D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor Jaco1 » di mei 05 2015 10:51 am

Als ik Christina zou zijn zou ik me de volgende keer wel een paar keer bedenken voor ik weer een vraag hier neer zou leggen, wat een ruis en een onzin zeg. De fotografische wildlife kennis druipt er vanaf, flitsen vanuit een schuilhut is helemaal bijzonder.

Ik heb vorig jaar een D610 aangeschaft voor dit onderwerp en ik zou niet meer terug willen naar DX. Als je de extra mm's echt mist kan je de cropfactor gebruiken wat(voor mij) als grootste voordeel heeft dat je bestanden kleiner worden. De beeldkwaliteit die de camera uitspuugt is echt SuperB, je blijft je verbazen maar vooral ook genieten van de resultaten. Mijn ervaring is dat waar ik voorheen ISO400 als max aanhield, dat nu ISO640 is voor gezonde resultaten. Ruisvrij zal het nooit zijn, ook niet met een D610 en al zeker niet bij het ophalen van donkere delen van je onderwerp. Succes!

Gr, Jaco
Gebruikersavatar
Jaco1

Forumlid
Berichten: 706


Locatie: Herkingen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor christina » di mei 05 2015 12:19 pm

Hallo allemaal,

Leuk dat jullie allemaal gereageerd hebben op mijn vraag. Leren jullie ook van elkaar ( :lol: ).
Ik weet nu nog niet precies wat ik moet doen, maar Jaco 1: bedankt voor jouw reactie. Hier heb ik wat aan. Ik fotografeer niet alleen vogels, maar ook landschappen en portretten.
Ik heb nog een foto gestuurd naar Tuihanti om te beoordelen. Ik hoor het wel.
Maar een vraag stellen doe ik inderdaad niet meer. Ik doe het om kennis te vergaren, maar volgens mij moet je meer kennis hebben om een vraag te stellen.

gr. Christina
christina

Forumlid
Berichten: 17



Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor oud0001 » di mei 05 2015 12:58 pm

Nou Christina, ik heb de plaat binnen en plaats deze zonder enige bewerking.
Alle waarden staan bij mij in LR op 0 m.u.v. de verscherping op 25%.

WB 6000 gr.Kelvin,
ISO 500,
1/250e bij f5,6
brandpunt 420mm, 630mm in 35mm equivalent,
lens 300mm f4
Nikon 7000,

AfbeeldingDSC_1460 by primefoto.nl, on Flickr
oud0001



Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor Highlander » di mei 05 2015 1:06 pm

Maar een vraag stellen doe ik inderdaad niet meer. Ik doe het om kennis te vergaren, maar volgens mij moet je meer kennis hebben om een vraag te stellen.


Ik vind het zeer jammer dat je je niet serieus genomen voelt, bij jou eerste post hier op het forum.
Alle post zo terug lezend heeft veel te maken met communicatie stoornis, jij schrijft dat de ruis wordt veroorzaakt door de donkere omgeving van je camera.
Het antwoord van een aantal is,dat dat geen invloed heeft op de belichting, en er wordt gevraagd om een foto met exif, omdat er getwijfeld wordt aan de juiste instellingen van jou camera.
Zoals eerder al beschreven de D7000 moet tot een Iso van 1600/3200 ruisloos werken, dus de kans is zeer groot dat het probleem ergens anders zit dan in jou camera.
Maar als er dan iemand reageert die volgens eigen zeggen uit een D610 op Iso 640 nog geen ruisvrije foto kan maken, snap ik dat je verwart bent.
Ik kan je allen maar adviseren wacht nog even met het bestellen van een D 610, André is goed in staat op jou foto-info te interpreteren of daar eventueel het manco zit.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6486


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor Vincent » di mei 05 2015 1:35 pm

Die ruis valt reuze mee, niets wat een beetje (lokale) ruisreductie niet kan oplossen. Daarnaast wordt de ruis hier pas storend als je 100% of verder gaat inzoomen.

Ik mis vooral een beetje scherpte op het vogeltje, redelijk te verhelpen met een simpele naverscherping. Daarnaast is het vogeltje vrij donker, ook achteraf te corrigeren, alleen het oogje en de zwarte vlek eromheen is erg donker en is nauwelijks nog terug te halen zonder echt in te leveren in kwaliteit...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor oud0001 » di mei 05 2015 1:36 pm

Nu staat de plaat er ter beoordeling Christa.
Je hebt ongeveer 1.5 stops onder belicht en juist dat onderbelichten maakt o.a. ruis.
Die is dan ook duidelijk aanwezig op 100%. Ook meen ik nog een minieme hoeveelheid bewegingsonscherpte te zien zoals ik dat ook wel eens heb gezien bij macro werk.

AfbeeldingPrntScr by primefoto.nl, on Flickr

Ik zou de ISO op 1600 zetten.
Je glas kan ook nog 1 stop verder open naar f4. Dan kan je sluitertijd ook nog weer iets korter.
Niet al te bang zijn voor optische verliezen met een vol open objectief. Dat is nu je minste zorg.
Een correcte belichting lijkt me in eerste instantie belangrijker.

Je gaf aan een rijstzak te gebruiken. Bedien je de camera dan met remote of met de hand?
Dat scheelt ook weer in de scherpte want, als je de sluiterknop bedient beweegt de camera al is het maar minimaal.
Als je dan sterk in het tele bereik zit ga je dat toch zien.

Hoe meer mm je hebt hoe lastiger het scherp te krijgen is. Net als bij Macrowerk uit de hand. :wink:

Christa, is het ok als ik de RAW in mijn dropbox zet?
Dan kunnen mensen de ruis pas goed beoordelen.

Hier nog even op 100%
AfbeeldingPrntScr100% by primefoto.nl, on Flickr
oud0001



Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor christina » di mei 05 2015 1:52 pm

Tuihanti, bedankt dat je de foto voor mij geplaatst hebt en je tips.
Je zegt dat het misschien beter is het diafragma F4. te zetten, maar dat gaat niet, er zit een converter op (1.4 )en dan verlies je 1 stops licht.
En ik gebruik geen remote maar met de hand.
Ik vind het oké als je de foto in de dropbox zet.

met vr.gr. Christina
christina

Forumlid
Berichten: 17



Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor oud0001 » di mei 05 2015 2:10 pm

Hoi Christina,

Graag gedaan.
De TC maakt dat er een stop minder licht binnenkomt. Je diafragma moet je gewoon op f4 kunnen zetten, lijkt mij.

Ik neem hierbij even aan dat de TC geen invloed heeft op de exif gegevens waar f 5.6 staat.
Ik nee ook even aan dat de TC niet voorkomt dat je het diafragma helemaal kunt openen.
Let wel ik heb een ouwe TC200 en Ai objectieven. In hoeverre dat werkt met de moderne versies kan ik niet zeggen.
Dat kan ongetwijfeld iemand anders wel veel beter.

De RAW file staat hier: https://www.dropbox.com/s/es25t5okgkjo21u/DSC_1460.NEF?dl=0
oud0001



Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor christina » di mei 05 2015 3:29 pm

hallo Tuitani, als ik de 1.4 converter erop heb kan ik niet lager dan F5.6
en als ik de 1.7 converter erop heb niet lager dan 6.7.
christina

Forumlid
Berichten: 17



Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor oud0001 » di mei 05 2015 4:43 pm

Hmm, dat is een stukje minder prettig dan.
oud0001



Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor henkk » di mei 05 2015 4:52 pm

Dat is gewoon dat de camera de opening van de lens met converter registreert. Dus f/5.6 vermelding in EXIF op een 300 mm f/4 met een 1.4 converter is gewoon alles vol open.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor oud0001 » di mei 05 2015 5:12 pm

Thanks Henk voor de verheldering.

Die ouwe TC200 van mij heeft geen invloed op de exif.
De moderne TC's dus wel en die heb ik niet. Weer wat geleerd. :thumbup:
oud0001



Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor RobbieDx » di mei 05 2015 8:42 pm

Beste Chistina,

Ik ben zo vrij geweest je foto te bewerken, zoals ik ook met mijn foto's doe. Ik gebruik ook de 300mm F4 i.c.m. de TC1.4 of TC 1.7. Sinds kort met de D7200, daarvoor ook met de D7000.
Voordeel van de D7200 (en de D610) is dat je tot F8 scherp kunt stellen, waardoor de combinatie 300F4 i.c.m. TC1.7 beter bruikbaar is.
Wat ik, net als de anderen, concludeer is dat de ijsvogel onderbelicht is.
Dit komt volgens mij, omdat je centrum gericht meetveld gebruikt i.p.v. spotmeting. Dit kan bij kleine vogels, zoals de ijsvogel, net het verschil maken.
Probeer anders iets over te belichten, wat ook de ruis verminderd. (google op ETTR).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door RobbieDx op wo mei 06 2015 10:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Rob

Flickr
Gebruikersavatar
RobbieDx

Clublid
Berichten: 421


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor christina » wo mei 06 2015 9:37 am

Hallo Rob.
Leuk dat je dat hebt willen doen, maar ik kan de foto niet openen. Er staat een soort verbodsbord op de plek waar de foto zou moeten staan.
Bedankt voor je tips. Binnenkort ga ik weer naar een vogelhut. Zal dan m'n lichtmeting op spotmeting zetten en wat overbelichten. Dit is praktijkervaring, daar heb ik wat aan,
Jij vindt de D 7200 dus echt geschikt voor vogelfotografie.
Denk dat ik daar dan maar voor ga. Nogmaals bedankt.

gr. Christina
christina

Forumlid
Berichten: 17



Onderwerp:

Re: D7000 of D610 voor vogelfotografie?

Berichtdoor RobbieDx » wo mei 06 2015 10:10 am

Hoi Christina,

ik had de "vreemde" foto al weer verwijderd. :oops: Hij staat er weer.

Ik ben tevreden over de D7200, maar ik zou eerst nog even met de D7000 oefenen, daar kom je ook heel ver mee.
Groet, Rob

Flickr
Gebruikersavatar
RobbieDx

Clublid
Berichten: 421


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten