D80 vervangen of niet?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor WernerH » ma mei 05 2014 8:48 pm

Hoi Dennis_K,

Ja, persoonlijk heb ik ook een voorkeur voor een winkelexemplaar een winkel exemplaar.
Maar heb mijn oog een beetje laten vallen op een D7000 met 16-85 objectief, die wordt tweedehands aangeboden :-)

Wat betreft de Tamron of Sigma, ik noemde het verkeerde merk. Ik heb dit weekend dus de combinatie D7000 met Sigma 17-50 2.8 mogen lenen...erg fijne combi, maar wel wat kort in zoom.

Wat betreft de 50mm 1.8, ik heb de 35mm 1.8 al en dat ik inderdaad een super fijne lens, maar zou dan niet snel kiezen om ook nog de 50mm 1.8 te kopen?! Lijkt me zo dicht bij elkaar te liggen en nu doe ik gewoon een stapje naar voren.
Met vriendelijke groet, Werner

D7100 / 18-105 / 55-300 / 35 1.8 / Lowepro Apex 140 AW / Velbon Sherpa 450R / ?

Flickr
Gebruikersavatar
WernerH

Forumlid
Berichten: 102


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor Highlander » ma mei 05 2014 8:52 pm

Op Mp staat een mooie Nikon D7000 + Sigma 30mm 1.4 voor € 750 die heeft 3200 clicks.
Is denk ik het kleinste risico wat er is in tweedehands, maar je bent nooit zeker natuurlijk.
Persoonlijk zou ik letten op: zijn alle papieren aanwezig, hoe ziet hij er aan de buitenkant uit.
Hoe je een objectief controleert staat mooi beschreven op dhr braakhuis zijn site :http://www.hansbraakhuis.nl
Maar ook als je bij de mensen thuis bent, hoe gaan ze met de rest van hun spullen om, dat is voor mij meestal wel een betrouwbare graad meter.
Ook zou ik ter plekke controleren of hij gestolen is.
Dat kun je doen door de volgende App op je telefoon te zetten: stop heling https://www.stopheling.nl

Veel succes bij jou keuze,

Gr,
Chris
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6482


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor 2eX_trots » di mei 06 2014 9:53 pm

Ik heb een D70s en kon een tijdje geleden voor erg weinig een D80 overnemen....eerlijk gezegd valt het mij tegen. Ik merk eigenlijk nauwelijks verschil, sterker nog...puur op foto kwaliteit zie ik geen verschil. Wel is de D80 wat prettiger met een groter scherm en SD kaart ipv de onhandige CF kaartjes van de D70s.
De D70s staat inmiddels op marktplaats en de D80 zal dan volgen. Ook ik wil met ISO 800 tot 1200 fotograferen zonder ruis, binnenhuis en zonder flits. ik heb redelijk lichtsterke objectieven maar loop toch tegen de ruis en het "hunten" van de AF aan.

Ik wil perse een body met ingebouwde AF motor omdat een groot deel van mijn prima bevallende objectieven dat nodig hebben.

Uiteraard zou ik het liefst voor een D7100 gaan maar vind het best veel geld. Een D7000 vind ik persoonlijk niet goedkoop genoeg ten opzichte van de D7100.

Wat ik eigenlijk mis in alle reacties is de optie om een gebruikte D90 aan te schaffen. Ik heb begrepen dat een D90 een mega stap maakte ten opzichte van de D80. Is dat dan geen interessante keuze?
Laatst gewijzigd door 2eX_trots op wo mei 07 2014 7:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Still learning.....
2eX_trots

Forumlid
Berichten: 63


Locatie: Nieuwenhoorn
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor WernerH » di mei 06 2014 10:18 pm

@Highlander, bedankt voor de tip. Ik had een bod uitgebracht, maar verkopende partij wil niet verder zaken dan de gevraagde €750,-. Dit aangezien de camera nog zo goed als nieuw is en je nu voor een nieuwe set €1020,- betaald.

@2eX-trots, de redenen die jij noemt zijn ook precies de redenen dat ik nu op zoek ben naar een andere body. Persoonlijk vind ik de €300,- die je extra betaald voor de D7100 echt te veel, aangezien ik de " extra's" die de D7100 bied toch niet nodig heb en de €300,- liever investeer in een lichtsterk objectief. Dit aangezien ik verreweg de meeste foto's binnen maak.
Wat betreft de D90, zal vast een goede camera zijn, maar is al een wat oudere camera en ik kies persoonlijk daarom liever voor een iets nieuwere waar ik toch weer wat extra jaren mee vooruit kan. Je zou dan zeggen, koop de nieuwe D7100 en dan kan je nog langer vooruit, maar dan kom ik op het hierboven genoemde punt van het inversteren in een lichtsterk objectief.
Met vriendelijke groet, Werner

D7100 / 18-105 / 55-300 / 35 1.8 / Lowepro Apex 140 AW / Velbon Sherpa 450R / ?

Flickr
Gebruikersavatar
WernerH

Forumlid
Berichten: 102


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor ArendV » di mei 06 2014 11:30 pm

@ Werner, ik heb een déjà-vu, volgens mij volg je hetzelfde traject als Roy Kersbergen die nu een mooie D7000 te koop heeft staan (en met een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding, geen twijfel mogelijk), komende van een D80.
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=55510

Op rationele gronden moet je nu voor de D7000 gaan - net als Roy een jaar geleden - vraag is of je dit niet tussentijds gaat bijstellen en niet meteen die paar honderd Euro extra moet neerleggen voor een D7100.
De beslissing is aan jou!
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor One-Oh-Four » do mei 08 2014 8:40 pm

Werner, ik heb een jaar of 2 geleden mijn D80 vervangen voor de D7000. Daar ga je echt lol aan beleven!! Je kan de ISO veel verder opschroeven voor je hinderlijke ruis krijgt. Echter, de mooiste foto's binnen krijg je toch echt door te flitsen. In principe gebruik ik de ingebouwde flits alleen in noodgevallen. De lichtopbrengst van een SB-700 is echt véél beter. Een grotere/duurdere flitser is m.i. niet nodig.

Ik heb de instellingen aangepast zodat hij flitst met een sluitertijd van 1/60. Dat geeft ook de gelegenheid aan het omgevingslicht zoals je sfeerverlichting en dergelijke om opgenomen te worden. Het resultaat zijn goed belichte foto's van voor tot achter.

Trouwens, als je al een 35mm objectief hebt lijkt een 50mm objectief me niet heel zinvol. Het is te vergelijken met de uitsnede van een 70mm objectief op een 35mm / FX-camera. Ik zou eerder voor een groothoek zoom-objectiefje gaan. Ook op vakantie bij het fotograferen van leuke knusse straatjes en dergelijke heb je daar lol aan. Je kan het wat dat betreft zo gek maken als je wilt.

Na verloop van tijd begon ik het groothoekgebeuren wat ik met mijn D80 + 18-200 VR had te missen. De camera en objectief had ik aan mijn zoon gegeven, vandaar. Met de 24-70 kwam ik er altijd nèt niet aan. Ik had ook geen zin om voor heel veel geld iets moois te gaan kopen dus voor het huis- tuin- en keukengebruik heb ik zo'n 18-55 VR bulk-kitlensje gekocht. Distortion-correction aan, geniaal!!
Nikon D500, D800, D7000, D7200, Nikkors AF-S DX 16-80 f/2.8-4, AF-S 14-24 f/2.8, AF-S 24-70 f/2.8, AF-S 70-200 f/2.8 VR II, AF-S 80-400 f/4.5-5.6, Sigma 105mm f/2.8 Macro, Nikon SB-700
Gebruikersavatar
One-Oh-Four

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor WernerH » zo mei 11 2014 11:11 am

@One-Oh-Four
Dat ik lol ga beleven aan de D7000 is gegarandeerd! Ik heb deze een dagje mogen lenen van een vriend en het is een heerlijk apparaat!

Wat betreft de flitser, ik wil de aanschaf daarvan nog zo lang mogelijk uitstellen. Aangezien ik persoonlijk foto's die geflitst zijn niet "natuurlijk" vind en ik weet dat dat juist de kunst van goed flitsen is, maar voor dat je goed flitsen onder de knie hebt ben je een hele tijd verder en heb je wellicht mooie momenten "gemist" (je hebt ze wel, alleen dan met de verkeerde flits)

Ik heb inderdaad de 35mm, maar nooit de intentie gehad om de 50mm te kopen. Vind die 35mm een erg fijne lens en die vergroot je creativiteit door eens een stapje vooruit of achteruit te doen en het object eens anders te bekijken!
Met vriendelijke groet, Werner

D7100 / 18-105 / 55-300 / 35 1.8 / Lowepro Apex 140 AW / Velbon Sherpa 450R / ?

Flickr
Gebruikersavatar
WernerH

Forumlid
Berichten: 102


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor WernerH » zo mei 11 2014 6:33 pm

Welke combinatie zouden jullie kiezen?

- Nikon D7100 body (+ 18-70mm die ik nu al bezit)
- Nikon D7100 + 18-105mm VR

- Nikon D7000 + 16-85mm VR
- Nikon D7000 + 18-105mm VR
- Nikon D7000 + 18-140mm ED VR)

Persoonlijk vind ik de 16-85mm ter vervanging van mijn 18-70mm wel interessant en heb ook wel begrepen en gelezen dat de 16-85 een kwalitatief goed objectief is.
Ik neig dus naar deze combinatie, omdat je dan een goed objectief krijgt met een goede body (ondanks dat dit niet de nieuwste body is, is het wel een hele upgrade vanaf de D80).

Of zouden jullie toch kiezen voor de nieuwe body met een wat meer standaard objectief erbij?
Met vriendelijke groet, Werner

D7100 / 18-105 / 55-300 / 35 1.8 / Lowepro Apex 140 AW / Velbon Sherpa 450R / ?

Flickr
Gebruikersavatar
WernerH

Forumlid
Berichten: 102


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor Roy Kersbergen » zo mei 11 2014 6:52 pm

Ik zou kiezen voor een D7100 body met je huidige 18-70 (is echt geen verkeerd objectief en doet niet veel onder van een 16-85). Kun je daarna mooi door sparen voor een Sigma of Tamron f2.8 ;-)
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor Jacob_O » zo mei 11 2014 7:11 pm

Een D7100 en de 18-70 eerst gewoon blijven gebruiken.

Het zal nog wel even duren eer je alle ins & outs van de D7100 kent en deze beheerst.
Deze lens zal in het begin zeker niet de beperkende factor zijn om tot goede resultaten te komen.
Met een D7000 met een nieuwe (kit)lens zullen de resultaten, zeker in het begin, niks beter zijn.
Ik zou dus meer naar de toekomst kijken en voor de D7100 gaan.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor WernerH » wo mei 14 2014 8:15 pm

Roy Kersbergen schreef:Ik zou kiezen voor een D7100 body met je huidige 18-70 (is echt geen verkeerd objectief en doet niet veel onder van een 16-85). Kun je daarna mooi door sparen voor een Sigma of Tamron f2.8 ;-)


Is het dan niet slimmer/beter om nu voor de D7000 met een Sigma/Tamron te gaan? Is mijn budget ook op, maar heb ik direct een lichtsterk objectief?!

Wat waren jouw redenen om over te stappen naar de D7100?
Ik sprak vanmiddag een verkoper (zelf ook Nikon fotograaf) bij de Saturn en die liet de keuze in het midden tussen de D7000 en D7100...kon niet echt voors en tegens aangeven.
Had al enkele jaren zelf een D7000 en was erg tevreden. Hij gaf enkele verschillen aan, bijv het beter geluid bij het filmen en het meer mega pixels, maar kon mij niet overtuigen om voor een bepaald model te kiezen?!
Wel gaf hij de tip om mijn huidige objectief (de 18-70) zelf te houden, goed objectief en wordt niet meer gemaakt?!
Met vriendelijke groet, Werner

D7100 / 18-105 / 55-300 / 35 1.8 / Lowepro Apex 140 AW / Velbon Sherpa 450R / ?

Flickr
Gebruikersavatar
WernerH

Forumlid
Berichten: 102


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor Roy Kersbergen » do mei 15 2014 8:09 am

Hier staan de verschillen: http://snapsort.com/compare/Nikon-D7100-vs-Nikon_D7000

Mijn reden was meer megapixels, 1.3 cropfactor, iets minder ruis op hoge ISO en snellere AF. Daarbij is de ergonomie van de body net weer wat beter dan die van de D7000.

Maar ik geef toe, de verschillen zijn niet werelds groot maar voor mij genoeg om de overstap te doen. Ik heb toen ik een keuze wilde maken ook zitten twijfelen tussen de D7000 en D7100 en uiteindelijk voor een 2e hands D7000 gekozen maar altijd blijven twijfelen en uiteindelijk nog voor de D7100 gekozen. Maar dit geld voor mij en dat kan voor een ander weer anders zijn.

De 18-70 is inderdaad goed en daar kun je zowel op de D7000 als de D7100 mooie foto's mee maken.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor Timotheus » do mei 15 2014 9:53 am

Werner, die 16-85 die je overweegt is zeker een goed objectief, maar …… niet bepaald lichtsterk. Ik heb hem zelf ook, maar gebruik hem niet of nauwelijks meer, juist omdat zijn prestaties in lichtarme omgevingen tegenvallen.

Dus als je die lens wilt gaan gebruiken om binnen uit de losse hand foto's van je dochtertje te gaan maken, denk daar dan nog eens goed over na, want ik ben bang dat dat tegen gaat vallen!
D7000 • 17-55mm f/2.8 NIKKOR • 35mm f/1.8 NIKKOR • Lumix DMC-LX100
Timotheus

Forumlid
Berichten: 43



Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor WernerH » do mei 15 2014 11:10 am

Ondanks het mooie bereik van de lens, was ik daar al een beetje bang voor...

Nu heb ik zeer waarschijnlijk mijn complete set verkocht (D80 + 18-70mm) voor een wat mij betreft zeer mooie prijs.
Dit betekend wel dat ik een ander objectief moet kopen. Als de koop door gaat heb ik nog een 35mm 1.8 en 55-300mm objectief over.

Welk objectief adviseer jij / jullie als standaard zoom met een budget van ong €350,-?
Met vriendelijke groet, Werner

D7100 / 18-105 / 55-300 / 35 1.8 / Lowepro Apex 140 AW / Velbon Sherpa 450R / ?

Flickr
Gebruikersavatar
WernerH

Forumlid
Berichten: 102


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: D80 vervangen of niet?

Berichtdoor Roy Kersbergen » do mei 15 2014 11:13 am

Ik zou dan een Tamron 17-50 f2.8 (versie zonder VC want die is scherper) nemen. Maar anders adviseren weer Sigma maar die is 100 euro duurder.

Wat krijg je nog voor je D80 met 18-70?
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten