D7100 haalt de 7bps niet ?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, D7000, D7100 en D7200. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: D7100 haalt de 7bps niet ?

Berichtdoor jfbat » ma mei 12 2014 9:17 pm

WernerH schreef:Ik hoop alleen dat ik geen last ga krijgen van de 24mp*

[size=85]*moiré problemen

Moiré ligt niet aan 24mp, maar aan het feit dat het laagdoorlaatfilter weggelaten is. Dat laagdoorlaatfilter is destijds bedacht om moiré te voorkomen. Het zorgde er echter ook voor dat de foto's iets minder scherp werden. Met (bijvoorbeeld) een 24mp sensor zijn de pixels op de sensor echter zo klein dat moiré in de meeste gevallen niet voor zal komen. Er is een hele kleine kans dat moiré optreedt, maar volgens mij zijn de meeste kenners het er wel over eens dat het voordeel van de scherpere foto's daar ruimschoots tegenop weegt.

Qua lenzen: dat klopt wel. De D7100 is wat medogenlozer als je lens niet top is. Ik merk het bij mijn 18-250. Op mijn D5100 kreeg ik daar zonder al teveel moeite prima foto's uit, op de D7100 moet ik daarvoor echt harder werken (beter letten op alle variabelen en de scherpstelling).
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
jfbat

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor WernerH » ma mei 12 2014 10:09 pm

jfbat schreef:
WernerH schreef:Ik hoop alleen dat ik geen last ga krijgen van de 24mp*

[size=85]*moiré problemen

Moiré ligt niet aan 24mp, maar aan het feit dat het laagdoorlaatfilter weggelaten is. Dat laagdoorlaatfilter is destijds bedacht om moiré te voorkomen. Het zorgde er echter ook voor dat de foto's iets minder scherp werden. Met (bijvoorbeeld) een 24mp sensor zijn de pixels op de sensor echter zo klein dat moiré in de meeste gevallen niet voor zal komen. Er is een hele kleine kans dat moiré optreedt, maar volgens mij zijn de meeste kenners het er wel over eens dat het voordeel van de scherpere foto's daar ruimschoots tegenop weegt.

Qua lenzen: dat klopt wel. De D7100 is wat medogenlozer als je lens niet top is. Ik merk het bij mijn 18-250. Op mijn D5100 kreeg ik daar zonder al teveel moeite prima foto's uit, op de D7100 moet ik daarvoor echt harder werken (beter letten op alle variabelen en de scherpstelling).

Bedankt voor je toelichting! Stelt me weer een beetje extra gerust en geeft me toch weer even net wat meer "zekerheid" om voor de D7100 te kiezen.
Zullen mijn huidige objectieven problemen krijgen met de D7100 of andersom de D7100 met mijn objectieven?
Ben na aanschaf namelijk niet in de financiële mogelijkheid om ook nog even andere objectieven te kopen ;-)
Met vriendelijke groet, Werner

D7100 / 18-105 / 55-300 / 35 1.8 / Lowepro Apex 140 AW / Velbon Sherpa 450R / ?

Flickr
WernerH

Forumlid

Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Berichtdoor Senorjeff » di mei 13 2014 2:25 am

Ik ben ook sinds een ruim een maand in het bezit van een D7100 als opvolger van een D3100. In het begin mislukten de meeste foto's (onscherp etc). Ik dacht dat ik mijn lens moest calibreren maar het bleek toch echt aan mij te liggen :oops: . Na veel spelen met de verschillende AF modi en de tijd nemen om goed scherp te stellen kwamen er al veel mooiere foto's uit.
Het leven is een groot fotoalbum

Nikon D7100 | Sigma 10-20 F4-5.6 | Sigma 17-50 F2.8 | Nikkor 55-200 F4-5.6
Senorjeff

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor lock » di mei 13 2014 11:44 pm

Werner, je zult in eerste instantie wat vaker merken dat een foto niet helemaal scherp is. Dat kan zijn door bewegingsonscherpte of omdat de foto net niet goed gefocused is. Maar dat effect krijg je ook met duurdere lenzen. Je zult dus wat aan je instellingen moeten gaan werken, en aan je techniek. Veel foto's maken, kritisch kijken naar de foto's ( maar zonder dat je naar 100% pixel gaar kijken !) en koppel het aan de manier waarop je de foto's hebt gemaakt. Zoek je ideale minimale sluitertijd op voor een niet OS lens (is voor iedereen weer anders), en je zult steeds betere foto's gaan maken. Ga wel zo snel mogelijk na of de lenzen getuned moeten worden. Want als dat wel nodig is maar je doet er niets mee, dan wordt het erg frustrerend.....

lock
lock

Forumlid

Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor WernerH » wo mei 14 2014 8:38 am

Ik begrijp dat ik niet direct die haarscherpe foto's ga krijgen die ik hoop, omdat je de camera hoe dan ook weer opnieuw moet leren kennen.
Maar ik hoop wel dat de camera tot zijn recht gaat komen met mijn huidige lens (18-70mm), want financieel zit het er niet aan om ook nog een nieuwe lens te kopen.

Lenzen tunen??? Daar ben ik echt totaal niet ik thuis?!.....
Heb je dit probleem alleen bij de D7100? en bijv. niet bij de D7000, want nogmaals in het tunen en dergelijke ben ik echt totaal niet thuis...

Flickr
WernerH

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor ArendV » wo mei 14 2014 9:35 am

@ Werner, het calibreren van je objectieven lijkt ingewikkeld, maar als je het éénmaal gedaan hebt valt het reuze mee.

Er lopen hier verschillende draadjes over b.v. deze is recent
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=55588

Ik ben een tevreden gebruiker van de DotTune methode.

Het probleem kun je ook met een D7000 hebben - waar je ook de autofocus kunt finetunen - alleen met het toenemen van de resolutie/megapixels worden fouten van de fotograaf en de camera steeds beter zichtbaar.
Begin eerst je nieuwe camera met objectief op een stabiel statief te testen, als je dan geen scherpe foto's krijgt dan is calibreren de volgende stap.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
ArendV

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor WernerH » vr mei 16 2014 1:41 pm

Wat betreft het bufferprobleem bij de D7100, zit dit probleem in de schrijfsnelheid van de camera of in de schrijfsnelheid van de gebruikte geheugenkaartjes?
Ik lees hier namelijk wel dat het inzakken minder is bij de 95MB kaarten dan bij de 45MB kaarten en dat bij de snellere kaarten het geheugen eerder leeg is. Of ligt het probleem echt bij de camera zelf?

Een vriend van me heeft namelijk onderstaand kaartje gekocht en die heeft behoorlijke schrijf- en leessnelheid, maar als de beperking in de camera zit zal dit geen mogelijke oplossing zijn.... http://azerty.nl/0-576-689886/sandisk-e ... shgeh.html

Flickr
WernerH

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor jfbat » vr mei 16 2014 2:33 pm

In principe zou het probleem opgelost zijn als de buffer zich maar snel genoeg leeg kan schrijven naar het kaartje. Een hogere snelheid kaartje maakt dat mogelijk. Maar verwacht geen wonderen. Met een 95mb/s kaartje kun je na de eerste seconde op volle snelheid nog doorschieten met ongeveer 1bps (RAW, maximale kwaliteit). Met het kaartje wat je noemt wordt dat aantal misschien iets hoger, maar niet veel.

Ik weet niet of er in de camera ook een beperking zit aan de maximale snelheid waarmee naar een kaartje kan worden weggeschreven.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
jfbat

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Léon Obers » vr mei 16 2014 4:53 pm

Doorgaans is die schrijfsnelheid naar een kaartje eveneens afhankelijk van de controller gebruikt in de camera en kan dus zijn beperkingen hebben. Hoe nieuwer de camera, dan wellicht ook betere prestaties met eenzelfde kaartje omdat simpelweg te achterliggende techniek in de camera sneller is.
Vroeger werd er een database bijgehouden op de website van Rob Galbraith wat verschillende kaartjes deden met een bepaald model camera.
Helaas wordt het niet meer bijgehouden.
http://www.robgalbraith.com/multi_pagee ... l?cid=6007
Vriendelijke groet, Léon Obers
Léon Obers

Forumlid

Ervaringsniveau: *****

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”