Opvolger voor D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Opvolger voor D7000

Berichtdoor stefan007 » ma nov 10 2014 9:54 pm

Graag jullie gewaardeerde raad.
Ik overweeg mijn D7000 te vervangen maar twijfel wat nu een goede keus is.
Mijn camera gebruik ik voornamelijk voor (indoor) model, glamour fotografie. De ruimte is beperkt tot een diepte van c.a. 3 a 4 meter. Deze beperking is ook de oorzaak van mijn twijfel
Omdat ook bij mij niet de bomen tot de hemel groeien, lijkt me de D7100 een mogelijkheid maar twijfel of een Full frame camera niet een betere keus is.
Vanwege het budget zou een gebruikte D700 ook binnen het budget passen.

Kunnen jullie me helpen met mijn overwegingen?
| Nikon D610 | Nikon D7200 | Tokina AT-X 116 AF 11-16mm f/2.8 PRO DX II | Tamron SP AF 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD | Nikon AF 50mm f/1.4D | | Yongnuo 50mm f/1.8 58mm | Nikkor AF-S 85 f/1.8G |
Gebruikersavatar
stefan007

Forumlid
Berichten: 34


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opvolger voor D7000

Berichtdoor DannySan » ma nov 10 2014 10:50 pm

Hoi Stefan,

het verschil tussen een D7000 en een D7100 is aanwezig maar niet 'enorm'.
Vooral niet in gecontroleerde omgevingen zoals je zelf aangeeft.
Wat mis je in je D7000?

Als je echt een stap 'vooruit' wil is een FX camera natuurlijk een mooie keus; maar gezien je budget zal dat misschien krap worden.
Een D700 is een camera waar ik ook over getwijfeld heb, maar ben van een D3100 overgestapt naar een D7100 en nog geen seconde spijt van gehad.
Succes met je keuze!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3832


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opvolger voor D7000

Berichtdoor plincky » ma nov 10 2014 11:00 pm

Ik zou lekker door sparen voor een gebruikte D800(e) de d700 is mooi maar wel maar 12MP. voor portret en studio is dat wellicht een beetje weinig en juist iets wat je niet zoekt lijkt mij. Denk dat de upgrade naar de 7100 niet heel veel verschil zal maken.
Wat mis je nu? wat is de reden waarom je een betere camera zou willen?
Je zegt beperkte ruimte.... maar met FX word die ruimte niet groter hoor, en je gaat echt geen portretten nemen op 17mm ofzo.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opvolger voor D7000

Berichtdoor Focus2 » di nov 11 2014 6:41 am

er van uit gaande dat je huidige body geen gebreken vertoont gaat dat gaat je zeker geen betere plaatjes opleveren ( 7000-7100)
die verschillen zijn m.i. minimaal.
mijn advies zou zijn: als je budget hebt om te investeren doe dat dan in mooi glas (en/of licht)

p.s. wat mis je in je huidige camera?
Ik fotografeer met een D90 body met Nikon-MB80 grip, kleine zoom (18-70mm), een kleine tele (55-200mm) en een 85mm micro van Nikkor-glas plus een statief (Manfrotto) en een (Lowe)tas -Adobe PS Elements
http://www.flickr.com/photos/focus234
Focus2

Forumlid
Berichten: 522


Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opvolger voor D7000

Berichtdoor stefan007 » di nov 11 2014 9:47 pm

p.s. wat mis je in je huidige camera?


Het is niet dat ik iets mis op mijn camera qua mogelijkheden. En er is ook niet echt iets mis mee. Enkel de rubber klepjes gaan steeds "vanzelf" open tijdens normaal gebruik van het toestel, erg irritant.
De reden waarom ik twijfel tussen een FS is idd wel de beperkte ruimte. Ik heb het idee dat ik vanwege de crop factor met mijn D7000 wel relatief veel diepte nodig heb voor totals bij zo'n 75 a 85 mm.
Alternatief is misschien het dichtplakken ofzo van de klepjes (gebruik de aansluitingen toch niet en investeren in een geschikt objectief. Maar ben er niet zeker van of ik daar verder mee kom.
Als ik nl mijn 35 of 50 mm prime gebruik vind ik dat die niet erg lekker werken. En daarnaast een ietwat vertekend beeld opleveren.
| Nikon D610 | Nikon D7200 | Tokina AT-X 116 AF 11-16mm f/2.8 PRO DX II | Tamron SP AF 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD | Nikon AF 50mm f/1.4D | | Yongnuo 50mm f/1.8 58mm | Nikkor AF-S 85 f/1.8G |
Gebruikersavatar
stefan007

Forumlid
Berichten: 34


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opvolger voor D7000

Berichtdoor plincky » di nov 11 2014 10:16 pm

Met FX zie je ook meer de problemen van objectieven. Heeft de 50mm op DX een distortion van 0.4 (te verwaarlozen, en met software makkelijk weg te halen) op FX is dat 1.0.
Voor foto's maken met lange objectieven heb je naar mijn weten gewoon veel ruimte nodig. Op DX heeft de 50mm ook de beeldhoek van 75 mm. Wellicht is de Sigma 50mm f1.4 art wat om te kopen... ?!

Rubberen klepje kan je laten vervangen ( maar dat zal wel relatief prijzig zijn.) of zoals je zelf al opperde gewoon afplakken.

Als je FX wilt gaan moet je er rekening mee houden dat je ook weer betere objectieven zou moeten kopen om het uiteindelijk "beter" te maken. Één objectief past niet op FX en de 35 en 50 zijn nou niet de beste (de andere ken ik niet.). Zoveel maakt het verschil tussen FX en DX nou ook weer niet uit. Ik ben paar jaar gelden van de D7000 naar D700 gegaan. Iso prestaties waren beter maar verder merkte ik geen bergen verschil., ja minder pixels.
Laatst gewijzigd door plincky op di nov 11 2014 10:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opvolger voor D7000

Berichtdoor ben42 » di nov 11 2014 10:23 pm

Die klepjes heb ik even geen antwoord op.

Voor de D7100, deze heeft dezelfde crop factor en dat veranderd dan helemaal niets.

Voor de D700, als je hier mee gaat werken en dan met lenzen met een vergelijkbare beeldhoek werkt, heb je volgens mij exact dezelfde problemen. Enige mogelijkheid met de D700 dat je de scherptediepte iets kunt beperken. Maar meer ruimte krijg je niet als je met dezelfde beeldhoek werkt. En het zelfde geld voor de 'vervorming' deze wordt ook niet wezenlijk anders voor dezelfde beeldhoek.

Zo te lezen zit het probleem in de te kleine ruimte waardoor je niet voldoende afstand kunt nemen.Het formaat van een camera veranderd hier eigenlijk nauwelijks wat aan. (Alleen dat bij een echt grotere camera je nog meer ruimte nodig hebt).

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Opvolger voor D7000

Berichtdoor ATOR » di nov 11 2014 10:39 pm

Voor versleten klepjes en rubbers kun je op Ebay kijken, er zijn behoorlijk wat aanbieders die ze voor een paar euro verkopen.

Je ruimteprobleem ga je zoals Ben al zei niet oplossen met een grotere sensor, het perspectief blijft exact gelijk. Dat wordt alleen bepaald door de afstand tot het onderwerp.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opvolger voor D7000

Berichtdoor PanzerFaustNL » wo nov 12 2014 10:10 am

Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opvolger voor D7000

Berichtdoor breimer » wo nov 12 2014 11:28 am

je hebt bij FF twee duidelijke voordelen: iso bereik is vele malen beter en geen crop factor.
maar je moet wel zwaar investeren als je over gaat.
heb je ook een groothoekzoom die een beetje lichtsterk is? b.v. die van tokina( geloof 2.8 )
zo niet probeer dat eerst door er een te huren of te lenen.
als dat geen optie is kun je ook eerst FF huren om te kijken of het voor jou voldoende voordeel oplevert.
daarna kun je alsnog investeren.
je weet vast wel dat een groot deel van je huidige glas, ook vervangen moet worden wil je het voordeel ook echt benutten.

Bert Harry
breimer

Forumlid
Berichten: 494


Locatie: Sittard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Opvolger voor D7000

Berichtdoor Redblockman » wo nov 12 2014 1:33 pm

Upgraden naar de D7100 zou ik niet doen, vast een mooie camera maar die D7000 is zeker ook niet misselijk!
Upgraden naar FX(D700/600) levert je het probleem op dat de 17-50, 17-70 en 50-150 allemaal DX lenzen zijn... Als je die zou gebruiken dan houdt je netto minder resolutie over dan op de D7000.

Nou wordt je 50-150 ondervangen door de 70-200 dus die zou je dan samen met de andere 2 op kunnen ruimen voor een aandeel in een 24-70 lens of iets in die richting. Dan ben je er nog niet helemaal denk ik en daar moet dan dus ook nog geld bij(tenzij je een echte primert ben dan is een standaard zoom imho onontbeerlijk).
Verstandige optie nu is kijken welke focus lengte je nu het meeste schiet en dan misschien eens een kwalitatieve en lichtsterke prime van die lengte te huren... Als dat bevalt dan zou je daar je euro's op stuk kunnen slaan.
Of je kan nu alvast investeren in een goede FX standaard zoom welke ook nuttig is bij je huidige werk(let op je levert vaak wel een stukje groothoek in bij een FX zoom op een DX body) en dan over een poosje de opstap maken naar FX.
Persoonlijk zou ik daar de D700 bij overslaan als je vanaf een D7000 komt omdat een zowel een D600 als D800 zoveel beter zijn kwa IQ en inmiddels ook betaalbaar.(een goede D600 heb je vanaf dezelfde prijs als een nette D700 ongeveer, je camera en techniek zijn wel jaren jonger)
Redblockman

Forumlid
Berichten: 200


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opvolger voor D7000

Berichtdoor breimer » wo nov 12 2014 3:21 pm

ik bedoelde:
Tokina AT-X 116 PRO DX AF 11-16mm F/2.8 für Nikon

Bert Harry
breimer

Forumlid
Berichten: 494


Locatie: Sittard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Opvolger voor D7000

Berichtdoor Boem » do nov 13 2014 12:12 pm

Die tokina is idd erg mooie lens, ik heb 'm ook :).

Maar als je veel binnen fotografeert, dus met korte afstanden,zou ik zelf zeker een FF overwegen, vooral omdat die je meer speelruimte geeft om te spelen met beperkte scherptediepte. Hogere ISO waarde lijkt mij minder een reden, ook betwijfel ik of de d700 daarin beter is dan de d7000, die toch wat nieuwer is.
Laatst gewijzigd door Boem op do nov 13 2014 8:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Opvolger voor D7000

Berichtdoor PanzerFaustNL » do nov 13 2014 12:26 pm

Binnen heb je natuurlijk je be(ver)lichting natuurlijk tot in de puntjes geregeld en is iso niet zo van belang. :mryellow:
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten