Nikon D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Nikon D7000

Berichtdoor Michel_ibi » di mar 17 2015 6:09 pm

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat het advies zou zijn over mijn Nikon D7000

Op welke stand kan ik het beste beginnen ? Voorheen schoot ik met de D3100 op Auto .
En daar wil ik eigenlijk wel van af .. Wat is hier de beste stand om mee te beginnen .

Ik was heel positief om gelijk in Manueel te beginnen , maar komt bij mijn " Kennis " toch erg te kort .
Michel_ibi

Forumlid
Berichten: 63


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D7000

Berichtdoor henkk » di mar 17 2015 6:49 pm

Begin eens op A(perture). Kies een diafragma en laat de camera de sluitertijd bepalen.
Gebruik vooralsnog geen Auto-ISO maar kies zelf de ISO om een goede sluitertijd te krijgen ( minimaal 1 / 1,5 maal de brandpuntsafstand dus bij 50 mm ten hoogste 1/75 sec. d.w.z. dat of snellere tijden zoals 1/125 etc.)

Een andere optie is juist wel Auto-ISO te gebruiken maar dan via M de sluitertijd en het diafragma zelf in te stellen.

Veel plezier!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4943


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D7000

Berichtdoor Skippy » di mar 17 2015 6:59 pm

Niet lullig bedoeld maar het feit dat je de vraag zo stelt geeft mij de indruk dat je eerst de basisbegrippen van fotografie én de bediening van de camera moet leren.

Daarom mijn advies, koop een boek over de D7000. Bijvoorbeeld deze http://www.bol.com/nl/p/fotograferen-me ... 010300655/
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D7000

Berichtdoor Michel_ibi » di mar 17 2015 7:21 pm

Dankje voor de Tip .
Heb hem besteld
Michel_ibi

Forumlid
Berichten: 63


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D7000

Berichtdoor Skippy » di mar 17 2015 7:46 pm

Graag gedaan, succes!
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D7000

Berichtdoor ben42 » wo mar 18 2015 2:28 pm

Ga gebruik maken van de U1 (en eventueel de U2) instelling.
Hieronder zet je een goed startpunt. Je kunt dan iedere keer terug naar het 'startpunt' door de keuze schakelaar even van de U1 af te halen en weer terug te zetten op de U1.
Door dit te doen zit je iedere keer weer op een basis instelling, omdat je die leert kennen kun je dan snel aanpassingen maken vanuit die basis.

Normaal gesproken heb ik het volgende onder U1 zitten:
A (Aperature voorkeur) met een instelling van 7.1. Dit geeft je een zeer grote belichtings range, omdat met sluitertijd meer stoppen worden afgedekt dan met het diafragma.
7.1 omdat mijn 18-200 op de langste stand 5.6 is en ik nog graag het diafragma een klein beetje sluit.
Op het voorwiel heb ik dan het diafragma, omdat ik weet dat de standaard op 7.1 begint kan ik snel naar een ander diafragma.
Op het achterwiel heb ik de ISO waarde. Deze heb ik standaard op 100 Iso gezet. Dit is misschien wel het wiel dat ik het meeste gebruik. Dit omdat de sluitertijd bij 7.1 bij ISO 100 vaak niet snel genoeg is.
Door dan aan het achterwiel te draaien verander ik dan de sluitertijd. In de zoeker zijn diafragma, sluitertijd en ISO zichtbaar, dus ik heb volledige controle over zonder mijn oog van de zoeker te hoeven halen.

Stel dat ik in een kerk fotografeer. En ik kom van een andere situatie. Eerst van u1 af dan naar u1 terug. De Iso waarde van 100 is dan meestal veel te weinig, en swieper met mijn duim 'corrigeerd' dat. Met mijn vinger gooi ik eventueel het diafragma open. Ondertussen controleer ik de sluitertijd. Aan de hand van de zoom (op gevoel) bepaal ik dan wat ik nog een acceptabele sluitertijd vind.

De sluitertijd is van heel veel factoren afhankelijk. Heb je voldoende licht, dan kun je kiezen. Maar heb je eenmaal het onderwerp en de brandpunt gekozen dan is de sluitertijd vaak een compromise tussen Diafragma, Iso waarde en sluitertijd. Durf daar mee te spelen en durf over het randje te gaan. In het moderne Digitale tijdperk is het geen probleem om b.v. 3 foto's na elkaar te maken in de hoop dat je bij een van de foto's het toestel voldoende stil hebt gehouden. Je kunt dan vaak verder gaan met de sluitertijd dan dat je dat zou hebben gedaan in het film tijdperk.

Zelf ben ik iemand met de voorkeur voor A (Aperature). Maar je zou ook hetzelfde kunnen doen met S of eventueel M onder de U1. Zelf vind ik de S instelling minder, dit omdat ik de bruikbare range van het diafragma klein vind en ik dan minder controle heb. De M stand gebruik ik wel, maar niet standaard. Als je de lichtmeter van de camera gebruikt, zie ik geen functie in deze manueel te volgen, de camera kan dit veel sneller. Voor bijzondere omstandigheden kan de M wel weer handig zijn.

Mijn advies is, probeer vooral de grenzen op te zoeken. Hierbij leer je wat je in combinatie met de camera kunt.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D7000

Berichtdoor EdvandeZilver » wo mar 18 2015 3:22 pm

Ook handig:
http://visadventures.com/downloads/D700 ... _Guide.pdf
Uiteraard moet je wel een beetje op de hoogte zijn van de bedoelingen van de settings.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3152


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten