Scherpstelpunt veranderen in Liveview

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Scherpstelpunt veranderen in Liveview

Berichtdoor fmulders » do sep 11 2014 4:49 pm

Tja, ik heb werkelijk waar geen idee... (anders had ik waarschijnlijk bivenstaande vraag ook niet hoven stellen als ik er veel verstand van had [WINKING FACE])
fmulders

Clublid
Berichten: 143


Locatie: Kaatsheuvel
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstelpunt veranderen in Liveview

Berichtdoor Léon Obers » do sep 11 2014 5:16 pm

Stel in LiveView zoom je in om het beeld vergroot te zien. Scroll je met het scherpstelvlakje naar links, rechts, onder of boven, blijft het scherpstelvlakje in het midden staan omdat het bij die vergroting zowat het hele beeldveld vult. Feitelijk verplaatst het beeld zich, en niet het vlakje.
Zoom je dan weer uit, gaat het scherpstelvlakje direct naar het punt waar het correspondeert bij niet vergroting. Dat kan dus links, rechts, onder of boven zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Scherpstelpunt veranderen in Liveview

Berichtdoor bassblom » do sep 11 2014 5:43 pm

het floept in ingezoomde staat spontaan naar links of rechts daar waar de camera denkt/vindt dat er scherpgesteld moet worden.
vooral bij werken zonder statief vet lastig omdat je je compositie kwijtraakt en ook je scherpte weer als je dan maar wat naar rechts of links beweegt om dat gewandel te compenseren.
voordat het dan weer aan de wandel gaat :D
D7100, koeien, 3 verschillende lezen en muziek van mijn bandje.
https://www.youtube.com/watch?v=dZaePSa0KKs
bassblom

Forumlid
Berichten: 134


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpstelpunt veranderen in Liveview

Berichtdoor fmulders » do sep 11 2014 7:22 pm

Staat je camera op MF?
fmulders

Clublid
Berichten: 143


Locatie: Kaatsheuvel
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstelpunt veranderen in Liveview

Berichtdoor Léon Obers » vr sep 12 2014 9:55 am

Kan misschien per type camera verschillend zijn. Op welke "AF" veldstand mode is de camera setting ingesteld (ondanks gebruik van MF lenzen)?
Ik zou me kunnen voorstellen dat als het op "automatisch veld" (bij AF) staat, dan kiest de camera zelf haar AF-punten. Mogelijk bij LiveView en MF geeft het op die wijze weer welke punten in je scene dan scherp zullen zijn. Als je de camera beweegt is dat dus telkens op een andere plek, en fietsen de scherpstelveldjes van hot naar her.

Elders op het forum is er eens een draadje geweest om via "object in focus val" vogels te fotograferen.
Als het vogeltje dan "binnen de scherpte" komt, wordt de camera automatisch ontspannen.
viewtopic.php?f=19&t=37787&hilit=vogel+automatisch

Ik denk dat je daar wel een antwoord zult vinden wat aansluit of te maken heeft met het fenomeen hetgeen je nu constateert.
Met een combinatie van instellingen kom je daar dan op uit.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Scherpstelpunt veranderen in Liveview

Berichtdoor bassblom » vr sep 12 2014 1:51 pm

dank, ik zal dat draadje bestuderen.

net even geprobeerd en zoals altijd gebeurt zo iets dan natuurlijk net even niet :D
camera stond op AF, op M gezet en ja. na een aantal pogingen/verschillende inzoom standen en een lenswissel gebeurde het weer.
het rode vierkantje floepte naar rechts en er kwam een geel vierkantje in, met nog 4 extra dingen in de hoeken.
eerst deed ik het met een nikon E 28mm 2.8, daarmee kwam het niet..
toen bedacht ik, het overkomt me vaak met mijn schat ik, net zo oude vivitar 24mm 2.8..
daarmee zag ik het dus weer, na flink dwalen over een scene hier op het buro :D
AF/M afgewisseld, het kwam niet weer.

veld kom ik in het menu niet echt tegen..

AF tracking wel.. dat zou een verdachte kunnen zijn, ware het niet dat dat een van de eerste dingen was die ik uit zette toen ik de camera een jaar geleden kocht :D
AF.. ik heb wel een paar AF lenzen, maar ik gebruik het schat ik rond de 1% van de tijd.
dit vooral omdat ik video man ben met foto als hobby daarbij.
D7100, koeien, 3 verschillende lezen en muziek van mijn bandje.
https://www.youtube.com/watch?v=dZaePSa0KKs
bassblom

Forumlid
Berichten: 134


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten