D7200, goede keuze?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor LK_Photography » wo nov 25 2015 2:16 pm

Dus jij bent er ook wel op vooruit gegaan in kwaliteit nu het gemakkelijker gaat met een verbeterde bodie?
Ik wil mijzelf gewoon verbeteren in kwaliteit en heb het gevoel dat ik niet veel meer uit mijn bodie kan halen dan dat ik nu doe.
wellicht met een betere lens maar ik twijfel dus of ik dan niet beter voor beide kan gaan.
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor Dennis_k » wo nov 25 2015 2:21 pm

Dat wel, instelling aanpassen gaat nu eigenlijk met de camera "aan het oog" d.m.v. de dubbele stelwieltjes, dus ik vang uiteindelijk meer momenten
Nikon D7000
35mm 1.8G
50mm 1.8G
SB-700
Lowepro flipside 200
https://www.flickr.com/people/jenenden/
Dennis_k

Forumlid
Berichten: 210


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor Braincake » wo nov 25 2015 4:32 pm

Ik ben recentelijk overgestapt van een D5100 naar een D7100 en het enige echte voordeel voor mij (en dat was ook de reden van aanschaf) is dat de D7100 weather-sealed is en een off-camera flitser kan laten afgaan.
Dat je twee wieltjes hebt en bijvoorbeeld een DOF preview knop is leuk, maar als je het niet hebt dan roei je ook met de riemen die je hebt (ik kon na enige oefening mijn D5100 ook behoorlijk snel bedienen).

Wat betreft de foto-kwaliteit had ik er veeeeeel meer aan om van een kitlens af te stappen en te investeren in een Nikon 24-70mm f/2.8 lens, zelfs voor op de D5100 heb ik daar nooit spijt van gehad.
Als ik door mijn foto's blader dan zie ik niet veel verschil tussen de foto's die gemaakt zijn met de D5100 of met de D7100, behalve dat de D7100 betere resultaten geeft bij hogere ISO-waardes.
Het verschil tussen lenzen is echter wel duidelijk zichtbaar.

M.i. denk ik dat glas meer kwaliteitsbepalend is dan een body, vooral als het beide APS-C sensoren zijn.

Hier ook nog een leuke video over deze vergelijking:
https://www.youtube.com/watch?v=hk5IMmEDWH4
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor gertjuhh » wo nov 25 2015 4:35 pm

Om de keuze nog moeilijker (of makkelijker te maken), de D7200 is momenteel aantrekkelijk geprijsd op Amazon.de €899,- (€914,11 indien verzonden naar Nederland).
Geen idee hoe lang dit nog is, de prijs springt daar nogal eens op en neer (zie ook http://de.camelcamelcamel.com/Nikon-SLR ... xt=product)
Scheelt toch nog €79,90 met de goedkoopste betrouwbare Nederlandse leveranciers (na cashback van €75,-).
Laatst gewijzigd door gertjuhh op wo nov 25 2015 4:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
gertjuhh

Forumlid
Berichten: 40


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor Braincake » wo nov 25 2015 4:36 pm

Overigens, misschien zou je gewoon eens een D7200 en een goede lens kunnen huren om de verschillen te ervaren.
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor LK_Photography » wo nov 25 2015 5:05 pm

Is Amazon betrouwbaar? Ook ivm vervoer lijkt het me ontzettend eng om apparatuur te bestellen. Maar dat kan dus prima en loop je geen risicos?
Heb overigens geen creditkaart, geloof dat dat bij Amazon de enige betaal optie is en je geen maestro hebt?

Ik zit echt te dubben.. goed glaswerk, nee een body...d7200 of de d610.., of gewoon wachten tot dikke prijsverlagen..Argh.
Hoe zou de d7200 presenteren onder een 35mm 1.8f lens?
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor Patrick » wo nov 25 2015 5:39 pm

Goed glas is in de meeste gevallen een betere investering. Als ik zo globaal naar je werk kijk is het voordeel van een andere body niet zo groot. Dus mijn stem gaat naar beter glas!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor strangeartefact » wo nov 25 2015 5:55 pm

Heb beetje het gevoel van nieuw draadje zelfde onderwerp.......In het andere draadje ging het over belichting etc en weer gaat hier veel over de iso. Dat de bedieningsgemakken van een d7200 uitebreider zijn dan een d3200 was je ook al uit.
Ik bedoel dit niet lullig verder, volgens mij heb je de keuze al lang gemaakt, het moet en andere body worden. Prima ook natuurlijk, je wint er veel gemak mee. Maar je noemt zaken...op f2 focus je snel verkeerd de camera 2mm naar voren, dus richting of vanaf je onderwerp en dag scherpte punt. Iso 800+ruis op je d3200 door verkeerde belichting is ook op een d7200 iso800+ruis. Ik hoop dat je dat goed beseft.
Ook in dit draadje laat je je erg leiden door de mening van een ander, 85 1.8 aanschaffen ipv andere body dat lost je probleem met je klachten over de d3200 toch niet op? Wederom niet lullig maar relativerend bedoeld.
Je gaf aan een klein budget te hebben, weet dan heel zeker dat je de juiste keuze maakt. Kijk eens of er een clublid is met een d3200 of d7100/d7200 die met je wil afspreken een middagje samen op te trekken en te vergelijken. Beter als ineens 1000euro spenderen toch?

Succes maar weer ;)

p.s. best fijne foto's te zien op je weebly :)
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor LK_Photography » wo nov 25 2015 7:38 pm

Dankjewel!

En sorry dat ik reeds weer een nieuw draadje heb geopend wat tot dezelfde conclusie eindigt. Ik besef me heel goed dat de kwaliteit van iets uit de instellingen moet komen.
Ik ben nu eenmaal erg kritisch naar mijn eigen werk en misschien zie ik qua ruis apen en beren, maar ik weet dat het ook anders en minder kan.

Vandaar mijn vraag naar adviezen :)
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor JurjenF » wo nov 25 2015 8:04 pm

Zie ook mijn laatste reactie op je andere post. Als je een ruis-fobie hebt ga dan direct voor een D750. Dan heb je er (bijna) geen last van. Tenzij je onjuist belicht. Maar als je een D750 koopt mag aangenomen worden dat je dat 100% onder de knie hebt.....
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor Patrick » wo nov 25 2015 8:21 pm

Je moet gewoon af van die ruis-fobie. Allereerst zie je er vaak amper wat van. Print je je foto's ook? Je hebt er echt amper last van. Maar je web-formaat foto's? Na het verkleinen is de meeste ruis gewoon weg.

En dan nog. Een beetje ruis is regelmatig sfeervol. Ik stop er regelmatig wat extra ruis in als ik naar zwart-wit omzet. Anders is het te clean.

Wellicht een idee als je eens wat van die bestanden ter download aanbiedt? Dan kunnen we meekijken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor LK_Photography » wo nov 25 2015 8:39 pm

hierbij 3 foto's met 1 daarvan een voorbeeldje van een foto die ik vanmiddag heb gemaakt om de ruis aan te duiden.
http://we.tl/HvO908sf2L
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor ReneG » wo nov 25 2015 9:37 pm

Ik zit er even naar te kijken. Eerste reactie:

1. Wandelende man met stok: De belichting is op zich goed (op de P-stand, dus de camera heeft dat bepaald). Hier zie je een heel klein beetje ruis in de donkere delen (muren) op de voorgrond, maar deze vind ik amper merkbaar, laat staan storend. Hij begint pas op te vallen als je naar 100% inzoomt (dat moet je niet doen om op ruis te beoordelen, enkel op scherpte). Met een klein beetje ruisreductie is het gewoon weg. Wel lijkt de man niet 100% scherp te zijn, maar dat lijkt meer op onscherpte dan op ruis. Wat had je hier anders kunnen doen? Ten eerste had je een sluitertijd van 1/1600e met ISO800. Als je deze op ISO200 had genomen had je nog steeds een sluitertijd van 1/400e gehad, meer dan genoeg om in deze situatie een vlijmscherpe foto te maken. Dan is er de net een haartje onscherpe man. Je hebt op zich op het goede punt scherpgesteld, maar wel in AF-S mode. Dan 'lockt' de camera het onderwerp op dat punt. Als je alvast scherpstelt en dan nog een seconde of 2 over de kadering doet kan het zijn dat de man net uit het scherpstelvlak is gelopen. Gebruik in de regel bij bewegende onderwerpen dan ook AF-C, ook al bewegen ze niet zo snel.

2. De kerk: ISO200, op zich technisch weinig mis mee, ik kan geen echte ruis ontdekken. Wel zie ik in de donkere delen in het vignet (waar fotografeerde je doorheen, bladeren?) iets wat je als lichte kleurruis zou kunnen aanmerken. Echter denk ik niet dat dat 'ISO' ruis is, maar onscherpte omdat het gevignetteerde onderwerp erg dicht bij je lens zit, mogelijk binnen de minimale scherpstelafstand? De lens (18-55) is natuurlijk geen toplens, maar dit is wel wat je mag verwachten. Wel is de foto ietwat blauw, dat is denk ik de automatische WB weer waar de verschillende kleuren net voor wat afwijking zorgen. En hele lichte banding dus. Is dit een geconverteerde JPEG? Maar hier hoef je los van een kleurcorrectie m.i. weinig aan te doen (behalve wederom niet op 100% bekijken).

3. De wastafel: Hier zie je het effect van automatische witbalans, de wastafel is eerder geel dan wit. Waarschijnlijk door een combinatie van daglicht en kunstlicht (dat zet de camera op het verkeerde been). Dit kun je vrij eenvoudig achteraf corrigeren. Verder zie je inderdaad ruis in de witte delen, maar die is redelijk normaal voor ISO1600. Een tikje overbelichten had het waarschijnlijk ook al beter gemaakt. Een beetje ruisreductie en de schaduwen wat ophalen en je ziet er weinig meer van, zeker niet als je de foto niet op 100% bekijkt. Wat hier wel speelt is dat de foto niet geheel scherp is. Het focuspunt ligt nl. op de achterste rand van de wasbak, niet de voorkant. Als je die dus bekijkt zie je een combinatie van lichte ruis met wat beginnende onscherpte. Verder is zo'n egale, glanzende bak sowieso een onderwerp wat het scherpstellen voor de camera wat lastig kan maken. Je ziet dat het logo rechts niet helemaal scherp is, maar dat is geen ruis maar onscherpte omdat het scherpstelpunt te ver naar achteren ligt. Je kunt dat ook zien, de onderrand van de bak links op de foto (die verder weg is dan de voorkant van de bak) is wel scherp.

Deze problemen los je niet op met een D7200. Samenvattend:
- Ruis beoordelen: Kijk voor ruis niet op 100% maar naar de gehele foto. Verder vermoed ik dat je een combinatie van enige onscherpte in combinatie met lichte ruis aanziet voor 'veel' ruis.
- Scherpstelling: Bij bewegende onderwerpen AF-C (zeker als je de tijd neemt tussen scherpstellen en afdrukken, mocht daar sprake van zijn.)
- Let op je focuspunt, zeker bij egale onderwerpen en wanneer je zulke grote diafragma's gebruikt op relatief korte afstand.
- Witbalans: Redelijk maar niet optimaal, achteraf te corrigeren.

Overigens valt het reuze mee. De 'techniek' problemen bij foto 1 en 2 (voor zover die er zijn) zijn allemaal achteraf op te lossen. Foto 3 is wat lastiger omdat je met zowel onscherpte en ruis te maken hebt, en de resp. tools om dit te corrigeren veroorzaken het tegenovergestelde effect (verscherping versterkt ruis en ruisreductie zorgt voor enige onscherpte).
Laatst gewijzigd door ReneG op wo nov 25 2015 9:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Online
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor strangeartefact » wo nov 25 2015 9:44 pm

Ik was een reactie aan het typen maar ReneG is me voor en ik deel zijn mening ;)

groet
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor LK_Photography » wo nov 25 2015 9:50 pm

Met wat voor programma kan ik ruisreductie toepassen?

Verder bedankt voor de uitgebreide toelichting. Het is heel helder en zal met de punten aan de slag!
Dan wel een vraagje, hoe zorg ik voor optimale scherpte in zulk soort situaties? Wellicht is dat wat naast de 'ruis' mij nog het meeste stoort,
omdat ik m toch wel op het element scherpstel..

Nogmaals bedankt voor de tips :D
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten