D7000 foto's opslaan sleuf 1 & 2

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: D7000 foto's opslaan sleuf 1 & 2

Berichtdoor cezi » wo dec 17 2014 1:50 pm

de camera ziet de 2 kaartjes, hij weet wat de capaciteit ervan is, hij kijkt naar je huidige instelling (bijvoorbeeld raw) en kan in een flits berekenen hoeveel opnamen je te gaan hebt met die 2 kaartjes;
ik blijf het ongelooflijk vinden dat ze dit niet zo hebben geregeld, juist in het geval dat je hebt gekozen voor 'overloop' is alleen maar interessant hoeveel foto's ik nog te gaan heb met de camera, wat kan mij het schelen van welk kaartje die capaciteit afkomstig is? de door nikon gekozen insteek kan technisch allerlei aardige verklaringen hebben maar vanuit het perspectief van de klant/gebruiker is dit in mijn ogen een foute keuze geweest, temeer omdat ik nog nergens, ook niet in deze draad, een overtuigende verklaring heb gezien voor hun keus
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 foto's opslaan sleuf 1 & 2

Berichtdoor Cyrus » wo dec 17 2014 2:09 pm

De huidige werkwijze waarbij alleen de resterende capaciteit van het actieve kaartje wordt weergegeven, is wellicht onhandig gekozen wanneer je voor "overloop" kiest. In alle andere standen (RAW op 1, JPEG op 2 of foto's op 1, video op 2) is het juist een logische keuze.

Nikon heeft vermoedelijk de software eenvoudig willen houden door voor het huidige systeem te kiezen, wat overigens de meest consistente manier is, gegeven de divers modi waarin je de geheugenslots kunt toewijzen. Zou mij er verder maar niet druk om maken....
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 foto's opslaan sleuf 1 & 2

Berichtdoor cezi » wo dec 17 2014 2:25 pm

naar mijn mening is het juist niet eenvoudig gehouden omdat het getal in de display in sommige gevallen wel en in sommige gevallen niet het resterende aantal opnamen voor de camera weergeeft;
eenvoudiger was geweest als het aantal altijd zou weergeven: hoeveel opnamen kan ik nog maken met de camera, met de huidige instellingen

zo, nu stop ik ermee :-)
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 foto's opslaan sleuf 1 & 2

Berichtdoor ben42 » wo dec 17 2014 7:30 pm

Er zijn heel veel mogelijkheden om de resterende ruimte op de twee kaarten te laten zien.
Nikon heeft gekozen alleen de vrije ruimte te laten zien van de op dat moment actuele kaart en dat voor het op dat moment actuele formaat dat je hebt gekozen. Zelf vind ik dat een redelijke keuze.
Maar als je b.v. C1 instelt op RAW + JPG en C2 instelt op alleen JPG en je schakeld dan, dan veranderen de getallen nogal.

Voor mij als techneut hadden ze beter de resterende ruimte (in Gb of Mb) weer kunnen geven. Maar voor de meeste mensen is het weergeven van het aantal nog te maken opnamen voldoende. Ze blijven daarbij aan de veilige kant zitten wat het aantal betreft. En geven het alleen voor de actuele kaart weer. Het zou handig zijn als je b.v. naar het 'grote' display gaat dat ook de ruimte op de tweede kaart nog wordt weergegeven. (Mooie verbetering voor de toekomst).

Je kunt overigens met de kaarten die wij nu gebruiken uitstekend zien wanneer je overschakeld van de eerste naar de tweede kaart. Uitgaande dat je leeg of redelijk leeg begint zie je na overschakeling hoeveel foto's je nog op de tweede kaart kunt maken en dat aantal is meestal heel veel groter dan wat er nog op de eerste kaart paste. Als je zo weinig controleerd dat je het niet merkt dan doet het er ook niet zo heel veel toe.

Overigens met twee aardige kaarten zijn die kaarten ook niet de beperking, maar de batterijen. Ik schat voor een D7000 dat je met een volle batterij rond de 1400 opnames mee kunt maken en die passen op een enkele 32 Gb kaart. Dus je batterij is dan leeg voor dat je aan de tweede kaart toekomt.

cezi schreef:dat is wel uit te leggen hoor, heeft te maken met 0 en 1, en de machten daarvan :lol:

Alle positieve machten van 0 geven weer de waarde 0.
Alle positieve machten van 1 geven weer de waarde 1. :wink: :wink: :wink:
Ik denk dat cezi machten van 2 bedoelt. :P :P

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7000 foto's opslaan sleuf 1 & 2

Berichtdoor 2eX_trots » do dec 18 2014 8:38 pm

Bedankt voor alle reactie's....... Ik begrijp nu dat de body dus alleen naar het eerste kaartje kijkt zolang deze nog niet vol is. Ik zat er over na te denken om een groter kaartje te kopen maar als ik het goed begrijp dan moet je in het geval van bijvoorbeeld een 32 GB kaartje dat kaartje wel in sleuf 1 doen anders heb je geen idee hoeveel foto's je nog kan maken,
Still learning.....
2eX_trots

Forumlid
Berichten: 63


Locatie: Nieuwenhoorn
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten