D7000 en weinig licht

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D7000 en weinig licht

Berichtdoor adriaan1411 » do mei 28 2015 10:02 pm

Ik heb sinds november een D7000. Nu doet zich regelmatig een probleem voor waar ik geen raad mee weet. Bij omstandigheden met minder licht probeer ik een foto te maken. In liveview geeft de camera aan dat er is scherpgesteld maar de foto kan niet worden gemaakt. Soms, als ik de ontspanknop langer ingedrukt hou wil de camera het wel doen. Bij handmatige focus zie ik het probleem niet. Maar ook zonder liveview komt het soms voor. Maar ik heb ook in donkere omstandigheden gefotografeerd, ook in de P stand en toen geen probleem.
Vanavond kreeg ik, bij fotograferen in P ineens een X voor de sluitertijd (x250) en de foto kwam niet tot stand. Weet iemand of het een D7000 probleem is of dat de camera niet in orde is?
Nikon D5500 Nikkor AF 18-105mm, nikkor 50mm 1.8G
adriaan1411

Clublid
Berichten: 26


Locatie: Lisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 en weinig licht

Berichtdoor Highlander » do mei 28 2015 11:01 pm

Beste Adriaan, vanaf blz 90 van de handleiding,
Dat hij in liveview niet scherp stelt komt omdat hij niet voldoende contrast kan waar nemen, dus dat is wel normaal
Wat betreft X250, is zo`n beetje de langste sluitertijd die je hebt
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7000 en weinig licht

Berichtdoor henkk » do mei 28 2015 11:08 pm

Dit heeft mogelijk te maken met je prioriteit scherpstelling/belichting. In AF-S wordt als standaardinstelling alleen een foto gemaakt als de camera een positieve scherpstelmelding heeft. Bij weinig licht kan hij niet goed scherpstellen > geen foto.
Je kunt hem op AF-C zetten of de prioriteiten aanpassen zodat hij ook bij AF-S een foto maakt als er geen scherpstelling is. Maar dan ga je eigenlijk voorbij aan de functie van AF-S.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 en weinig licht

Berichtdoor Cookie1397 » vr mei 29 2015 12:34 am

Van de D7000 is bekend dat deze enige moeilijkheden ondervind bij het scherpstellen in de wat donkere omstandigheden en/of minder contrastrijke situaties.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 en weinig licht

Berichtdoor adriaan1411 » vr mei 29 2015 7:36 am

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Nu weet ik wat er aan de hand is en kan ik weer wat aardiger zijn tegen mijn camera.
Nikon D5500 Nikkor AF 18-105mm, nikkor 50mm 1.8G
adriaan1411

Clublid
Berichten: 26


Locatie: Lisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten