Lichtmeter D7100 en D610

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Lichtmeter D7100 en D610

Berichtdoor A3impressies » zo jun 07 2015 1:55 pm

In de M stand zie ik de lichtmeter onder in mijn zoeker scherm, (het balkje met de + en de -) in alle andere standen is de lichtmeter van de camera niet zichtbaar , klopt dit? Heeft iemand tips of de lichtmeter dus in meerdere standen te zien is? Bedankt alvast.
A3impressies

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lichtmeter D7100 en D610

Berichtdoor paulg » zo jun 07 2015 8:49 pm

kijk even in je handleiding onder lichtmeting/belichting. eenv. belichting staat waarschijnlijk uit.
Greetz Paul
D7000, D80 met grip, af nikkor 28-85mm 3.5-4.5, tamron70-300 f4-5,6 DI VC usd, tamron 17-50 2.8 ,cokin P, Lensbaby Composer. sb 700,sb 24 nikon f2,8 macro 60mm
Gebruikersavatar
paulg

Forumlid
Berichten: 138


Locatie: Delfgauw
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtmeter D7100 en D610

Berichtdoor Marten » zo jun 07 2015 9:10 pm

A3impressies schreef:In de M stand zie ik de lichtmeter onder in mijn zoeker scherm, (het balkje met de + en de -) in alle andere standen is de lichtmeter van de camera niet zichtbaar , klopt dit?

Ja dat klopt.
In de Manuele stand wordt + en - aangegeven om zelf de belichting te kunnen regelen.
In de standen PS en A wordt de belichting door de camera geregeld en heeft info over +/- dus geen zin. (Die zou altijd precies tussen + en - in staan)

paulg schreef: eenv. belichting staat waarschijnlijk uit.....

???
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lichtmeter D7100 en D610

Berichtdoor paulg » zo jun 07 2015 9:28 pm

ok... eenv. belichtingscorrectie staat uit. Pagina 263 boekje
menu-knop (potloodje) persoonlijke instellingen b3
als je die aan zet krijg je bij A,S ook + en - in beeld je belichtingscorrectie is dan zichtbaar.
ik denk dat je dat bedoeld
D7000, D80 met grip, af nikkor 28-85mm 3.5-4.5, tamron70-300 f4-5,6 DI VC usd, tamron 17-50 2.8 ,cokin P, Lensbaby Composer. sb 700,sb 24 nikon f2,8 macro 60mm
Gebruikersavatar
paulg

Forumlid
Berichten: 138


Locatie: Delfgauw
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtmeter D7100 en D610

Berichtdoor Patrick » zo jun 07 2015 10:43 pm

Dat is toch ook logisch?

Je vraagt immers de camera de belichting goed voor je te regelen. Die zou dan toch altijd op 0 staan?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtmeter D7100 en D610

Berichtdoor ReneG » ma jun 08 2015 2:10 pm

Die staat er anders (meen ik) alleen als je de belichtingscorrectie knop ingedrukt houdt? Zoals ik het lees doet dat 2 dingen:

- Uit (default).
- Aan:
1. De belichtingscorrectie wordt altijd getoond (ook als deze 0 is).
2. De belichtingscorrectie wordt direct geregeld door aan een instelschijf te draaien (zonder de belichtingscorrectie knop in te drukken). Welke schijf dat is hangt af van de
- Aan (automatisch): Zelfde als hierboven, maar de belichtingscorrectie gaat naar 0 als de camera of een timer afloopt.

Bij de behoefte aan optie 1 kan ik me wel iets voorstellen, als je vergeet dat je een belichtingscorrectie hebt toegepast is dat handig om te zien. Optie 2 vind ik dan weer minder, dat is net als 'eenvoudige ISO', je hoeft geen tweede knop in te drukken. Dat vind ik dan weer minder.

PS: Anecdote: Volgens mij hoorde ik laatst iemand met een C*n*n klagen dat je bij Nikon een extra knop ingedrukt moest houden voor ISO en/of belichtingscorrectie. Misschien zit deze optie erop voor de overstappers? :P (Geintje natuurlijk).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtmeter D7100 en D610

Berichtdoor A3impressies » wo jun 10 2015 11:23 pm

Enorm bedankt hoor, het zit inderdaad in de bewuste eenvoudige belichtings instelling, hoe simpel kan het soms zijn.... Thanx allemaal !!!! 8)
A3impressies

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten