Lange sluitertijden met D7100 probleem

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Lange sluitertijden met D7100 probleem

Berichtdoor gijsbert27 » zo mei 24 2015 6:27 pm

Hoi allemal, ik heb sinds vorig jaar februari een d7100 , kwam van een d90 af vond het in eerste instantie een goede overstap , maar vanaf het begin viel mij de scherpte wel wat tegen , lens is een 18/140 3.5/5.6 , moet volgens verkoper een goede lens zijn voor de D7100 , wie ben ik om te zeggen dat het dat niet is , heb ook de 50mm prime f1,4 .
Maar daar gaat het niet om , ik wil nog wel eens foto's maken met lange sluitertijden watervallen e.d , heb dit eerst eens geprobeerd met mijn 70/200 f2.8 van Sigma ,wat bleek bij thuis komst een brede groene en paarse streep over de hele foto , toestel terug gebracht ,waarbij mij gevraagd werd waarom ik foto's met lange sluitertijden maakte , beetje vreemde vraag maar alla , toestel opgestuurd door de firma naar Nikon , na 2 weken terug met de mededeling er mankeert niks aan ,alleen de raad gebruik bij lange sluitertijden , de optie lange sluitertijden onderdrukking ,zelfs bij een sluitertijd van 8sec heb ik die paarse streep al , met de D90 heb ik dit nooit gebruikt ,en nu zou ik met de D7100 ineens deze optie moeten gebruiken vond dit een beetje vreemd ,dit is een foto genomen met een sluitertijd van ong 8sec .

Afbeelding

Graag jullie mening over dit fenomeen ,alvast op voorhand bedankt voor de antwoorden
Groetjes Gijs
Nikon D500 Sigma EX 10/20mm D f4-5.6 DC HSM , Sigma 17/70 f2.8 f4 C Sigma 150-600 Sport sb600
Gebruikersavatar
gijsbert27

Forumlid
Berichten: 184


Locatie: genemuiden
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lange sluitertijden met D7100 probleem

Berichtdoor Hilda » zo mei 24 2015 6:56 pm

Ik heb ook een D7100 maar welke sluitertijd ik ook gebruik met welke lens ook, dit fenomeen ken ik niet. Langesluitertijdonderdrukking (leuk scrabblewoord) wist niet eens dat deze optie op het toestel zat.
Heb je er weleens aan gedacht dat het aan de lens kan liggen? Behalve dat de foto paars is, is deze ook erg onscherp.
heb je weleens degelijke foto's met bijv die 50mm gemaakt en heb je dan ook zulke strepen op je foto.
Deze foto is gemaakt met een sluitertijd van 20 sec, niks aan de hand, geen rare strepen
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hilda op zo mei 24 2015 7:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lange sluitertijden met D7100 probleem

Berichtdoor robasc » zo mei 24 2015 7:00 pm

Heb je het oculair afgesloten daar wil nog weleens valslicht naar binnen vallen
robasc

Forumlid
Berichten: 57


Locatie: lelystad
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lange sluitertijden met D7100 probleem

Berichtdoor Vincent » zo mei 24 2015 7:11 pm

Wat robasc zegt. Ocualair afdekken met bijgeleverde kapje of gewoon even je hand ervoor houden. Ik had er in Ijsland ook last van:

viewtopic.php?f=23&t=57487&p=740162

Probleem treedt alleen op als er licht via het ocualir binnen valt. Dus snachts onder een felle lichtbron, of overdag met ND filter kan je ook problemen krijgen :wink:
Laatst gewijzigd door Vincent op zo mei 24 2015 7:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lange sluitertijden met D7100 probleem

Berichtdoor a90 » zo mei 24 2015 7:16 pm

F22 en 8 seconden belichting ?? Heb je er een filter opzitten of is de foto 's-nachts gemaakt ?

Wilde je soms de beweging van het water vastleggen ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lange sluitertijden met D7100 probleem

Berichtdoor weimaraner » zo mei 24 2015 8:57 pm

Ziet er inderdaad uit als lichtlekkage, waarschijnlijk door het oculair.
De D800 was mijn eerste camarea waarbij ik iets soortgelijks te zien kreeg als ik het oculair niet afdekte, bij mijn vorige Nikons heb ik de zoeker nooit af hoeven dekken.
Wel had ik een onvoorziene lichtlekkage bij mijn D300 via het AF-assist/zelfontspanner lampje. Dat zat dus standaard afgeplakt met zwart tape.

Mocht je na het afdekken van het oculair toch nog last hebben van lichtvlekken laat het dan even weten, dan kan ik wel wat tips geven om uit te vinden waar het vandaan komt.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2293


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lange sluitertijden met D7100 probleem

Berichtdoor sled9e » zo mei 24 2015 9:27 pm

Inderdaad, als het goed is heb je zo een afdekklepje bij je camera gekregen
-/
sled9e

Forumlid
Berichten: 144


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lange sluitertijden met D7100 probleem

Berichtdoor gijsbert27 » zo mei 24 2015 9:34 pm

Hoi allemaal ,jongens bedankt voor de antwoorden ,die foto van djunclesam vertoont het zelfde probleem , de foto die ik hier liet zien ,is niet scherp vanwege de beweging in de bladen op het water dat klopt .
De foto's zijn gemaakt met een ND10 filter op het toestel , zal morgen eens nieuwe foto's proberen en dan met afgedekt oculair , maar ik vind dan dat nikon dit toch ook zou moeten zien , maar vooruit maar .
Ik ga morgen eens nieuwe foto's maken ,met en zonder afgedekte zoeker , en zal het hier dan nog wel laten weten .
In eerste instantie iedereen bedankt voor het buigen over dit probleem .
Groetjes Gijs
Nikon D500 Sigma EX 10/20mm D f4-5.6 DC HSM , Sigma 17/70 f2.8 f4 C Sigma 150-600 Sport sb600
Gebruikersavatar
gijsbert27

Forumlid
Berichten: 184


Locatie: genemuiden
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lange sluitertijden met D7100 probleem

Berichtdoor robasc » zo mei 24 2015 10:27 pm

Kwestie van een stukje plastic :D
robasc

Forumlid
Berichten: 57


Locatie: lelystad
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lange sluitertijden met D7100 probleem

Berichtdoor gijsbert27 » ma mei 25 2015 1:39 pm

Hoi allemaal, ben ik nog een keer met een paar foto's met 6sec sluitertijden , met afdekkapje er op geen paarse streep , zonder gelijk een paarse streep over de foto

Afbeelding

Afbeelding

Blijf het desondanks wel vreemd vinden dat de D90 hier geen last van heeft , en de D7100 wel .
Is dit nu een fout in het toestel waar je de fabrikant op aan kan spreken , of zullen die op voorhand zeggen afdekkapje gebruiken , dit mede omdat het ene toestel er wel last van heeft en de ander niet , je mag toch aan nemen dat ze allemaal gelijk zijn , of is dit te simpel geredeneerd .
Groetjes Gijs
Nikon D500 Sigma EX 10/20mm D f4-5.6 DC HSM , Sigma 17/70 f2.8 f4 C Sigma 150-600 Sport sb600
Gebruikersavatar
gijsbert27

Forumlid
Berichten: 184


Locatie: genemuiden
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lange sluitertijden met D7100 probleem

Berichtdoor weimaraner » ma mei 25 2015 2:47 pm

De D7100 is niet gelijk aan de D90 en daarnaast zit het kapje er niet voor niets bij.
Dus ik zou me er verder niet druk over maken.

Mijn D300, die via het AF-assist/zelfontspanner lampje licht lekte, was een van de weinige D300's die dat had (er zijn toen zelfs diverse mensen op het forum hier die hun D300 getest hebben en die hadden het niet). Die camra heb ik dan ook wel naar Nikon opgestuurd inclusief begeleidend schrijven en CD met voorbeeldfoto's en toch kon men in eerste instantie het probleem niet reproduceren - logisch, men deed dit binnen en daar heb je nu eenmaal veel minder omgevingslicht dan buiten. Uiteindelijk is de camera wel "gerepareerd" (of men heeft iets gedaan aan de binnenkant) maar bij testen bleek het probleem er nog te zitten. Ik heb toen maar gewoon een zwart stukje tape over het lampje geplakt en het probleem zo opgelost.

Dus het gebruiken van dat kapje is m.i. veel eenvoudiger dan Nikon er iets aan te laten doen - als dat überhaupt al zou kunnen bij lekkage via de zoeker. Zoals gezegd, die kapjes zitten voor zover ik weet al minimaal 25 jaar bij spiegelreflexen dus dat zegt waarschijnlijk genoeg.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2293


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten