D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor cezi » vr feb 20 2015 2:35 pm

mooie, scherpe foto's jacob!
ik zou die reikan even lekker laten rusten :-)
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor josti » di aug 04 2015 1:57 pm

Ben mij aan het inlezen over het kalibreren van lenzen en kom dit draadje tegen. Beetje offtopic maar omdat het door een paar mensen genoemd is toch een vraag @Jacob_O: ben benieuwd of je Reikan nog hebt aangeschaft en zo ja wat je ervaring er mee is.

Groet, Jos
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor Jacob_O » di aug 04 2015 2:45 pm

Nee: De diverse ervaringen met dat programma hebben me weerhouden van aanschaf.
Het programma was me te duur en daarom uiteindelijk maar een nieuw objectief aangeschaft: Nikon 70-200 f/4 VR

Maar de (gebrekkige) manier van AF-ON i.c.m. BBF op een D7100 blijft!
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor Ingmar » di aug 04 2015 3:08 pm

Jacob_O schreef:Maar de (gebrekkige) manier van AF-ON i.c.m. BBF op een D7100 blijft!

Je bedoelt dat je geen focus-trap kunt maken ?
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor Jacob_O » di aug 04 2015 4:58 pm

Ik bedoel dat het een D7100 geen kl*ten uitmaakt wat je instelt bij a1/a2, in tegenstelling tot een D7000, er wordt altijd een foto gemaakt.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor Ingmar » di aug 04 2015 5:50 pm

Maar als je de autofocus koppelt aan de BBF dan heb je toch automatisch af-c en dus scherpgesteld....
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor Ron Stuveling » di aug 04 2015 6:44 pm

@josti

Ik heb het programma Reikan Focal aangeschaft. Ik heb mijn D7100 samen met mijn NIkon 35mm f1.8, Sigma 17-50mm f/2.8, 70-200mm f/2.8 en mijn Tamron 16-300 f/3.5-6.3 getest en anders afgeregeld. Ik heb de zoomlenzen getest op alle waarden die aangegeven worden op de lens. Daarna heb ik een gemiddelde genomen van de waarden. Dit kwam redelijk uit bij de lenzen.
Groetjes Ron

Nikon Z 8 camera en diverse Z-lenzen, Godox V860III flitser en andere ondersteunende producten!
Gebruikersavatar
Ron Stuveling

Clublid
Berichten: 210


Locatie: Gelderland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor josti » di aug 04 2015 8:31 pm

Dank voor je feedback Ron, merk je ook een verschil bij je foto's?
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor Jacob_O » wo aug 05 2015 8:37 am

Ingmar schreef:Maar als je de autofocus koppelt aan de BBF dan heb je toch automatisch af-c en dus scherpgesteld....


Het instellen van de AE/AF-L knop als AF-ON, oftewel BBF, betekend niet dat ook meteen AF-C ingeschakeld is, dát moet je dus gewoon via de AF/M knop op de body instellen.
AF-C betekend ook niet dat er altijd een scherpstelpunt is, het betekend niet meer dan dat de camera continue probeert scherp te stellen.
De opties onder a1/a2 bepalen of de camera een foto kan/mag maken zonder dat er daadwerkelijk een scherpstelpunt gevonden is.
De D7100 maakt geen onderscheid in "focus priority" of "shutter release" en maakt altijd een foto, scherp gesteld of niet.
Een D7000 maakt daar duidelijk onderscheid in en weigert een foto te maken met de instelling "focus priority" zonder dat er daadwerkelijk scherp gesteld is.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor Ingmar » wo aug 05 2015 4:31 pm

Ja inderdaad zoals jij het omschrijft werkt het niet, maar persoonlijk vindt ik het wel prettig dat als ik AF-C en BBF gebruik dat de sluiter ook ontspant wanneer ik denk dat het goed is, in plaats dat ik dat aan de camera
overlaat....maar goed is mijn mening. Dat ik daardoor wellicht enige foto's heb die out-of-focus zijn...die zijn eenvoudig weg te gooien.
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor Jacob_O » wo aug 05 2015 4:45 pm

Misschien dat het nu beter zou gaan met de Nikon 70-200 f/4, maar de resultaten met de Sigma waren niet echt een succes.
Allicht dat de Nikon sneller en beter scherpstelt dan dat de Sigma deed en dat de verhouding tussen de scherpe en onscherpe foto's ook beter is/wordt.
Om eerlijk te zijn heb het scherpstellen via BBF en AF-C nog nooit geprobeerd vanwege voornoemde ervaring....

Misschien toch eens weer proberen. :wink2:
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor Ron Stuveling » wo aug 05 2015 4:59 pm

@josti

Ik ga dit weekend eens testen of het beter is geworden. Grappig is wel dat alle lenzen een plus correctie hebben.
Dit zou toch duiden op een zelfde afwijking in de camera t.o.v. al de (niet Nikon) lenzen
Groetjes Ron

Nikon Z 8 camera en diverse Z-lenzen, Godox V860III flitser en andere ondersteunende producten!
Gebruikersavatar
Ron Stuveling

Clublid
Berichten: 210


Locatie: Gelderland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor Ingmar » wo aug 05 2015 5:05 pm

Kan niet vergelijken heb slechts alleen een Sigma 70-200, maar die keren dat ik het gebruikt heb om bijvoorbeeld foto's te maken van de hond in actie en AF-C icm BBF gebruikt heb ik toch wel 5 van de 20 foto's scherp heb. Wel do OS uit en voldoende snelle sluitertijd genomen...maar blijft een kwestie van oefenen als amateur. Van die 5 scherpe foto's vallen er dan altijd wel weer een paar af omdat je dan net de focus niet op de juiste plek heb zitten. Maar dat laatste komt dan door D9 scherpstelvelden te gebruiken Single is dan nauwkeuriger maar dan kan de AF soms niet scherpstellen.
Blijft een kwestie van doen en proberen...gelukkig hebben we geen rolletjes meer :-)
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor JanR » vr aug 07 2015 12:00 pm

Ik gebruik eigenlijk alleen AF-C op mijn D7100.
Maar ben het toch eens gaan proberen.
En inderdaad focus prioriteit heeft geen zin op de D7100 de camera doet daar niets mee, de foto kun je domweg maken.

Wel raar want de D7000 doet dat wel goed.
Even gegoogled, en het lijkt wel bij de D7100 te horen.

Voor de zekerheid, een service request bij Nikon gedaan.

Maar even afwachten wat die gaan melden.
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor lock » za aug 15 2015 10:04 pm

Tja. Dan ga je te horen krijgen dat is zoals bedoeld. Nikon heeft de trend na de d7000/d300s gebroken.

Lock
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten