Onscherpe foto's

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto's

Berichtdoor ben42 » do nov 27 2014 5:42 pm

Als de omstandigheden redelijk gelijk blijven zou ik inderdaad over gaan op de M stand voor de lichtmeting.
Dan heb je even nodig om het toestel in te regelen, maar dan kun je die stand blijven gebruiken.

Spotmeting op vogels lijkt mij Lastig in het algemeen. De achtergrond zal meestal veel lichter zijn dan de volgels zelf.
Als een vogel dan niet de volledige spot vult, is het heel erg afhankelijk hoeveel de vogel van de spot vult.
(Stel de achtergrond is veellichter dan de vogel, blauwe hemel of witte wolken en de vogel vult de halve spot, dan wordt de lichtmeting voornamelijk bepaald door de blauwe hemel of de witte wolken.) Volgens mij lastig om de vogel de hele spot te laten vullen. (Ook lastig als je de compositie anders wilt hebben dan de vogel in het midden. Ik weet niet of de spot de AF volgt).

Als de omstandigheden snel wisselen (dus lastig om M te gebruiken) en de vogels te klein zijn voor spotmeting, zou ik toch over gaan naar Matrix meting. En dan hierop corrigeren, je zult dan een correctie moeten kiezen. Afhankelijk van de variatie van de achtergrond kan dit aardig werken. In de extreme gevallen vogel zit voor een donker bos naar vogel vliegt voor de zon langs zal dit ook niet werken.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto's

Berichtdoor Frans Heinsbroek » vr nov 28 2014 12:05 am

Mijn ervaring is dat de D7100 het met de 300mm f4 en matrixmeting prima doet bij vogelfotografie. Ook als je grijze vogels fotografeert tegen een grijze achtergrond van lucht als je maar enigszins iets van contrast hebt. De 70-300 VR van Nikon komt hierin nmm al tekort. De 18-105 is niet bepaald mijn favoriete objectief op de D7100. Vond ik kwalitatief niet goed genoeg.
Frans Heinsbroek

Clublid
Berichten: 897


Locatie: Schiedam
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto's

Berichtdoor Emmie » ma dec 08 2014 11:22 am

Gisteren naar het Zuidelijk Havenhoofd in Scheveningen geweest om weer met de meeuwen te oefenen. Grijze, grauwe lucht, vliegende vogels en een fikse wind die een schommelende boot doet nabootsen (echt goed stil blijven staan, is voor mij dan toch behoorlijk lastig). Beetje dezelfde omstandigheden als paar weken terug op de Noordzeetrip.
Wat gespeeld met de instellingen. VR aan en uit gezet tijdens het foto schieten. Scherpstelpunten terug naar 9 punten (ipv 21).
De meeuwen hoefden er van mij niet in een mooie positie op te staan, maar ik wilde gewoon kijken of ik de foto's wat scherper kon krijgen.
Van de 88 foto's die ik heb geschoten, zat ik bij toch zeker een ruime 30 foto's naast de vogel met het scherpstelpunt (valt toch vies tegen om daadwerkelijk op de vogel scherp te stellen). Daar ligt ook nog een groot stuk om te verbeteren. Maar ik ben een klein tikkeltje optimistischer geworden.
Nu mijn foto's maar een beetje gaan analyseren, wat goed is gegaan, welke instellingen ik heb gebruikt etc.
Dank voor alle tips, ik ga er verder mee aan de slag.
Gebruikersavatar
Emmie

Ledenadministratie
Berichten: 232


Locatie: Rijswijk
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto's

Berichtdoor pveenstra » wo dec 10 2014 12:46 am

Vogels in vlucht is echt moeilijk hoor. Ze zijn snel en wendbaar. Zelfs met lichtsterke primes van minimaal 300 mm valt het nog niet mee. Dus stel je verwachting niet te hoog.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten