ADL in scene-stand d7100

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

ADL in scene-stand d7100

Berichtdoor evdm1959 » vr mei 30 2014 6:58 pm

Hallo Nikonians,

Als ik in mijn D7100 een scene stand kies, dan zie ik in de display op de camera dat ook daarmee ADL is ingeschakeld. Ik kan nergens vinden of dit standaard in alle Scenes gebeurt en zo ja of dit uitgeschakeld kan worden. Of is het zo dat als je een scene stand gebruikt dan ook automatisch ADL geactiveerd wordt. Wie van jullie weet dit?
Gebruikersavatar
evdm1959

Forumlid
Berichten: 160


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ADL in scene-stand d7100

Berichtdoor a vgastel » vr mei 30 2014 8:33 pm

Actieve D-Lighting (ADL): behoudt details in hoge lichten en schaduwen voor uitgebalanceerde beelden.
Bij mij staat hij standaard uit schiet je in jpg .Het heeft alleen van invloed op JPEG-beelden echter Nikon zeer goed niet tint aanpassingen als dit van toepassing op RAW-bestand gegevens. NEF-bestanden, echter, zijn voorzien van tag zodat Nikon software automatisch het effect kan toepassen wanneer omgezet.

ZIE BLZ 113 EN 139

Zie pdf d7100
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... SwiYyI6OX0.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: ADL in scene-stand d7100

Berichtdoor fmulders » za mei 31 2014 10:20 am

Ik volg dit draadje omdat ik ook een D7100 heb en nog helemaal uit de instelling ADL ben.
Ik kan het antwoord van A van Gastel eerlijk gezegd niet echt volgen. Zou je svp nog eens naar de zinsopbouw kunnen kijken?
fmulders

Clublid
Berichten: 143


Locatie: Kaatsheuvel
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ADL in scene-stand d7100

Berichtdoor Jacob_O » za mei 31 2014 10:46 am

ADL is niet van invloed wanneer je RAW fotografeert.
Hoe dat zit met de scenestanden weet ik niet, maar ik meen dat dit JPG's zijn dus ik vermoed van wel.
Een manier om daar heel snel achter te komen, zonder de handleiding te lezen, is 2 proeffoto's maken.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: ADL in scene-stand d7100

Berichtdoor Cyrus » za mei 31 2014 12:15 pm

Het grote nadeel van scénestanden is dat de camera de baas wordt en instellingen bepaalt, waarbij je zelf wellicht een andere keuze zou willen maken maar dat dus niet kunt. Deze standen zijn heel erg makkelijk voor de absolute beginner of luie fotograaf, maar wees voorbereid op resultaten die je niet verwacht.

Als het zelf instellen van sluitertijd en/of diafragma nog even een brug te ver is, dan kun je beter in "P" gaan fotograferen. De camera regelt dan ook volautomatisch sluitertijd en diafragma, maar alle andere instellingen kun je zelf naar eigen inzicht aanpassen.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ADL in scene-stand d7100

Berichtdoor bobbyr » ma jun 09 2014 7:41 pm

Jacob_O schreef:ADL is niet van invloed wanneer je RAW fotografeert.
Hoe dat zit met de scenestanden weet ik niet, maar ik meen dat dit JPG's zijn dus ik vermoed van wel.
Een manier om daar heel snel achter te komen, zonder de handleiding te lezen, is 2 proeffoto's maken.


Dit is niet correct.
Wanneer ADL is ingesteld is dat van toepassing op iedere opname, raw (NEF) of JPEG maakt daarbij niet uit. Om de vele kwaliteiten van Nikon camera's zichbaar te maken is het wel noodzakelijk dat de raw bestanden allereerst door Nikon software (Capture of ViewNx) verwerkt worden. Anders gooi je veel informatie die de camera gegenereerd heeft in feite weg. Iets dat veel Nikon camera eigenaren tot mijn grote verbazing maar blijven doen... Andere fotoprogramma's en converters zijn niet in staat de specifieke Nikon informatie in een NEF bestand te lezen en correct toe te passen omdat Nikon de benodigde informatie niet aan derden levert (fabrieksgeheim).

Omdat in geval van jpeg de camera de opname geheel verwerkt en aflevert is hier het effect van ADL zichtbaar. Maar met NEF zie je slechts een gedeeltelijk verwerkte foto indien je geen Capture of ViewNX gebruikt hebt voor de raw conversie. In dat geval lijkt het dat ADL alleen met jpeg werkt maar dat is dus absoluut niet zo: de niet Nikon software weet er geen raad mee waardoor het onzichtbaar blijft.

Het effect van ADL is doorgaans van hoge kwaliteit. Met ADL zijn foto's vaak opvallend beter doortekend in schaduwen en in hoge lichten. Echt zonde om geen gebruik van te maken!

Wanneer je met een Nikon camera een jpeg opname maakt worden alle instellingen en meetresultaten door de camera toegepast op de beeldinformatie en vervolgens opgeslagen in een jpeg bestand. Dit is onomkeerbaar maar als je foto's maakt en die als raw opslaat (NEF) worden de beeldinformatie, meetresultaten en instellingen niet direct toegepast op de opname maar opgeslagen in een NEF bestand. Een NEF bestand bevat dus het beeld van de beeldsensor plus meetresultaten, camera instellingen en alle andere informatie die de camera genereert bij een opname. In dit geval zijn veel camerainstellingen wel omkeerbaar of aan te passen. Maar nogmaals, daarvoor is in eerste instantie, letterlijk, Capture of ViewNX nodig.

succes,
bobbyr
bobbyr

Forumlid
Berichten: 38



Onderwerp:

Re: ADL in scene-stand d7100

Berichtdoor jfbat » ma jun 09 2014 7:51 pm

Ik geef toe, a vgastel heeft zo'n janboel van z'n post gemaakt dat het bijna niet te lezen is (en ik me voor kan stellen dat de meeste mensen na de eerste zin stoppen met lezen), maar hij zei het toch echt ook al:

a vgastel schreef:NEF-bestanden, echter, zijn voorzien van tag zodat Nikon software automatisch het effect kan toepassen wanneer omgezet.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: ADL in scene-stand d7100

Berichtdoor Cyrus » ma jun 09 2014 8:23 pm

bobbyr schreef:Om de vele kwaliteiten van Nikon camera's zichbaar te maken is het wel noodzakelijk dat de raw bestanden allereerst door Nikon software (Capture of ViewNx) verwerkt worden. Anders gooi je veel informatie die de camera gegenereerd heeft in feite weg. Iets dat veel Nikon camera eigenaren tot mijn grote verbazing maar blijven doen... Andere fotoprogramma's en converters zijn niet in staat de specifieke Nikon informatie in een NEF bestand te lezen en correct toe te passen omdat Nikon de benodigde informatie niet aan derden levert (fabrieksgeheim).


Dat is niet helemaal correct... Als je NEFs ontwikkelt in andere dan Nikon's eigen software, heeft dat geen enkele nadelige consequentie voor de kwaliteit van de opnames. Sterker nog: bepaalde RAW-engines halen zelfs meer uit de NEF dan Capture NX2.

Het enige wat je al dan niet aan informatie weggooit, zijn bepaalde in-camera beeldinstellingen (contrast, verscherping etc). Nikon's eigen software neemt die instellingen mee, waardoor in Capture NX2 de NEF voor je neus komt waarbij die instellingen ook zijn toegepast. Software van anderen doet dat niet. Maar dat kost je geen beeldkwaliteit!

Het kan een stap schelen in de nabewerking als je met de Nikon software werkt: je persoonlijke smaak is immers alvast toegepast. Andere software begint met neutrale waarden voor deze instellingen, dus je persoonlijke smaak moet er nog overheen. Staat tegenover dat je bij o.a. Lightroom presets kunt maken, die bij importeren alvast bepaalde voorinstellingen maakt. Waarmee je, weliswaar met een kleine omweg, ook bij LR kunt beginnen met reeds op je eigen smaak getweakte beeldinstellingen.

Los daarvan: Capture NX2 is inmiddels zó verouderd en door Nikon zó slecht ondersteund, dat je bijna wel gek zou zijn om daar nu nog aan te beginnen...
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ADL in scene-stand d7100

Berichtdoor bobbyr » di jun 10 2014 1:32 pm

Cyrus schreef: Het enige wat je al dan niet aan informatie weggooit, zijn bepaalde in-camera beeldinstellingen


Jacob_O schreef in een eerder bericht dat ADL niet van invloed is wanneer je RAW fotografeert.
Omdat ADL alleen maar zichtbaar zou zijn in jpeg opnames. Echter ADL is wel degelijk zichtbaar in RAW (en hoe!)
maar dan heb je wel de juiste software nodig. Alleen ViewNX2 of CaptureNX2 zijn in staat om een raw
opname van een Nikon camera volledig en correct te verwerken. Gebruik je andere software, hoe fraai,
hoe jong en hoe goed ondersteund dan ook, een belangrijk deel van de beeldinformatie die de Nikon
camera genereert, gaat dan verloren. Feitelijk schakel je geavanceerde mogelijkheden van de camera uit.
ADL is een voorbeeld hiervan.

Om beschikking te hebben over de totale fotokwaliteit van een Nikon camera moet een raw opname in eerste
instantie tot een bitmap ontwikkeld worden door ViewNX2 of CaptureNX2. Alleen dan wordt alle
informatie geleverd door de camera op correcte wijze toegepast en verwerkt. Dat wordt niet door
iedereen gewaardeerd maar is wel begrijpelijk. Immers, zoals veel bedrijven, levert Nikon geen technische
informatie van haar producten aan derden. Dus niemand, behalve Nikon, weet precies hoe een Nikon camera
werkt en hoe een opname van een Nikon camera 'ontwikkeld' moet worden.

Het is een illusie om te denken dat andere software dan die van Nikon meer zou kunnen maken van een
raw bestand. Andere software maakt er simpelweg een andere foto van dan de camera gemaakt heeft. Hoe het
uiteindelijke resultaat bevonden wordt is een subjectieve kwestie...

vriendelijke groet,
bobbyr
bobbyr

Forumlid
Berichten: 38



Onderwerp:

Re: ADL in scene-stand d7100

Berichtdoor Jacob_O » di jun 10 2014 2:03 pm

Ik weet niet beter, of althans zo heb ik het altijd begrepen, dat je met ViewNX of Capture een "embedded" JPG bekijkt.
Maar jouw reactie lezende is dit dus niet juist?
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: ADL in scene-stand d7100

Berichtdoor bobbyr » di jun 10 2014 3:39 pm

Jacob_O schreef:Ik weet niet beter, of althans zo heb ik het altijd begrepen, dat je met ViewNX of Capture een "embedded" JPG bekijkt.
Maar jouw reactie lezende is dit dus niet juist?


In het 'verkenner' deel van ViewNX en CaptureNX zie je mogelijk de jpeg voorbeelden ('thumbnails') die toegvoegd
worden aan een jpeg of nef bestand. Dat is bedoeld voor zeer snelle weergave in een verkenner of overzicht.
Maar ViewNX is een volledige 'raw converter' voor NEF bestanden. Daarnaast beschikt het over beheer- (beknopt) en bewerkingsvoorzieningen met volledige ondersteuning van kleurprofielen.

Wanneer je zo'n voorbeeld opent zal ViewNX of CaptureNX de jpeg of nef in zijn geheel verwerken. Het is
aan te bevelen om het onderdeel 'opties' aandachtig door te lopen en zaken naar voorkeur in te stellen
zoals bijvoorbeeld het kleurbeheer.

Een raw opname (nef bestand) wordt ontwikkeld in ViewNX door op de knop 'RAW' (linker bovenhoek).
Als je twee beeldschermen hebt zal ViewNX een van de schermen gebruiken voor fotoweergave en de
andere voor fotoverkenner, aanpassings gereedschap en meta gegevens (EXIF en dergelijke). In die EXIF
gegevens worden nauwkeurig de instellingen van de camera voor de betreffende foto getoond.
Er is veel mogelijk met ViewNX maar niet alles is op het eerste gezicht duidelijk. Je moet wat
experimenteren en vooral de handleiding doornemen.

CaptureNX is een geavanceerd bewerkingsprogramma, specifiek voor Nikon NEF en daarnaast jpeg en tiff.
Het bewerken gaat totaal anders dan in de meeste andere fotobewerkingsprogramma's. Daardoor lijkt het
mogelijk wat simpel maar de resultaten zijn dat beslist niet. Ook hier moet je de handleiding doornemen
om het programma zinvol te kunnen gebruiken. De bediening vrij intuitief en je kunt er binnen de kortste
keren mee overweg.

Met beide programma's is het mogelijk om specifieke instellingen van een Nikon camera achteraf aan te
passen indien het een raw opname betreft. ViewNX is gratis maar CaptureNX niet. Mocht je CaptureNX ooit
willen aanschaffen, bestel het dan in de UK, daar is het meer dan de helft goedkoper dan hier.
Ik zou zeggen, probeer het gewoon eens. Van CaptureNX bestaat er een probeerversie die zestig dagen
volledig functioneel is (ik weet niet of dat nu nog zo is), dus tijd genoeg om er eens serieus naar te
kijken.

Verder is het wel zo, zoals anderen ook zeggen, dat het uiterlijk van deze programma's wat achterhaald
is. Ook zitten er hier en daar wat eigenaardigheden en merkwaardigheden in. Maar, en daar gaat het ten
slotte om, deze programma's ontwikkelen als enige een opname door een Nikon camera, exact en volledig.

groet,
bobbyr
bobbyr

Forumlid
Berichten: 38



Onderwerp:

Re: ADL in scene-stand d7100

Berichtdoor ben42 » di jun 10 2014 3:40 pm

Voor de D7100 weet ik niet of het volgende geld maar voor de D7000 is dit in ieder geval wel waar.

Afhankelijk van de ADL instelling wordt ook de belichting veranderd. Dat betekend dat ook de RAW foto's anders zijn belicht en dat dit zichtbaar is in ieder programma dat de RAW foto's zichtbaar kan maken.

Als ik het goed heb en je zet bij de D7000 ADL op high op een hoge contrast scene, dan wordt de sluitertijd een tikkeltje hoger gezet, zodat je iets meer van de hoge lichten behoud. Ik heb geen overzicht van wat er bij welke omstandigheden en welke instellingen gebeurd en kan op het internet geen adequate beschrijving vinden. Op Dpreview en wat andere sites is het effect van verandering van sluitertijd wel beschreven.
(Hierbij ben ik uitgegaan van de A stand, neem aan dat in de S stand het diafragma iets wordt bijgesteld).

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: ADL in scene-stand d7100

Berichtdoor bobbyr » di jun 10 2014 4:26 pm

ben42 schreef:Afhankelijk van de ADL instelling wordt ook de belichting veranderd. Dat betekend dat ook de RAW foto's anders zijn belicht en dat dit zichtbaar is in ieder programma dat de RAW foto's zichtbaar kan maken.

Ben



Ja dat lijkt logisch, toch is het niet zo. Wanneer je met een Nikon camera een raw opname maakt worden de camera instellingen niet direct toegepast op de data die de beeldsensor levert maar apart geregistreerd in het NEF bestand. Vervolgens moet de fotosoftware die apart geregistreerde gegevens kunnen lezen en correct kunnen toepassen op de 'ruwe' beelddata.

Omdat niet ieder programma dat raw foto's zichtbaar kan maken die apart geregistreerde gegevens kan lezen, zullen die ook niet verwerkt en niet ook zichtbaar worden.

Als het een jpeg opname betreft worden de camera instellingen wel direct toegepast en dus zichtbaar in ieder fotoprogramma maar dan zijn de specifieke Nikon instellingen niet meer aan te passen.

Zover ik weet behelst de werking van ADL meer dan alleen iets onder- of over belichten. Omdat de resultaten van ADL en D-lighting werkelijk verbluffend kunnen zijn is het de moeite waard om er mee te experimenteren.

groet,
bobbyr
bobbyr

Forumlid
Berichten: 38



Onderwerp:

Re: ADL in scene-stand d7100

Berichtdoor ben42 » di jun 10 2014 5:47 pm

Van:
http://www.dpreview.com/forums/thread/3508898In settings higher than "low", it also affects the actual exposure by adjusting aperture/shutter speed/ISO either alone or in combination depending on the exposure mode set.

Verandering van de belichting (exposure) heeft ook effect op het RAW formaat en niet alleen op de meta instellingen daarvan. Er zijn meerdere bronnen op het internet die dat bevestigen. Ook bij Dynamisch bereik testen (met RAW) wordt hier melding van gemaakt.

Zelf ook wel eens een situatie uitgetest met ADL HIGH en gekeken wat in A modus de belichtings tijd is, deze veranderd daadwerkelijk bij in en uitschakelen van ADL.

Het lijkt niet alleen maar zo, het werkt ook zo.
Zelf gebruik ik overigens Lightroom, die met de ADL meta data volgens mij niets doet.


Ben

http://photo.net/nikon-camera-forum/00ZTih
ok a little shifted to the left as expected, [hier wordt de belichting besproken]
LR doesn't read picture controls etc, [Lightroom die de meta data niet leest]

http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/14
When the system is activated the camera uses a darker exposure to capture more highlight tones and then analyses the scene and selectively
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: ADL in scene-stand d7100

Berichtdoor iJoost » di jun 10 2014 7:46 pm

ADL beïnvloed de belichting. Daardoor zijn je NEF's wezenlijk anders vergeleken met wanneer het uit staat. De bijbehorende lokale contrast aanpassingen zijn in de NEF's inderddad nog niet verwerkt (wel gedefinieerd). Maar de belichtings-correctie heeft z'n effect al wel gehad.

De verwarring wordt mede veroorzaakt door DL (dus zonder de active). Dat is/was namelijk iets wat inderdaad GEEN effect op de NEF's had. Maar dat is oud. De A die er tegenwoordig bijstaat geeft juist aan dat er net iets meer gebeurt.

Overigens kan ADL verrotte handig zijn. Namelijk als het dat doet wat je zelf eigenlijk toch ook al wilde doen. Zoals eigenlijk bij alle automatische functies.
Maar om dat je kunnen beoordelen (en dus om het zinnig te kunnen gebruiken) moet je eerst even leren wat het nu precies doet. Tijd voor een experimentje of twee, of drie... dus. ;-)
iJoost




Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten