Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor WernerH » vr mei 16 2014 10:20 pm

Krijgen ze dan een "vakantiegeld actie?" Ik was van de week bij de Saturn en daar werd mij verteld dat ze dat niet meer doen... Die hebben woensdag 10% op alles werd verteld (eerst zien).... Wil ook een camera aanschaffen, maar misschien toch even wachten, al is dat heel moeilijk ;-)
Met vriendelijke groet, Werner

D7100 / 18-105 / 55-300 / 35 1.8 / Lowepro Apex 140 AW / Velbon Sherpa 450R / ?

Flickr
Gebruikersavatar
WernerH

Forumlid
Berichten: 102


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor WernerH » vr mei 16 2014 10:22 pm

Boem schreef:Maar de d5200 en de d7100 hebben evenveel pixels, toch? Allebei 24MP?


Klopt!
Met vriendelijke groet, Werner

D7100 / 18-105 / 55-300 / 35 1.8 / Lowepro Apex 140 AW / Velbon Sherpa 450R / ?

Flickr
Gebruikersavatar
WernerH

Forumlid
Berichten: 102


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor Niels » za mei 17 2014 8:43 am

WernerH schreef:Krijgen ze dan een "vakantiegeld actie?" Ik was van de week bij de Saturn en daar werd mij verteld dat ze dat niet meer doen... Die hebben woensdag 10% op alles werd verteld (eerst zien).... Wil ook een camera aanschaffen, maar misschien toch even wachten, al is dat heel moeilijk ;-)


Ik vroeg het na bij de media markt, ze mogen daar geen keiharde ja op antwoorden. Maar met wat omwegen vertelde ze me dat er inderdaad weer een actie aankomt. Net zoals elk jaar overigens, zou eerder raar zijn als het een keer niet doorging :)
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Gebruikersavatar
Niels

Forumlid
Berichten: 774


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor WernerH » za mei 17 2014 9:53 am

Dan ga ik denk ik toch nog heel even wachten met de aankoop :-)
Al komt een weekje of twee wel slecht uit qua planning met mijn vakantie, maar goed liever een lang weekend zonder de camera dan x% teveel betalen :-)
Met vriendelijke groet, Werner

D7100 / 18-105 / 55-300 / 35 1.8 / Lowepro Apex 140 AW / Velbon Sherpa 450R / ?

Flickr
Gebruikersavatar
WernerH

Forumlid
Berichten: 102


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor M@rcel » za mei 17 2014 10:41 am

Het is mij niet duidelijk wat je verwacht beter te kunnen doen met de nieuwe lens tov de bestaande lens die je hebt. Je krijgt natuurlijk een licht sterkere lens, maar hoe vaak heb je dat nu daadwerkelijk nodig gehad? Foto's maken met een dergelijke diafragma maak je zelden door de beperkte scherptediepte. De toename in scherpte krijg je vaak pas te zien als de sensor ook die details ook kan vastleggen. Ik heb geen ervaring met de D5200, wellicht pakt het die details, maar of je het dan weer ziet in de foto zelf?

Persoonlijk vindt ik een snellere en accurate AF veel belangrijker om een foto überhaupt scherp te krijgen en met je huidige sigma lens wil dat prima als de body ook snel genoeg is.

Uiteraard is het ieder zijn eigen keuze, ik ben gewoon nieuwsgierig naar je motivatie.
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor Cyrus » za mei 17 2014 6:30 pm

M@rcel schreef:Je krijgt natuurlijk een licht sterkere lens, maar hoe vaak heb je dat nu daadwerkelijk nodig gehad? Foto's maken met een dergelijke diafragma maak je zelden door de beperkte scherptediepte.


Dan mis je een belangrijk punt: beperkte scherptediepte kan je foto juist kracht geven, doordat je het onderwerp daarmee isoleert van de achtergrond. Je hoeft niet altijd met groot diafragma te werken, maar de mogelijkheid in huis hebben is wel zo prettig.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor M@rcel » za mei 17 2014 8:42 pm

Onnodige quote verwijderd

Wat het technisch verschil is begrijp ik. Maar mijn punt is; voldoet de huidige lens met 2.8 niet voldoende? Wat is het gemis aan de huidige lens?
Laatst gewijzigd door Cyrus op za mei 17 2014 8:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor Cyrus » za mei 17 2014 8:50 pm

Oh zo... Als je nu al met een max. opening vam F/2.8 werkt dan win je met een andere F/2.8 qua licht en DOF in algemene zin inderdaad niet tot nauwelijks.

De redenen voor een switch zouden dan - los van wellicht een handiger bereik - betere scherpte ofwel hogere resolutie, minder CA / LoCA, kwaliteit van de onscherpte (bokeh) en overgang van scherp naar onscherp kunnen zijn.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor shutterhappy » do mei 22 2014 7:05 pm

De voornaamste reden is dat deze lens prachtige kritieken krijgt wat betreft scherpte. Wat betreft scherpte zou hij zich kunnen meten met de dure L lenzen van Canon. Ik fotografeer nu vier jaar en al vier jaar vind ik mijn foto's niet scherp genoeg. Heb diverse body's en lenzen gehad, maar nog nooit was ik echt tevreden over de scherpte. Fotografeer altijd enkel en alleen met middelste focus punt van de camera, dus als ik de ogen scherp wil hebben met middelste punt op de ogen scherpstellen en gaan met die banaan. De lens die ik nu heb, is trouwens wel van alle lenzen die ik gehad heb waar ik tot nu toe meest tevreden over ben.
Nikon D7000 + Sigma 17-50 mm 2.8 EX DC OS HSM
shutterhappy

Forumlid
Berichten: 53


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor LJ-Jochem » do mei 22 2014 11:22 pm

Ik stond een maand geleden ook voor deze keuze, weliswaar met een D5100. Ik hunkerde naar een body die meer instelknoppen fysiek op de body had zitten maar een lichtsterke lens had ook mijn interesse om te hebben. Aanzien ik een mooie bonus had ontvangen heb ik toen voor beide gekozen, de D7100 met de Sigma 18-35 1.8. ART. Tot op heden nog geen spijt van gehad. Vorige week in Turkije had ik alles bij maar de Sigma is er niet vanaf geweest.

De combi Is redelijk zwaar. Dat was even wennen maar nu heb ik er geen problemen meer mee. De D7100 vergt wel meer inspanning voor goede foto's. Het toestel Is een stuk minder vergevingsgezind als de D5100 en dat was wel even wennen voor mij. Ik merk wel vooruitgang tov de D5100. Foto's zijn ragscherp met deze combinatie.

Mijn combi heb ik gekocht bij Foto Semeins in Tiel. Zij hadden de combi voor iets meer als 1550 euro staan en leverde uit voorraad.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor jacobus » vr mei 23 2014 8:26 am

Kijk eens op DX0mark , kies een lens in combinatie met de D7000 of de D7100. Zie dan hoe de D7100 veel beter presteert met dezelfde lens. Ik heb zelf de D7100 en ik kan je garanderen dat er geweldige platen uit komen.Mocht je wat voorbeelden willen zien dan mail je me maar

Jacobus
Sony RX100 Mark4
Gebruikersavatar
jacobus

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Delft
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor DannySan » vr mei 23 2014 10:30 am

Eens met Jacobus, de D7100 vraagt meer maar geeft daarna ook meer. Ragscherp t/m ISO3200, bloedsnel af (in combinatie met juiste lens) en ligt heerlijk in de hand
Ik heb ook genoeg voorbeelden, wellicht een topic maken?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor LJ-Jochem » vr mei 23 2014 1:14 pm

Lijkt me een leuk idee Danny! Als iedereen nou zijn foto's post en aangeeft met welk objectief is geschoten dan moeten we een heel mooie indruk krijgen van wat er mogelijk is met een body in combinatie met specifiek objectief.

Edit:

Draadje is aangemaakt. viewtopic.php?f=100&t=55779
Laatst gewijzigd door LJ-Jochem op vr mei 23 2014 1:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor Tzigane » vr mei 23 2014 1:21 pm

Ik denk dat het verschil tussen de twee bodies groter is dan het verschil tussen de twee lenzen. Makkelijke keuze dan. :)
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor shutterhappy » za mei 24 2014 1:20 am

Mensen vandaag werd door omstandigheden eigenlijk al de keus voor mij gemaakt en heb de Nikon D7000 besteld, als goed is kan ik hem dinsdag afhalen :) De Sigma 18-35 blijft echter zeker op mijn verlanglijstje staan je moet iets hebben om naar uit te blijven kijken ;) Iedereen bedankt voor jullie reacties en advies.
Nikon D7000 + Sigma 17-50 mm 2.8 EX DC OS HSM
shutterhappy

Forumlid
Berichten: 53


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten