sensor zelf schoonmaken of toch maar niet?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

sensor zelf schoonmaken of toch maar niet?

Berichtdoor cezi » di mar 10 2015 6:52 pm

vandaag ontdekt dat mijn d7100 aantal vlekjes produceert, ongeacht de lens die ik gebruik; dat riekt naar een vuile sensor; kan niet beoordelen of het ordinaire vuilvlekjes zijn of olie; natuurlijk het forum van NCN afgezocht en gezien dat beverwijk en chipclean in heumen de adresjes zijn waar ze je sensor schoonmaken; waar ik maar weinig over terugvind is of het verstandig is zelf een poging te doen de sensor schoon te maken; ik snap dat beverwijk en heumen daarin handiger zijn maar als het niet zo ingewikkeld is (welke tools?) en er zijn geen grote risico's aan verbonden dan doe ik het net zo lief zelf; graag hoor ik dus van mensen met ervaring of zij die klus zelf hebben geklaard, met welke tool ze dat hebben gedaan en of de risico's van zelf doen meevallen; ik heb geen zin om risico's te lopen met mijn 7100 om een paar centen te besparen maar als er mensen zijn die me uitleggen dat het allemaal weinig voorstelt en dat zelf doen geen probleem is, dan hoor ik dat graag!
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: sensor zelf schoonmaken of toch maar niet?

Berichtdoor JanR » di mar 10 2015 7:18 pm

Hoi,

Ik doe sensor reiniging ongeveer twee keer per jaar zelf.
Bij de goede foto zaak kun je een schoonmaaksetje Swabs en vloeistof voor een APS-C sensor kopen en je kunt dan de klus heel eenvoudig zelf doen.
Op youtube staan er een redelijk aantal filmpjes die precies uitleggen wat je moet doen en wat niet.
Maar het is geen rocket science en als je gewoon normaal voorzichtig bent dan kun je dat prima zelf.

Ik gebruik zelf de 1,6x Swab van Visible Dust, in een doosje zitten er 12 ( goed voor 12 poetsbeurten )
En als vloeistof Eclipse optic cleaner.

Mij bevalt het zelf doen uitstekend en ik krijg mijn sensor er heel goed mee schoon
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: sensor zelf schoonmaken of toch maar niet?

Berichtdoor cezi » di mar 10 2015 7:28 pm

dat klinkt simpel maar geldt dit voor zowel gewoon vuil/stof als eventuele oliespetters, of wat voor vervuiling dan ook, of alleen voor ordinair stof?
ik weet namelijk nog niet van wat soort 'vervuiling' ik last heb
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: sensor zelf schoonmaken of toch maar niet?

Berichtdoor gijs sandberg » di mar 10 2015 7:41 pm

Cesi,
re: of het verstandig is
Dat hangt af van jouw eigen vaardigheden en of je het risico van schade wilt nemen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: sensor zelf schoonmaken of toch maar niet?

Berichtdoor Marwo » di mar 10 2015 8:03 pm

Hoi Cezi,

Ik ging jaren terug, op een rustige doordeweekse dag, naar een vakzaak om mijn sensor schoon te laten maken.
Met de opmerking dat ik het zelf wilde kunnen zochten zij de juiste benodigheden bij elkaar en hebben het mij keurig voorgedaan, met goede uitleg en een bakje koffie. Sinds die dag maak ik al mijn camera's zelf schoon. Nooit spijt van gehad.
in mijn DoKa zie ik niets...
Gebruikersavatar
Marwo

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Zuid-Beijerland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: sensor zelf schoonmaken of toch maar niet?

Berichtdoor Debby » di mar 10 2015 8:09 pm

Ook ik doe het zelf net als JanR met Vswab VisibleDust, maar dan de 1.0 (full frame) met de Eclipse vloeistof.
Als je dit met beleid en gezond verstand doet zie ik geen problemen om dit zelf te doen.
Is een klusje van een paar minuten en scheelt een hoop geld en tijd. :)
Je zou er eventueel ook een speciale vergrotende en verlichtende loep bij kunnen kopen. Zelf doe ik het zonder.

P.S. als je geen goede fijne motorriek hebt of iets dergelijks, raad ik het af om dit zelf te doen. ;)
Gebruikersavatar
Debby

Regiocoördinator
Berichten: 555


Locatie: Assen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: sensor zelf schoonmaken of toch maar niet?

Berichtdoor Johan v. V. » di mar 10 2015 8:49 pm

Hier nog een doe-het-zelver. Om iemand te citeren die me over de streep trok: het is geen ruitevaarttechnologie! Natuurlijk moet je het voorzichtig doen, maar dan spaar je niet alleen geld uit, maar ook tijd met een ritje naar chipclean of gedoe met verzenden. Op YouTube vind je goede instructies.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: sensor zelf schoonmaken of toch maar niet?

Berichtdoor cezi » di mar 10 2015 9:56 pm

dank voor de snelle reacties
denk dat ik het zelf aandurf na deze aanmoedigingen,
mijn motoriek is prima in orde,
nu nog even een adresje zoeken om de tools te bestellen
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: sensor zelf schoonmaken of toch maar niet?

Berichtdoor ArendV » di mar 10 2015 10:47 pm

Begin niet meteen nat. Ik heb mijn D7100 tot op heden schoon kunnen houden met een kwastje (van visible dust in mijn geval). Nat reinigen - wat ik ook zelf doe - is altijd pas de tweede stap.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: sensor zelf schoonmaken of toch maar niet?

Berichtdoor Agfa » wo mar 11 2015 7:55 pm

Hallo Cezi,

Ook ik maak mijn sensor zelf schoon met swabs en vloeistof. Waar je mee zou kunnen beginnen, en wat zeker veilig is, is het aanschaffen van een goede blaasbalg, liefst een exemplaar dat de lucht filtert voordat deze de balg in komt. Wellicht kun je de veroorzakers van je vlekjes van de sensor blazen. Ik heb zelf een VisibleDust Zeeion die prima werkt. Een volgende keer zou ik echter wel een 'rocket' model kopen omdat je die mooi rechtop kunt zetten.
Blijven na het blazen de vlekjes zichtbaar, dan zijn swabs dé oplossing. Succes!
D7000, Nikkor AF-S 17-55 2.8G, Nikkor 18-200mm VRII, grip MB-D11, SB-800 (+ Agfa Silette, Minolta X-300 en X-700 met wat lenzen).
Agfa

Forumlid
Berichten: 48


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: sensor zelf schoonmaken of toch maar niet?

Berichtdoor ArendV » do mar 12 2015 8:59 am

Mijn ervaring met een blaasbalgje is zeer wisselend. Soms heb ik succes - bij een enkel groot stofje - maar meestal wordt het niet veel beter en soms erger.

Mijn ervaring met een goed kwastje voor het droog reinigen van de sensor is zeer positief en consistent. De huidige versie van de Arctic Butterfly van Visible Dust is aan de prijs, ik heb een oude versie voor een zeer redelijke prijs gekocht en die voldoet uitstekend. En zoals gezegd tot op heden afdoende voor mijn D7100.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: sensor zelf schoonmaken of toch maar niet?

Berichtdoor cezi » do mar 12 2015 9:44 am

vandaag ontvang ik mijn setje voor de schoonmaak, ik ben benieuwd!

de ronde vlekken (stuk of 10) die ik zie lijken mij meer iets van spetters vloeistof dan droge stof, daarom denk ik dat droge reiniging die niet gaan verwijderen;
heb er gelijk maar een rocket airblower bij besteld maar als ik arendv lees kan ik het daarmee ook erger maken... :-(
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: sensor zelf schoonmaken of toch maar niet?

Berichtdoor Vincent » do mar 12 2015 10:19 am

cezi schreef:kan ik het daarmee ook erger maken... :-(


Bedank maar zo dat, zolang je niet als een houthakker tekeer gaat :lol: , je geen schade veroorzaakt. Mocht het de eerste keer dus toch erger worden (wat bijna iedereen wel eens is gebeurd) dan kun je het gewoon nog een keer proberen. Mij lukt het tegenwoordig bijna altijd met 1 kwastje maar mijn record is 4 kwastjes voor 1 sensor zoals mijn 365 project foto bewijst :wink:

Afbeelding

De eerst een filmpje op youtube bekijken kan altijd helpen trouwens.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: sensor zelf schoonmaken of toch maar niet?

Berichtdoor cezi » do mar 12 2015 10:25 am

djunclesam,
altijd met vloeistof en hoe vaak doe jij het in een jaar?

was hiervoor nooit bezig met sensor schoonmaken, terwijl ik al jaren digitaal fotografeer; zouden al mijn nikons (tm d90) dan zoveel schoner zijn geweest of heb ik gewoon niet goed opgelet :-)
valt me wel op dat hoe meer ik er over teruglees op internet, hoe vaker ik zie dat men dit toch wel een van de grootste nadelen van digitale fotografie vind, die vies wordende sensor, zeker in vergelijking met de ouderwetse film; maar ik moet er niet aan denken dat ik weer terug zou moeten naar de rolletjes van 36 die ik weg moet brengen :-)

wat ik ook wel hilarisch vond: op youtube staan inderdaad nogal wat filmpjes van mensen die tonen hoe je met die swabs en vloeistof moet reinigen; de ene zie je dan heel voorzichtig 1 veeg naar naar links maken en daarna 1 veeg heel voorzichtig naar rechts en zegt dan: zo! klaar niks meer aan doen; terwijl de andere met zijn swabje naar binnen gaat en er vrolijk op los veegt, horizontaal, verticaal, op en neer, maakt niet uit :-)
enige overeenkomst is dat ze allemaal achteraf tevreden zijn met het resultaat
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: sensor zelf schoonmaken of toch maar niet?

Berichtdoor Vincent » do mar 12 2015 10:36 am

cezi schreef:djunclesam,
altijd met vloeistof en hoe vaak doe jij het in een jaar?


Met vloeistof zelden, alleen als het echt nodig is. Twee/drie keer per jaar max.

Meestal volstaat een paar keer met een blaasbalg blazen. Ik ben ook niet zo heel kieskeurig want als je wijd open schiet zijn de meeste stofjes ook niet te zien en bij mijn stijl.soort fotografie schiet ik bijna alles met groot diafragma.

Als ik verwacht veel op klein diafragma te schieten dan doe ik thuis wel even testshot, en dat is meestal wel aanleiding voor een schoonmaakbeurt dus dat doe ik liever niet te vaak :D
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten