Kapot geërgerd aan D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Kapot geërgerd aan D7000

Berichtdoor Vincent » za mar 28 2015 7:21 pm

Patrick schreef:Ik snap niet dat je je zo druk maakt over zoiets.


TS praat over 'klusjes'. Nu is dat tegenwoordig multi interpretabel :wink: maar dat interpreteer ik als een opdracht waarbij je moet leveren. Dus ik zou me ook wel druk maken als ik onder bepaalde omstandigheden niet zou kunnen leveren en het ligt aan mijn materiaal. En het feit dat (hij zegt dat) er tussen 1000 foto's een paar gelukte zitten beschouw ik daar overigens niet onder...

Nu hoeft uiteraard niet iedereen gelijk een D4s te kopen met 2.8 zooms, maar mijn mening is wel dat aan een commitment van 'klusjes' ook een commitment van 'kwaliteit leveren' automatisch vast zit, en als je materiaal de beperkende factor is dan moet je dus naar beter spul kijken. Of de commitment niet aan gaan. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kapot geërgerd aan D7000

Berichtdoor Patrick » za mar 28 2015 7:44 pm

Snap ik. Het is natuurlijk niet leuk. Maar dit zijn beperkingen waar we nu eenmaal uiteindelijk allemaal tegen aanlopen. De een wat sneller dan de ander. Mede afhankelijk van spullen die je hebt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kapot geërgerd aan D7000

Berichtdoor Jacob_O » za mar 28 2015 8:07 pm

Maar dergelijke klachten zijn natuurlijk een goed excuus om de aanschaf van een D7200 bij het thuisfront te rechtvaardigen. :twisted:
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kapot geërgerd aan D7000

Berichtdoor Cees » za mar 28 2015 8:20 pm

Kun je nagaan als TS het had moeten doen met bijvoorbeeld een D70 of een D200............. :shock: :roll:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kapot geërgerd aan D7000

Berichtdoor Jumpjiving » zo mar 29 2015 8:51 am

Werkt in dit geval 3d tracking beter? Dat zie ik even niet.
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kapot geërgerd aan D7000

Berichtdoor Remco v/d Sanden » zo mar 29 2015 10:39 am

Ik heb deze week voor het eerst met een D7000 gewerkt met een 50mm F1.8 in een donkere ruimte met alleen een zaklampje als verlichting. Ik heb dat ding staan vervloeken. Kreeg in 9 van de 10 gevallen geen af lock tenzij er eerst op de ogen werd belicht. Ik trok voor de gein een D750 tevoorschijn en pats, keurige lock. Onvoorstelbaar, maar enorm irritant als je alleen die camera kan/mag gebruiken.

Ik zou ook lekker een D7200 oid kopen, je weet niet wat je overkomt haha
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kapot geërgerd aan D7000

Berichtdoor JvdKooij » zo mar 29 2015 11:36 am

ik heb de D7000 gehad, en die staat echt niet bekend om zijn fantastische AF in slechte licht omstandigheden.
In geval je dit echt doet als "klus", zou ik eens gaan kijken naar een tweedehands D3 of zo (om het betaalbaar te houden).

Een D750 zal het ook best doen :D
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kapot geërgerd aan D7000

Berichtdoor Yannic » zo mar 29 2015 2:36 pm

Jumpjiving schreef:Werkt in dit geval 3d tracking beter? Dat zie ik even niet.


Voor me gevoel en het oog wel, of direct heeft geholpen durf ik niet te zeggen, ik weet dat het met sport fotografie goed en lekker werkt, het was een optie die me even zo in het hoofd schoot.

JvdKooij schreef:ik heb de D7000 gehad, en die staat echt niet bekend om zijn fantastische AF in slechte licht omstandigheden.
In geval je dit echt doet als "klus", zou ik eens gaan kijken naar een tweedehands D3 of zo (om het betaalbaar te houden).

Een D750 zal het ook best doen :D


Ja een D3 klinkt goed in de oren, alleen het probleem wat ik heb is dat ik maar 1 lens heb die op fx past en dat is de 50 mm 1.8.. Nu had ik bijna een 70-200 op de kop kunnen tikken voor €999 alleen die was net onder me neus weg gekaapt, dus dat was jammer. Dus zit nu te kijken voor een nieuwe of 2e hands d7100 want die scheelt niet zo heel erg veel met de 7200 volgens mij?
Nikon D7100 | Nikon D7000 | Nikon 50 mm af-s 1.8 | nikon 10.5 mm | Nikon 17-55 | Sigma 70-200 os | Nikon SB-700 | SB-900
Gebruikersavatar
Yannic

Forumlid
Berichten: 182


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kapot geërgerd aan D7000

Berichtdoor JurjenF » ma mar 30 2015 12:32 pm

Er zijn wel enkele pluspunten aan de D7200 tov de D7100 maar m.i. niet genoeg om het prijsverschil te rechtvaardigen. Maar dat is persoonlijk. Ik zou eens proberen een D7100 uit te testen onder jouw omstandigheden van een klus. Dan weet je of het voldoende is of niet. Als de D7100 het (nog) niet aankan dan zal idd over moeten gaan naar een FX D3(S).
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kapot geërgerd aan D7000

Berichtdoor Vincent » ma mar 30 2015 1:31 pm

Ik heb nog een D3 te koop... :lol:

Maar als je geen objectieven hebt voor FX dan zou ik eerder kijken naar een D7100/D7200 :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kapot geërgerd aan D7000

Berichtdoor schippie » ma mar 30 2015 1:42 pm

Als ik naar de specs kijk van het AF systeem van de diverse camera's , valt het me op dat de beste spec die van de D7200 is nml EV van -3 tot 19 zelfs voor de D4s wordt maar -2 opgegeven , voor de D610 -1 net zoveel (of weinig ) als voor de D 7000 (ook-1).
Is hier iets uit te lezen over de kwaliteit van het AF systeem in weinig licht omstandigheden ? Of slaat dit nergens op ?
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kapot geërgerd aan D7000

Berichtdoor Vincent » ma mar 30 2015 1:48 pm

Nee dat maakt zeker uit al is moeilijk voor ons om te achterhalen hoe dit exact gemeten of gestandaardiseerd is :wink: EV 0 is de standaard voor 1s bij f/1 op iso100 dus dat is al wel behoorlijk donker op zich.

Komt dus ook nog de gebruiker bij. Ik zie wel eens mensen op grote vlakken in het donker proberen scherp te stellen wat dus niet lukt, terwijl bijvoorbeeld de bovenkant van het hoofd (waar haar (of kaal) overgaat in lucht), de neus, etc mooie plekken is om een AF punt te leggen... Dan kun je zo nog een paar stops langer/donkerder door focussen
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kapot geërgerd aan D7000

Berichtdoor Léon Obers » di mar 31 2015 11:49 am

djunclesam schreef:EV 0 is de standaard voor 1s bij f/1 op iso100 dus dat is al wel behoorlijk donker op zich.

Bedenk daarbij dat die ondergrens flink onder druk staat indien minder lichtsterke objectieven worden ingezet.
Overigens gaat Nikon in hun opgave van de EV-gevoeligheid niet uit van f/ 1 maar f/1.4 (zie specs camera op dat punt). Bedenk dat als men bijv. een 2.8 lensje gebruikt, daar dus al minimaal 2 stops boven zit qua "ongevoeligheid". Om van trage kit-lensjes nog maar niet te spreken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Kapot geërgerd aan D7000

Berichtdoor schippie » di mar 31 2015 1:58 pm

Dat klopt wel met mijn praktijk test , met een 1.8 lens kom ik op mijn d610 rond de 0 of iets daarboven, daaronder doet het AF systeem het gewoon niet meer , zou dus kloppen met de specs .
Andere vraag maakt de ISO instelling nog wat uit ? Ik denk zelf niet want dat heeft niks met de AF sensor te maken ? De spec gaat dus uit van 1.4 bij 100 ISO (en 20 gr C :D )
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kapot geërgerd aan D7000

Berichtdoor Léon Obers » di mar 31 2015 3:04 pm

ISO omhoog betekent alleen een andere combinatie voor sluitertijd en diafragma voor dezelfde hoeveelheid licht.
Gevoeligheid van een AF staat dus helemaal los van ISO.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten