Dilemma!!!

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Dilemma!!!

Berichtdoor acccomputers » vr aug 22 2014 8:42 pm

Hoi,

Ik zit met het volgende:
Ik heb deze tweetal camera's maar kan maar niet uitmaken welke ik hou en daarom doe ik beroep op jullie expertise.
Het gaat om de Nikon D7100 en de Nikon D700, ik weet het dat 2 verschillende camera's zijn, maar welke raden jullie aan om te houden. vooral m.b.t. toekomst, accessoires, lenzen en vooral ook kwalitatief.
Ik ben geen fotograaf en gebruik deze toestellen om foto's te maken tijdens familie uitjes, natuurfoto's etc.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Abdel
acccomputers

Forumlid
Berichten: 18


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Dilemma!!!

Berichtdoor a90 » vr aug 22 2014 8:46 pm

Wat voor objectieven heb je ?

Gevoelsmatig zou ik altijd een FF willen houden maar als je nu net veel DX glas hebt is dat weer niet handig misschien.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Dilemma!!!

Berichtdoor Jahoe » vr aug 22 2014 8:47 pm

Dan zou ik denk ik voor de D7100 kiezen. Is een nieuwer model en een hele fijne allround camera. Gezien je aangeeft dat je "geen fotograaf" bent, zal een DX camera tov een FX camera wellicht ook beter bij je passen.
Hangt er ook wel van af wat voor lenzen je nu hebt
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma!!!

Berichtdoor Jumpjiving » vr aug 22 2014 9:08 pm

Ik zou niet kiezen?
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma!!!

Berichtdoor Patrick » vr aug 22 2014 9:35 pm

Welke objectieven heb je erbij?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26857


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma!!!

Berichtdoor karwil » vr aug 22 2014 9:39 pm

snel opgelost het dilemma.Dilemma creeer jezelf : waarom als je ze al allebei bezit voel je de noodzaak er 1 weg te doen????
fotografie is voor mij in het gewone het bijzondere ontdekken.
{url=https://www.flickr.com/photos/karel_willemse/url}
Gebruikersavatar
karwil

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Dilemma!!!

Berichtdoor acccomputers » za aug 23 2014 12:07 am

Allereerst bedankt voor het meedenken.
Als objectieven, heb ik de volgende:
Af-s Nikkor 50mm 1.8 G
Af nikkor 20mm 2.8
Af nikkor 28-70 3.5-4.5 D
Af-s nikkor 18-105mm 3.5-5.6 G DX. VR
TAMRON SP AF DI 200-500mm 5-6.3

Graag jullie tips en alvast bedankt,
Abdel
acccomputers

Forumlid
Berichten: 18


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Dilemma!!!

Berichtdoor acccomputers » za aug 23 2014 12:12 am

karwil schreef:snel opgelost het dilemma.Dilemma creeer jezelf : waarom als je ze al allebei bezit voel je de noodzaak er 1 weg te doen????


Heeft het zin om ze allebei te houden....ik vind het teveel van het goeie.
Mijn voorkeur gaat eigenlijk naar de d700.
Maar ik ben benieuwd naar de meningen hier.
Thanks.
Abdel
acccomputers

Forumlid
Berichten: 18


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Dilemma!!!

Berichtdoor Patrick » za aug 23 2014 1:01 am

Wat maakt onze mening uit? :shock:

Een belangrijk verschil tussen beide camera's zou kunnen zijn dat je met de D700 geen films kan maken.

De vraag is ook of je in de toekomst nog wil investeren in je set. En hoeveel. DX objectieven zijn in de regel compacter, lichter en goedkoper in vergelijking met hun FX tegenhangers. Een wellicht belangrijk punt. De keuze tussen de formaten is wat mij betreft belangrijker dan de keuze tussen deze twee goede camera's. Hoe ziet de toekomst eruit? Er zijn mensen die beweren dat het DX formaat eruit gaat en alles FX wordt. Ik denk niet dat dat zo is. Er zijn ook mensen die vinden dat FX niet meer nodig is. Ik denk dat de vraag meer is of de DSLR in de toekomst nog zo populair zal zijn als deze nu is, met name door de opkomst van systeemcamera's die een uitstekende vervanger ervan zijn voor veel fotografen.

Maar uiteindelijk moet je gewoon zelf kijken wat voor jou belangrijk is.

----

Even wat anders. Ik vind je set, als ik eerlijk ben, wat onevenwichtig samengesteld. Je hebt behoorlijk veel geld in je bodies geïnvesteerd en relatief weinig in je objectieven. Ik zou dat persoonlijk eerder andersom doen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26857


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma!!!

Berichtdoor PanzerFaustNL » za aug 23 2014 1:05 am

Camera weg doen? Natuurlijk niet!! Denk eens na! Tenzij je elke dag een andere kunt aanschaffen, zou ik ze gewoon allebei houden. Geen haar op mijn hoofd die er aan moet denken dat ik een camera weg doe.

De enige reden om een camera weg te doen, is als je niks te eten hebt en je uit je huis gezet gaat worden, voor de rest, houden. En zeker een D700 of een D7100.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma!!!

Berichtdoor acccomputers » za aug 23 2014 2:54 am

Patrick schreef:Wat maakt onze mening uit? :shock:

Een belangrijk verschil tussen beide camera's zou kunnen zijn dat je met de D700 geen films kan maken.

De vraag is ook of je in de toekomst nog wil investeren in je set. En hoeveel. DX objectieven zijn in de regel compacter, lichter en goedkoper in vergelijking met hun FX tegenhangers. Een wellicht belangrijk punt. De keuze tussen de formaten is wat mij betreft belangrijker dan de keuze tussen deze twee goede camera's. Hoe ziet de toekomst eruit? Er zijn mensen die beweren dat het DX formaat eruit gaat en alles FX wordt. Ik denk niet dat dat zo is. Er zijn ook mensen die vinden dat FX niet meer nodig is. Ik denk dat de vraag meer is of de DSLR in de toekomst nog zo populair zal zijn als deze nu is, met name door de opkomst van systeemcamera's die een uitstekende vervanger ervan zijn voor veel fotografen.

Maar uiteindelijk moet je gewoon zelf kijken wat voor jou belangrijk is.

----

Even wat anders. Ik vind je set, als ik eerlijk ben, wat onevenwichtig samengesteld. Je hebt behoorlijk veel geld in je bodies geïnvesteerd en relatief weinig in je objectieven. Ik zou dat persoonlijk eerder andersom doen.


Ik waardeer je eerlijkheid en heb gelijk nog een vraag.
Welke van de objectieven kan ik wegdoen en welke is een must have, misschien een die ik gelijk voor allebei de camera,s of per camera een must have.
Hoor graag van je en alvast bedankt.
Abdel
acccomputers

Forumlid
Berichten: 18


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Dilemma!!!

Berichtdoor Patrick » za aug 23 2014 2:57 am

Dat ligt natuurlijk mede aan welke camera je gaat behouden...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26857


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma!!!

Berichtdoor ATOR » za aug 23 2014 11:01 am

Je stelt een vraag waar je zelf het beste antwoord op kunt geven. Je hebt ervaring met beide camera's, je hebt ervaring met jouw objectieven, je weet zelf het beste wat voor foto's je maakt en wat je daarvoor het fijnste vindt om te gebruiken. Je bent de enige die weet wat voor jou belangrijk is in een camera en een objectief.

Maak eerst eens helder wat jij nou zoekt in een camera/objectief. Anderen vragen wat zij zouden willen maakt het alleen maar troebeler voor je.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dilemma!!!

Berichtdoor karwil » za aug 23 2014 11:36 am

acccomputers schreef:
karwil schreef:snel opgelost het dilemma.Dilemma creeer jezelf : waarom als je ze al allebei bezit voel je de noodzaak er 1 weg te doen????


Heeft het zin om ze allebei te houden....ik vind het teveel van het goeie.
Mijn voorkeur gaat eigenlijk naar de d700.
Maar ik ben benieuwd naar de meningen hier.
Thanks.
Abdel


toch snel opgelost nietwaar????????? volg je eigen oordeel/beleving!!
fotografie is voor mij in het gewone het bijzondere ontdekken.
{url=https://www.flickr.com/photos/karel_willemse/url}
Gebruikersavatar
karwil

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Dilemma!!!

Berichtdoor Willem v D » za aug 23 2014 12:24 pm

even een andere vraag.. welke camera of combinatie gebruik je nu het meest?
persoonlijk zou ik de d700 behouden vanwege de 20mm lens die je hebt.

maar doe je regelmatig foto's maken van vogels of vliegtuigen en moet je die 500mm op dx hebben, dan wordt het weer een ander verhaal.
Willem v D

Forumlid
Berichten: 286


Locatie: veghel
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten