picture control

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

picture control

Berichtdoor adriaan1411 » za feb 14 2015 12:51 pm

Ik ben bezig geweest met het werken met Picture control. Ik kom er echter niet uit. De functie picture control beheren kan ik gebruiken. Ik kan aanpassingen doen en dergelijke. Picture control instellen is echter niet mogelijk. Als ik deze functie intoets krijg ik de melding: "deze optie is bij de huidige instellingen niet beschikbaar". Ik weet niet of picture nu toepasbaar is op foto's die je gaat maken of als nabewerkingstool. Ik dacht dat je met deze functie je eigen voorkeuren kon maken voor de foto die je gaat nemen. wat doe ik fout of zie ik over het hoofd?
Nikon D5500 Nikkor AF 18-105mm, nikkor 50mm 1.8G
adriaan1411

Clublid
Berichten: 26


Locatie: Lisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: picture control

Berichtdoor Léon Obers » za feb 14 2015 1:07 pm

Met welke software bewerk je de foto's, en fotografeer je in RAW of JPG?
Afhankelijk van gebruikte software en bestandsformaat heeft het mogelijk weinig zin daar van alles mee te doen, als de software erna er toch niets mee doet.
Zie ook een vergelijkbaar draadje wat dezer dagen aan de orde is geweest: viewtopic.php?f=52&t=59502
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: picture control

Berichtdoor JurjenF » za feb 14 2015 6:03 pm

Picture Controi (in de camera) werkt alleen in JPEG. In Capture NX D en het bijhorende Picture Control Utility kun je deze instellingen ook op je RAW bestand toepassen.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: picture control

Berichtdoor Léon Obers » za feb 14 2015 7:15 pm

Met dien verstande dat het met de beelddata van het RAW-formaat zelf feitelijk helemaal niets doet :!:
Instellingen worden alleen maar als "tags" in het bestand meegenomen. Verwerk je de RAW-bestanden dan in Nikon RAW-converters, worden de instellingen opgepikt, en in de software meegenomen om het met die instellingen te converteren.
Maar evengoed corrigeer je die instellingen in de software of neem je totaal andere instellingen. De conversie gebeurt dan met de nieuwe instellingen die je daarbij dus achteraf pas toewijst. Met de oorspronkelijke Picture Control instellingen heb je dan de pijp aan Maarten gegeven.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: picture control

Berichtdoor JurjenF » za feb 14 2015 7:44 pm

Uiteraard, maar alle bewerkingen die je loslaat op een RAW bestand worden in feite pas actueel als je ze naar JPEG/TIFF converteerd. Maar je hebt uiteraard een punt.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: picture control

Berichtdoor adriaan1411 » za feb 14 2015 8:13 pm

Heldere antwoorden, dank! Ik fotografeer meestal in Raw en bewerk na in LR. Picture control heeft dus niet zo veel zin.
Nikon D5500 Nikkor AF 18-105mm, nikkor 50mm 1.8G
adriaan1411

Clublid
Berichten: 26


Locatie: Lisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: picture control

Berichtdoor JurjenF » zo feb 15 2015 11:51 am

Alleen als je dus in JPEG fotografeerd. Maar in RAW heb je die Pict.contr. helemaal niet nodig want de 'fijnafstemming' doe je idd in LR/PS.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: picture control

Berichtdoor Marten » zo feb 15 2015 12:13 pm

Het is natuurlijk makkelijker als je de fijnafstemming vooraf kunt doen. Scheelt werk.
Daarvoor is de optie "picture control" op je camera. Het zit er niet voor niets op.
Zowel voor JPG als NEF, maar wel met Nikon software uitlezen.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: picture control

Berichtdoor edrocket » ma feb 16 2015 10:15 pm

Als je bijvoorbeeld in zwartwit wilt schieten is picturecontrol wel handig. Heb je op je schermpje meteen een goede indruk. Maar vergeet niet in RAW te schieten.
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: picture control

Berichtdoor adriaan1411 » do feb 19 2015 9:26 pm

Dank!
Nikon D5500 Nikkor AF 18-105mm, nikkor 50mm 1.8G
adriaan1411

Clublid
Berichten: 26


Locatie: Lisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten