Kan de D7100 nog mee boven iso1600?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Kan de D7100 nog mee boven iso1600?

Berichtdoor Vincent » za okt 17 2015 1:25 pm

MarcoD7100 schreef:Iso 10.000 D750


Nieuwe body gekocht MarcoD750?? :lol:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kan de D7100 nog mee boven iso1600?

Berichtdoor lock » za okt 17 2015 2:10 pm

ISo 10.000 is met d7100 alleen zinnig bij kleine prints, maar ik gebruik het absoluut. Ik zal er vanmiddag eentje opzetten uit een ijzergrot in Duitsland.

iso 5000
Afbeelding

iso 5000, door glas geschoten
Afbeelding

iso 6400
Afbeelding

iso 6400
Afbeelding

iso 3200, wandkleed waar je ribbels van de stof in ziet
Afbeelding

Alles uit de hand genomen. Had geen zin om monopod mee te nemen vanwege gezeur over 'professionele cameras'..
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kan de D7100 nog mee boven iso1600?

Berichtdoor Braincake » zo okt 18 2015 8:29 pm

Ik ben de afgelopen tijd ook met wat hogere ISO standen bezig op mijn D7100.
Wat ik me wel afvraag bij de foto's die hier gepost zijn en die met ISO > 3200 zijn geschoten, is hoe de post-processing daar is gedaan.
Is dat met bijv. de ruiscorrectie van Lightroom of met speciale software?
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kan de D7100 nog mee boven iso1600?

Berichtdoor lock » zo okt 18 2015 11:14 pm

Ik kan niet voor een ander spreken maar ik bewerk ze inderdaad met LR/PS.
Soms gebruik ik algemene ruisonderdrukking (kleur en luminantie) en algemene verscherping (met een mask), dan weer werk ik met lagen en gebruik ik onderwerp en achtergrond apart om te verscherpen of ruis te verminderen (of vervagen).
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kan de D7100 nog mee boven iso1600?

Berichtdoor Braincake » di okt 20 2015 8:50 am

Heb je dan nog bepaalde waardes waar je absoluut niet boven gaat?

Ik heb het idee dat als ik boven de 40 ga bij luminance noise, dat de foto echt veel onscherper wordt.
Color noise zie ik eigenlijk vrijwel nooit in mijn foto's, dus dat gebruik ik ook nooit.
Ook bij het verscherpen ga ik nooit boven de 35 en gebruik ik inderdaad ook meestal een mask.

Maar dit is meer mijn gevoel, ik kan het niet echt onderbouwen...
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kan de D7100 nog mee boven iso1600?

Berichtdoor Faiz » di okt 20 2015 9:04 am

Ik probeer bij portretten / mensen niet de luminantie niet hoger dan 20 te zetten. Wil voorkomen dat je dan van die "botox" koppies krijgt. Als ik de foto 1:1 vergroot in LR dan zie ik soms wat kleurruis, zet dan de "color" op 50 en de 2 schuivers daaronder ook iets omhoog.

Als het dan niet te redden is, omzetten in zwart/wit ;)
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kan de D7100 nog mee boven iso1600?

Berichtdoor lock » di okt 20 2015 9:09 am

Boven iso 1600 zit er altijd color noise in. Zoom maar eens in naar 50% of hoger. Ik zet kleurdetail hoog en contrast op 50%. Luminantie komt bij mij inderdaad zelden boven de 40, maar het hangt ook sterk van de foto af. Als ik merk dat ik teveel detail verpruts dan stap ik over op selectieve lagen (in focus, kleur of luminantie), en gebruik ze voor weghalen van ruis of (omgekeerde selectie) voor verscherpen. Ik ga binnen de lagen overigens voor ruisreductie terug naar de raw filter als ik met lagen werk. Vervagen is ook zeer handig op achtergronden.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kan de D7100 nog mee boven iso1600?

Berichtdoor Braincake » di okt 20 2015 9:17 am

lock schreef:Als ik merk dat ik teveel detail verpruts dan stap ik over op selectieve lagen (in focus, kleur of luminantie), en gebruik ze voor weghalen van ruis of (omgekeerde selectie) voor verscherpen. Ik ga binnen de lagen overigens voor ruisreductie terug naar de raw filter als ik met lagen werk. Vervagen is ook zeer handig op achtergronden.


Ik neem aan dat je dat in Photoshop doet?
Of kan dat ook met Lightroom?

Sorry, ik heb nog niets met selectieve lagen gedaan. :roll:
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kan de D7100 nog mee boven iso1600?

Berichtdoor Vincent » di okt 20 2015 9:29 am

Braincake schreef:Ook bij het verscherpen ga ik nooit boven de 35 en gebruik ik inderdaad ook meestal een mask.


Je hebt 4 schuiven voor verscherpen, die 'moet' je dus ook gebruiken wil je er een goed resultaat uit krijgen. Klinkt nu een beetje als lukraak aan een paar schuifjes trekken. Wellicht begrijp ik dat verkeerd. Mocht het wel zo zijn dan zou ik echt eens de moeite nemen om je in alle schuifjes te verdiepen. Lokaal naverscherpen gaat een stuk beter in PS maar het gebeurt niet heel vaak dat ik niet voldoende heb aan de functionaliteit van LR op dat gebied...

Ruisonderdrukking kost daarna trouwens weer scherpte, dus na het toepassen van de ruisreductie loont het vrijwel altijd om ook de verscherping weer even aan te passen
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kan de D7100 nog mee boven iso1600?

Berichtdoor Braincake » di okt 20 2015 10:04 am

Het verscherpen doe ik op het oog, dus misschien is dat inderdaad wel lukraak schuifjes trekken.
Ik raak de radius en detail instelling eigenlijk nooit aan, zou ik misschien eens moeten doen.

De scherpte aanpassen na ruisonderdrukking doe ik wel altijd.
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kan de D7100 nog mee boven iso1600?

Berichtdoor lock » di okt 20 2015 8:50 pm

Braincake schreef:
lock schreef:Als ik merk dat ik teveel detail verpruts dan stap ik over op selectieve lagen (in focus, kleur of luminantie), en gebruik ze voor weghalen van ruis of (omgekeerde selectie) voor verscherpen. Ik ga binnen de lagen overigens voor ruisreductie terug naar de raw filter als ik met lagen werk. Vervagen is ook zeer handig op achtergronden.


Ik neem aan dat je dat in Photoshop doet?
Of kan dat ook met Lightroom?

Sorry, ik heb nog niets met selectieve lagen gedaan. :roll:


Photoshop.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kan de D7100 nog mee boven iso1600?

Berichtdoor Boem » di okt 20 2015 10:26 pm

djunclesam schreef:Mocht het wel zo zijn dan zou ik echt eens de moeite nemen om je in alle schuifjes te verdiepen. Lokaal naverscherpen gaat een stuk beter in PS maar het gebeurt niet heel vaak dat ik niet voldoende heb aan de functionaliteit van LR op dat gebied...


En nu raak ik erg geïnteresseerd, want ik zou ook wel eens willen leren hoe men dat iha doet. Ik wil dit draadje niet kapen, maar zou je eens kunnen aangeven hoe jij dat dan doet in LR?
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kan de D7100 nog mee boven iso1600?

Berichtdoor Skippy » di okt 20 2015 10:54 pm

Wellicht helpt de info in deze link http://help.adobe.com/nl_NL/lightroom/using/WSfa10f1649d405d981ef5410a13e55307236-8000.html#WS67a9e0c3a11b149632d4213d12864349b1a-8000
Ik werk bij verscherpen veel met detail en masker, belangrijk is steeds met Alt (PC) of Option (Mac) ingedrukt tijdens het wijzigen van regelaars te ZIEN wat er gebeurt.
Bij het exporteren liefst niet op Hoog naverscherpen maar op Standaard of Laag.
Skippy

Moderator
Berichten: 11682


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten