 heeft 24.2 pixels ten opzichte van de D7000 die 16.3 pixels heeft, waarbij de geleerden zeggen dat de pixel oorlog wel zo`n beetje voorbij is.
Er wordt zelfs gezegd dat door de hoeveelheid aan pixels de D7100 nadeel heeft dat hij kritischer is met de objectieven.
En dat de D7000 € 300 goedkoper is als de D7100 kun je voor jezelf wel de afweging maken of dat het jou waard is.
Ook wordt de D7000 tweedehands goed aan geboden op Marktplaats, er staat een die is nog maar een maand oud, dat is misschien ook te overwegen.
Voor dat geld kun je weer een hoop andere leuke Nikon spullen kopen.
Ik hoop dat je met deze info een weloverwogen keuze kunt maken, veel succes toegewenst.

Gr,
Chris
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor WernerH » ma mei 05 2014 7:47 pm

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben er uit, ik ga voor de D7000 :-)

Waarom kies ik daarvoor? Ik gebruik de camera sinds een maand of 10 pas erg veel (na de geboorte van mijn dochter), daarvoor gebruikte ik de de camera alleen voor uitstapjes en vakanties.
Ik loop nu vooral tegen het feit aan dat de camera niet heel snel is en het iso-bereik (zonder dat de ruis storend is) erg beperkt is. Dit is dan ook datgene dat ik zeker zoek in mijn nieuwe camera.

Nu heb ik dit weekend de D7000 van een vriend mogen lenen (samen met zijn Sigma 18-50 2.8 lens) en deze eens kunnen testen. Eerlijk is eerlijk, deze voldoend na een dagje testen al behoorlijk aan mijn eisen en er kan nog veel meer uitgehaald worden als je de camera goed kent. Ik denk dan ook dat ik nog te "amateuristisch" bezig ben om de "meer opties" van de D7100 volledig te benutten en ik daarom dat extra geld beter kan besteden aan een lichtsterke lens. Want ik merk dat ik de meeste foto's in binnen situaties maak waar een lichtsterke lens zeker in het voordeel is.

Nu kreeg ik van sommige ook de tip om eens naar een tweedehandse camera te kijken. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik daar niet zo voor ben, aangezien ik nogal een pechvogel ben wat dat betreft. Als ik zoiets doe is er altijd iets, doet iemand anders het dan heeft diegene een goed product zonder problemen?! Waar moet ik nu echt goed op letten als ik een camera tweedehands koop? Jullie hebben vast goede tips!

((eventuele aanraders qua objectieven zijn ook welkom! Budget ligt rond de €300,- ))

** Merk 18-50 2.8 gewijzigd, moest Sigma zijn i.p.v. Tamron)
Laatst gewijzigd door WernerH op ma mei 05 2014 8:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet, Werner

D7100 / 18-105 / 55-300 / 35 1.8 / Lowepro Apex 140 AW / Velbon Sherpa 450R / ?

Flickr
Gebruikersavatar
WernerH

Forumlid
Berichten: 102


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor Dennis_k » ma mei 05 2014 8:31 pm

Voor een D7000 liggen de tweede hands prijzen redelijk dicht bij de winkelprijs.
Ik heb bewust voor een winkelexemplaar gekozen.

Als lens kun je kijken naar de sigma versie van de Tamron:
http://tweakers.net/pricewatch/261069/s ... hsm-(nikon).html

Of de versie van Tamron zonder stabilisatie, die is merkbaar scherper volgens de reviews:
http://tweakers.net/pricewatch/243168/t ... -v2-(nikon).html

Vergeet ook de 50mm 1.8 prime van Nikon niet. Zeer fijne en scherpe lens, voor een zachte prijs.

Veel succes met kiezen!
Nikon D7000
35mm 1.8G
50mm 1.8G
SB-700
Lowepro flipside 200
https://www.flickr.com/people/jenenden/
Dennis_k

Forumlid
Berichten: 210


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten