Scherpstellen in LiveView

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Scherpstellen in LiveView

Berichtdoor cezi » za apr 04 2015 5:59 pm

Ben wat aan het experimenteren met parapluflitsers en de sb600 op mijn d7100 die als trigger werkt voor die slave-paraplu's. Gaat allemaal leuk, afgezien van het feit dat mijn zolder groter zou moeten zijn om goede total shots te maken van mijn modellen. Maar ik loop tegen iets aan wat ik niet begrijp. Ik gebruik de backfocus button op mijn d7100 wat zoveel wil zeggen dat het indrukken van de ontspanknop geen invloed meer heeft op de focus. Maar wat zie ik als ik met LiveView een foto schiet: op het moment van afdrukken focust de d7100 toch nog even voordat de foto wordt genomen. Op zich was het resultaat prima want de focus correctie was terecht maar ik snap niet dat de camera opnieuw ging focussen. Heeft dit te maken met LiveView, waar ik niet zo veel ervaring mee heb, of zie ik iets anders over het hoofd?
Bij deze fotografie heb ik de d7100 op manual staan, dus ik stel zelf tijd en diafragma in. Ook de flitser staat op manual.
Maar de vraag is dus: hoe komt het dat de d7100 toch nog zelf scherp stelt terwijl ik backbutton focus gebruik?
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstellen in LiveView

Berichtdoor lock » za apr 04 2015 6:58 pm

Vreemd. Zal het vanavond eens checken.

Lock
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstellen in LiveView

Berichtdoor lock » za apr 04 2015 10:47 pm

Cezi, ik kan dit niet reproduceren. Niet in movie en niet in live view. Wat zijn je instellingen?
Laatst gewijzigd door lock op zo apr 05 2015 10:35 am, 2 keer totaal gewijzigd.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstellen in LiveView

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo apr 05 2015 9:19 am

" backfocus button"

Ken de termen front- en back-focus. Back-focus is de afstand tussen het achterste lensdeel en het brandpunt van een objectief, maar veelal wordt er enige onscherpte mee bedoelt die door rear-focus wordt veroorzaakt.

Met de AF-L knop die op de achterkant van je camera zit, kun een scherpstelling die je maakt, vergrendelen. Als je de AF-L (lock) los laat, wordt de vergrendeling weer opgeheven. En kan er dus weer worden scherpgesteld. Lees een pagina 76 ev van je gebruiksaanwijzing.

Scherpstellen in LiveView gaat uitstekend (geen rear- of front-focus), middels gezichtsherkenning of scherpstellen op de ogen. Daarna de AF uit zetten en met een afstandsbediening een foto maken (zo doe ik het).
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstellen in LiveView

Berichtdoor cezi » zo apr 05 2015 9:44 am

hans, heeft niets te maken met back of front focus, het is een 'techniek' om scherp te stellen zonder de ontspanknop te gebruiken; als je er eenmaal aan gewend bent wil je (ik) niet anders meer en vraag je je inderdaad af waarom nikon dit niet in zijn gebruiksaanwijzing (helder) uit de doeken doet; als je erop googlet kom je heel veel links tegen waar het goed wordt uitgelegd, dit is er zo eentje
http://youtu.be/FzqQskGoURE
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstellen in LiveView

Berichtdoor Léon Obers » zo apr 05 2015 10:31 am

Op welke persoonlijke instelling heb je dat AE/AF knopje staan?
Er zijn namelijk nogal wat standen als ik de gebruiksaanwijzing erop na sla (blz. 256).
Alleen de stand "AF-ON" (5e in het rijtje) zou naar ik denk de juiste optie zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Scherpstellen in LiveView

Berichtdoor lock » zo apr 05 2015 10:39 am

Dat is ook waar hij op staat Leon. AF ON. Back button focus is een veel gebruikte engelse term.

Lock
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstellen in LiveView

Berichtdoor Léon Obers » zo apr 05 2015 11:08 am

Jawel, maar er zijn meerdere opties bij persoonlijke instellingen mogelijk. Bij de andere opties kun je bijv. ook met die "back focus knop" scherpstellen, maar blijft de optie van scherpstellen met de ontspanknop gehandhaafd. Bij AF-ON wordt de ontspanknop uitgeschakeld. Dat laatste lijkt me de enig juiste optie.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Scherpstellen in LiveView

Berichtdoor cezi » zo apr 05 2015 11:41 am

correct leon, zo heb ik hem ook ingesteld;
deze figuur heeft het allemaal nog eens netjes op een rij gezet
http://www.anderson9.com/photography/bb ... d7100.html

als je er nog eens over nadenkt is het eigenlijk zo logisch, je wilt toch niet altijd dat er opnieuw wordt gefocust als je de ontspanknop indrukt?
het is een dagje wennen (soms vergeet je de back button in te drukken dus onscherpe foto) maar daarna is het een natuurlijke beweging, die duim naar de AF-ON/AEL knop :-)
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstellen in LiveView

Berichtdoor cezi » zo apr 05 2015 11:51 am

wat betreft mijn 'probleem', waarmee ik dit draadje begon, denk ik in welke richting ik moet zoeken, na alles nog een opgediept te hebben uit mijn geheugen;
tijdens de zoldersessie was het daar vrij donker, de LiveView had moeite met focussen en bleef met een rood kadertje aangeven dat de focus er niet was;
toch maar de ontspanknop ingedrukt en wat zie ik dan: het display bovenop de d7100 licht op, het beeld voor de foto met het rode kadertje licht ook op en je ziet het rode kadertje groen worden: focus!
zou het dus zo kunnen zijn dat wanneer er nog geen focus is in LiveView en je drukt toch af, dat de camera eigenwijs besluit om toch eerst die focus te repareren en pal daarna de foto neemt?
wat ik toch beetje vreemd blijf vinden want alles staat op 'manual' dus dan toch geen preflash (?) en als dit klopt op basis waarvan slaagt hij er toch in op het laatste moment die focus te vinden en te komen tot een groen kadertje?
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstellen in LiveView

Berichtdoor Léon Obers » zo apr 05 2015 12:59 pm

Iets om zelf uit te gaan testen @cezi. Het zou te doen moeten zijn met de info die je nu hebt.
Ik heb niet zo'n camera, kan het daarom ook niet verifiëren.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Scherpstellen in LiveView

Berichtdoor cezi » zo apr 05 2015 5:16 pm

you're right, ik ga het proberen na te bootsen op mijn zolder, moet ik wel ff wachten want de zon is hier doorgebroken dus dan is het voor LiveView licht genoeg om goed te focussen :-)
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstellen in LiveView

Berichtdoor lock » zo apr 05 2015 7:46 pm

cezi schreef:correct leon, zo heb ik hem ook ingesteld;
deze figuur heeft het allemaal nog eens netjes op een rij gezet
http://www.anderson9.com/photography/bb ... d7100.html

als je er nog eens over nadenkt is het eigenlijk zo logisch, je wilt toch niet altijd dat er opnieuw wordt gefocust als je de ontspanknop indrukt?
het is een dagje wennen (soms vergeet je de back button in te drukken dus onscherpe foto) maar daarna is het een natuurlijke beweging, die duim naar de AF-ON/AEL knop :-)

En welke combi gebruik jij dan Cezi?
Voor alle duidelijkheid, als je f4 op af-on zet wordt automatisch het scherpstellen door de ontspanknop uitgeschakeld. Er zijn geen opties op de d7000/d7100/d7200 die je apart de functie van de ontspanknop laat instellen (itt d300,d700,d800,d810,d4,d3 etc), behalve ae lock optie c1. Dit geldt óók voor live view foto.

Laat jij de afon knop wel los als je de ontspanknop indrukt?

Lock
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstellen in LiveView

Berichtdoor cezi » ma apr 06 2015 10:45 am

lock, f4 staat op af-on, dat is de basisinstelling om te voorkomen dat je camera elke scherp stelt als je de ontspanknop indrukt;
af-on heb ik al losgelaten als ik ontspanknop indruk want eenmaal scherp gesteld heeft het geen zin om die knop ingedrukt te houden;
tenzij je met continuous AF bezig bent, dan moet je die af-on ingedrukt houden om te bereiken dat de camera continu scherp stelt;
maar aangezien ik bezig was met een stilstaand model gold dat niet en hoef ik maar 1x even scherp te stellen met de af-on knop (dus de ae-l/af-l knop op de d7100 die als zodanig is geprogrammeerd)
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstellen in LiveView

Berichtdoor lock » ma apr 06 2015 3:02 pm

Als ik de afon knop loslaat dan stelt de lens in geen enkele mode nogmaals scherp als ik de ontspanknop indruk. Zo was het ook op de d7000 en op de d600. Als dat bij jou anders is dan kan ik dat niet verklaren.

Lock
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten