D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor Jacob_O » zo feb 15 2015 6:10 pm

Omdat ik nogal wat problemen had met AF-ON en AF-C en back button focus, heb ik vanmiddag de tip van JanR ter harte genomen.
(http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=18&t=59540&start=15#p766170)
Het aantal missers qua scherpte op de juiste plek is drastisch afgenomen en zie ik nu in de meeste foto's ook een scherpstelpunt.

De volgende foto's zijn gemaakt op diafragmavoorkeuze, met auto ISO waarbij de minimale sluitertijd op 1/800 was ingesteld.

Edit: Alles op continue hoog en dus onderdeel van een reeks.

Foto 1: Hier ligt de scherpte achter de hond, terwijl het scherpstelpunt duidelijk op de hond ligt.
Afbeelding

Foto 2: Terwijl deze foto, waarbij de hond naar mij toe komt, vrijwel spot-on is.
Afbeelding


Foto 3: Hier had ik graag de neus graag iets scherper gezien. Kwestie van diafragma, verwacht ik teveel van de AF of misschien toch wat backfocus?
Afbeelding

Tips om tot (nog) betere resultaten te komen zijn van harte welkom.
Laatst gewijzigd door Jacob_O op zo feb 15 2015 7:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor Highlander » zo feb 15 2015 6:54 pm

Twee dingen die mij opvallen, je hebt je VR uit staan, of schoot je van statief ?
En je hebt Af-fijnafstelling aan staan, maar staat op nul, ( ik weet niet wat dat doet ) maar ik zou hem uitzetten als je geen instelling hebt .
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Online
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6486


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor Jacob_O » zo feb 15 2015 7:00 pm

Actiefoto's zoals deze schiet ik gewoonlijk niet vanaf statief. :wink:
Maar met een sluitertijd van 1/800s lijkt me VR niet nodig of zelfs wenselijk.
AF fijnafstelling is voor back/frontfocus correctie, het lijkt me niet dat het uitmaakt of deze aan of uit staat.
Voor sommige andere objectieven is daar wel een waarde ingesteld.
Het lijkt me nogal omslachtig en ook niet zo bedoeld dat ik per objectief de AF fijnafstelling aan of uit zet...
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor DannySan » zo feb 15 2015 7:05 pm

Ik zie inderdaad wat backfocus optreden.
Vooral bij de 3e foto (genomen met f/6,3) zie ik dat volgens mij.

Wellicht even deze test uitvoeren? http://cameralightlens.com/newsblog/?p=264

VR is boven de 'handheld' tijden (1/60e) inderdaad niet meer nodig of wenselijk.
Daarom heb ik ook een 70-200 f/2,8 zónder OS gekocht (scheelt in de prijs, en ik zit toch al op hoge sluitertijden).
De AF-fijnafstelling van 0 doet inderdaad niets, heeft geen invloed op je beeld.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor Jacob_O » zo feb 15 2015 7:14 pm

Zal morgen, bij voldoende daglicht, eens nog een testje op backfocus uitvoeren.
En dan misschien een keer via de "dot-tune" procedure de af-fine-tune opnieuw instellen.
Maar met een zoomobjectief blijft het lastig om een perfecte instelling te verkrijgen is mijn ervaring inmiddels.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor Henkna » zo feb 15 2015 7:31 pm

Waarom kies je voor diafragma voorkeuze? Ben je niet bang dat er een te lange sluitertijd word gekozen?
Henkna

Forumlid
Berichten: 31


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor Jacob_O » zo feb 15 2015 7:39 pm

Nee Henk, ik heb auto ISO ingesteld met een langste sluitertijd van 1/800.
Dus de maximum ISO waarde wordt bepaald door het gekozen diafragma waarbij de sluitertijd nooit langer is dan 1/800.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor Highlander » zo feb 15 2015 8:27 pm

VR is boven de 'handheld' tijden (1/60e) inderdaad niet meer nodig of wenselijk.

Kun je dat toelichten ??
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Online
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6486


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor DannySan » zo feb 15 2015 9:02 pm

Ja hoor, 1/60e is 'ongeveer' de langste sluitertijd dat 'men' nog uit de hand zonder bewegingsonscherpte kan schieten (globaal genomen).
Rond die sluitertijd is VR súper; iets erboven ook en eronder zéker.
Maar als je met een 70-200 f/2,8 schiet (zoals ik) dan zit ik standaard hoger dan 1/320e en dan is VR nutteloos.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor Henkna » zo feb 15 2015 10:00 pm

Maar maakt het je foto dan beter/scherper? En wat is er volgens jou op tegen op wel de vr aan te laten staan?
Henkna

Forumlid
Berichten: 31


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor Jacob_O » zo feb 15 2015 10:12 pm

Volgens mij is dat niet helemaal waar wat je nu beweerd Danny: Beetje te kort door de bocht.

Ik hoef het niet te proberen om op 300mm uit de hand een foto te maken van een buizerd in een boom met een sluitertijd van 1/60 seconde!

Er ligt mij iets bij van 1 gedeeld door de brandpuntsafstand in millimeters en bij een DX mag je dat dan nog een keer 1,5 doen.
Rekenvoorbeeld: Bij een brandpuntsafstand van 300mm dan mag je, als vuistregel, uitgaan van 1/300s en met een DX nog een keer 1,5 = 1/450s
Dit gaat op voor een statisch object waarbij je "uit de hand" schiet. Hier komt VR/OS van pas om toch met een langere sluitertijd te werken
en dus een lagere ISO waarde of een wat kleiner diafragma kunt gebruiken.

Voor kleine brandspuntsafstanden gaat deze vuistregel niet meer op. Dan gaat je vaste hand meetellen.
Daarbij kun je als richtlijn nemen dat je met sluitertijden langer dan 1/30s onscherpte gaat krijgen.
Rekenvoorbeeld: Bij een brandpuntsafstand van 10mm zou je, uitgaande van de vuistregel, uitkomen op 1/10s en met een DX nog een keer 1,5 = 1/15s
Dat is voor de meesten toch echt te lang voor een onbewogen foto. Weer biedt VR/OS uitkomst.

Bij actiefotografie ligt dat iets anders. Je houdt je camera in dat soort gevallen vaak toch al niet stil, je volgt de actie en kiest daarbij (vaak) een korte sluitertijd.
Het gaat er dan niet meer om dat je de camera zo stabiel mogelijk houdt om onscherpte te voorkomen en dus is VR/OS overbodig/minder nuttig op dergelijke momenten
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor Highlander » ma feb 16 2015 10:58 am

Zo begreep ik het ook altijd Jacob, maar en daarom vroeg ik Danny ook om zijn verhaal toe te lichten.
Ik heb eens gelezen, ( niet meer terug te vinden natuurlijk ) dat twee de zelfde objectieven, maar één zonder VR.
De zonder VR ietsepietsie scherper zou zijn omdat het VR lens gedeelte altijd een klein beetje beweging zit.

Maar nu vraag ik mij af, wordt de lens geblokkeerd als hij niet op VR staat ? zou dat niet het geval zijn dan beweegt de lens zonder dat hij sturing krijgt van de VR,
dus zou je iet onscherpte kunnen krijgen.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Online
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6486


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor ArendV » ma feb 16 2015 11:54 am

De VR unit gaat inderdaad in ruststand zonder beweging wanneer hij wordt uitgeschakeld.
We hebben hier pas nog een discussie over gehad i.v.m. het advies om VR uit te zetten voordat je de camera uitzet en zeker voordat je het objectief wisselt.
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=19&t=58616&hilit=vr+uitzetten

Wat betreft wanneer VR gebruiken, ik denk dat iedereen dat voor zich ook moet uittesten, maar ik zie bij mij boven de 1/60s op de 70-200/4 VR nog zeker voordelen.
Het advies van Thom Hogan over VR is hier al vaker aangehaald.

Aanvulling: @ Jacob_O, op basis van deze foto's zou ik persoonlijk nog geen backfocus concluderen.
Zoals je al van plan was rustig testen op statief en vergelijk liveview met "normaal" scherpstellen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor Jacob_O » ma feb 16 2015 12:44 pm

Inmiddels dwalen we af van de oorspronkelijke vraag/insteek: Heeft iemand een idee of en hoe dit (nog) beter kan?
Ondanks dat het een stuk beter gaat dan voorgaande dagen vind ik dat er toch nogal wat missers tussen zitten.
Scherpstelpunt wel op de juiste plek, sluitertijd kort genoeg maar net niet scherp of niet scherp op de juiste plek.
Is de AF van een D7100 toch net te langzaam voor een reeks foto's (continue hoog) van een razendsnelle hond in actie?
Of is het gewoon een kwestie van oefening baart kunst?

Ik ga in ieder geval, na de opmerking van Danny, nog eens kijken of backfocus hier een rol speelt.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Berichtdoor Cyrus » ma feb 16 2015 2:14 pm

Een onderwerp dat recht op de camera af komt, maakt het de AF altijd lastig. En als het dan ook nog eens een relatief groot oppervlak zwart is, dan vraag je helemaal veel van de AF: die moet het immers hebben van contrast in het beeld.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten