D90 interne flits schakelt niet uit

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D90 interne flits schakelt niet uit

Berichtdoor Lauwaap » ma dec 01 2014 7:18 pm

Beste allen,

Ik wilde mijn sb700 als externe flits gebruiken in combinatie met mijn d90 echter schakelt de d90 mijn interne flits niet uit ondanks dat ik hem in het menu op -- gezet heb.
Weet iemand wat ik wellicht verkeerd doe?

Groetjes,

Laura
Gebruikersavatar
Lauwaap

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Emmen

Onderwerp:

Re: D90 interne flits schakelt niet uit

Berichtdoor Léon Obers » ma dec 01 2014 7:28 pm

Ik kan het niet goed beoordelen (heb geen D90), maar als je geen automatisch programma hebt gekozen (AUTO + flits aan), zou de flitser niet moeten werken als die ingeklapt is.

En die SB700 heb je die op de camera gezet of los ervan? En hoe ontsteek je die dan?
Of is het juist de bedoeling de SB700 aan te sturen via de ingebouwde flitser van de D90?
Bij dat laatste als de flitser van de D90 als "commander" fungeert, zal die "stuurflitsjes" uitsturen om de SB700 te activeren en voor lichtmeting.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma dec 01 2014 7:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D90 interne flits schakelt niet uit

Berichtdoor Lauwaap » ma dec 01 2014 7:30 pm

Beste Leon,

Het principe werkt als volgt ik gebruik de interne flitser als ontsteker voor mijn externe flitser. Ik voeg even een filmpje bij waarin wordt duidelijk gemaakt hoe ik het bedoel.
http://www.youtube.com/watch?v=NRP2jSTax9A
Ik heb dus precies gedaan wat de meneer in dit filmpje gedaan heeft echter blijft mijn flits afgaan.

EDIT: Of heeft de beste meneer het in het filmpje het verkeerd en moet de interne flits wel afgaan wil hij de andere activeren?
Gebruikersavatar
Lauwaap

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Emmen

Onderwerp:

Re: D90 interne flits schakelt niet uit

Berichtdoor Jacob_O » ma dec 01 2014 7:41 pm

De flits die jij ziet is de voorflits nodig om te communiceren met de SB flitser, waarbij de hoofdflits van de cameraflitser niet afgaat.

Edit:

Mocht deze voorflits toch nog teveel invloed hebben op je belichting dan zou je kunnen overwegen om een Nikon SG-3IR IR-filter aan te schaffen:

http://www.cameranu.nl/nl/p81564/nikon-sg-3ir-ir-filter-voor-ingebouwde-flitser?utm_source=googleshopping&utm_medium=site&utm_campaign=affiliates&utm_content=flitsers,accessoires&gclid=CMym5e6_pcICFYvItAodZHEA1w
Laatst gewijzigd door Jacob_O op ma dec 01 2014 7:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D90 interne flits schakelt niet uit

Berichtdoor Lauwaap » ma dec 01 2014 7:44 pm

Waarom moet hij perse licht afgeven om te communiceren? Want wanneer ik de interne flitser bijvoorbeeld helemaal afscherm met mijn handen reageert de SB700 nog steeds.
Gebruikersavatar
Lauwaap

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Emmen

Onderwerp:

Re: D90 interne flits schakelt niet uit

Berichtdoor JanJunior » ma dec 01 2014 7:44 pm

Ik heb wel een D90, en ik heb de Metz 48 AF-1 regelmatig als slave off-camera :)

Zie je ook in de foto dat de popup flits is afgegaan?
Ik vraag dit omdat via flitslicht de TTL instellingen van camera naar flitser gestuurd worden (daarvoor moet de popup dus afgaan) wat niet hoeft te betekenen dat de popup ook van invloed is op de foto.
Wat er met jouw instellingen effectief gebeurt is het volgende: camera stuurt via popup-flits signaal naar slave, sluiter gaat open en slave gaat af.
De popup-flits vindt dus plaats terwijl de sluiter nog dicht is en zou dus geen invloed op de foto moeten hebben.

Jan

verslaafd sinds 1976...
Gebruikersavatar
JanJunior

Forumlid
Berichten: 96


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D90 interne flits schakelt niet uit

Berichtdoor Léon Obers » ma dec 01 2014 7:46 pm

@Lauwaap
Ik had mijn vorige bericht nog iets aangevuld terwijl jij je reactie al had geschreven.

Wat het filmpje ook aangeeft vanaf ongeveer 3 minuut 15 sec is dat de pop-up flits "flitst" en de SB700 aanstuurt.
Jammer genoeg is in dat filmpje het pop-up flitsertje net buiten beeld. Maar het flitst dus eerst zelf om "stuur vóóflitsjes" uit te sturen, nog voordat een opname gemaakt wordt, om dan de echte flits te ontsteken. Ook al heb je de flitser op "--" ingesteld, blijkt dat in de praktijk toch nog effect te hebben bij opnamen. Bijv. bij glanzende onderwerpen.

Er is daar op het forum zeker nog wel wat terug te vinden. De beste manier om er helemaal geen last van te hebben is een klein plastic schermpje wat je op de accessoireschoen van de D90 schuift en voor de flitser klapt. Een "SG 3IR", dat laat dan alleen het infrarood stuurflitsje door:
http://www.cameranu.nl/nl/p81564/nikon- ... de-flitser
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D90 interne flits schakelt niet uit

Berichtdoor Lauwaap » ma dec 01 2014 7:55 pm

JanJunior schreef:Ik heb wel een D90, en ik heb de Metz 48 AF-1 regelmatig als slave off-camera :)

Zie je ook in de foto dat de popup flits is afgegaan?
Ik vraag dit omdat via flitslicht de TTL instellingen van camera naar flitser gestuurd worden (daarvoor moet de popup dus afgaan) wat niet hoeft te betekenen dat de popup ook van invloed is op de foto.
Wat er met jouw instellingen effectief gebeurt is het volgende: camera stuurt via popup-flits signaal naar slave, sluiter gaat open en slave gaat af.
De popup-flits vindt dus plaats terwijl de sluiter nog dicht is en zou dus geen invloed op de foto moeten hebben.

Jan


Beste Jan,

De pop-up flash moet omhoog staan wil je hem gebruiken als trigger voor de externe flits. Het heeft dus ook daadwerkelijk invloed op de foto.
Ik denk dat Léon in dit geval gelijk heeft en ik dus gewoon de pop-up moet bedekken om hem niet van invloed te laten zijn.
Gebruikersavatar
Lauwaap

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Emmen

Onderwerp:

Re: D90 interne flits schakelt niet uit

Berichtdoor Léon Obers » ma dec 01 2014 7:56 pm

De reacties gaan vlot hier achtereen. :o :D :wink:

Lauwaap schreef:Waarom moet hij perse licht afgeven om te communiceren? Want wanneer ik de interne flitser bijvoorbeeld helemaal afscherm met mijn handen reageert de SB700 nog steeds.

Je handen laten infrarood licht door. Daar reageert de SB-700 op. (En misschien nog wat "lek-licht" langs je handen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma dec 01 2014 7:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D90 interne flits schakelt niet uit

Berichtdoor Lauwaap » ma dec 01 2014 7:57 pm

Léon Obers schreef:@Lauwaap
Ik had mijn vorige bericht nog iets aangevuld terwijl jij je reactie al had geschreven.

Wat het filmpje ook aangeeft vanaf ongeveer 3 minuut 15 sec is dat de pop-up flits "flitst" en de SB700 aanstuurt.
Jammer genoeg is in dat filmpje het pop-up flitsertje net buiten beeld. Maar het flitst dus eerst zelf om "stuur vóóflitsjes" uit te sturen, nog voordat een opname gemaakt wordt, om dan de echte flits te ontsteken. Ook al heb je de flitser op "--" ingesteld, blijkt dat in de praktijk toch nog effect te hebben bij opnamen. Bijv. bij glanzende onderwerpen.

Er is daar op het forum zeker nog wel wat terug te vinden. De beste manier om er helemaal geen last van te hebben is een klein plastic schermpje wat je op de accessoireschoen van de D90 schuift en voor de flitser klapt. Een "SG 3IR", dat laat dan alleen het infrarood stuurflitsje door:
http://www.cameranu.nl/nl/p81564/nikon- ... de-flitser


Niet alleen bij glanzende objecten, maar bij alle objecten. Zojuist heb ik een foto van mijn kat gemaakt en ondanks dat ik hem van achteren wilde oplichten (silhouet effect) zie je dus dat hij van de voorkant ook duidelijk belicht wordt waardoor hij gewoon helemaal zichtbaar is. Afdekken is denk ik dus de beste optie.
Gebruikersavatar
Lauwaap

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Emmen

Onderwerp:

Re: D90 interne flits schakelt niet uit

Berichtdoor Lauwaap » ma dec 01 2014 7:58 pm

Léon Obers schreef:De reacties gaan vlot hier achtereen. :o :D :wink:

Lauwaap schreef:Waarom moet hij perse licht afgeven om te communiceren? Want wanneer ik de interne flitser bijvoorbeeld helemaal afscherm met mijn handen reageert de SB700 nog steeds.

Je handen laten infrarood licht door. Daar reageert de SB-700 op. (En misschien nog wat "lek-licht" langs je handen.


Ik begrijp dat hij dus een signaal moet geven middels infrarood, maar waarom flitst hij dan nog steeds fel ''wit'' licht
Gebruikersavatar
Lauwaap

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Emmen

Onderwerp:

Re: D90 interne flits schakelt niet uit

Berichtdoor Léon Obers » ma dec 01 2014 8:04 pm

Lauwaap schreef:Niet alleen bij glanzende objecten, maar bij alle objecten. Zojuist heb ik een foto van mijn kat gemaakt en ondanks dat ik hem van achteren wilde oplichten (silhouet effect) zie je dus dat hij van de voorkant ook duidelijk belicht wordt waardoor hij gewoon helemaal zichtbaar is. Afdekken is denk ik dus de beste optie.

Alleen van achteren uitlichten (silhouet) is ook wel weer een hele speciale manier van uitlichting
Je zoekt de expliciete voorbeelden waar het effect op heeft, wel op, zeg. :D
Het minste en geringste licht van voren zal er beslist wel effect op hebben. Zo'n "schotje" voor in de accessoireschoen kan helpen.
Of als je toevallig een oud stukje aanloopstrook hebt van een ontwikkelde diafilm (ziet er "zwart" uit), zou je dat ook kunnen gebruiken. (Ervoor plakken met tape)
Maar als ik je profielfoto inschat, heb je mogelijk helemaal geen analoge fotografie meegemaakt, dus ook geen diafilmpjes.

P.S. Alleen eventuele belangrijke delen uit een bericht aanhalen, niet complete berichten (of dubbele berichten).
Reageer je meteen op een vorige reactie dan geen quote.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D90 interne flits schakelt niet uit

Berichtdoor Lauwaap » ma dec 01 2014 8:36 pm

(Haha, mijn excuus! Ben nog geen écht forumfanaat! Bedankt voor de tip. )
Naast dat ik vast wel op enige dia's te zien ben die in mijn ouderlijk huis liggen, beschik ik zelf helaas niet over diafilms. Zou een stuk zwart karton ook niet helpen?
Gebruikersavatar
Lauwaap

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Emmen

Onderwerp:

Re: D90 interne flits schakelt niet uit

Berichtdoor JanJunior » ma dec 01 2014 8:49 pm

Als je een pure silhouetfoto wil maken moet je er ook voor zorgen dat de muur achter je niet wit (of gekleurd) is, anders heb je prima indirect licht op de voorkant van je kat.
Ik denk dat dit het geval is, maar ik kan dat zonder plaatje op afstand niet beoordelen...
Als je perse 100 % zeker wil weten dat de remote flitser de enige is die afgaat terwijl de sluiter open staat is wellicht een triggersetje (al dan niet draadloos) aan te raden, dan kan (moet) de popup omlaag blijven.
Natuurlijk kun je met zwart karton aan de gang gaan, maar ik weet niet of je remote flitser dat zo weet te waarderen. Die is voor zijn TTL-informatie immers afhankelijk van het infrarood signaal uit de popup...

Ik zeg: laat eens een fotootje zien met wat er gebeurt, dat vergemakkelijkt de discussie en voorkomt spraakverwarring :)

Jan

verslaafd sinds 1976...
Gebruikersavatar
JanJunior

Forumlid
Berichten: 96


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D90 interne flits schakelt niet uit

Berichtdoor Jacob_O » ma dec 01 2014 8:59 pm

Met een SU-800 is het probleem ook opgelost. :wink:
Maar ik zou gewoon voor de goedkoopste en toch betrouwbare oplossing kiezen:
Een SG-3IR IR voor nog een € 15,- incl. verzending
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten