D7200, goede keuze?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor strangeartefact » wo nov 25 2015 9:58 pm

De 35mm heeft een focus overide. Alsd je autofocus doet en de knop half ingedrukt houd kan je manueel bijfocussen en dan afdrukken, mits je die functie op het objectief aan hebt staan
Maar dan moet je goed kijken door je zoeker!
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor ReneG » wo nov 25 2015 9:59 pm

Ten eerste ervoor zorgen dat je goed scherpstelt. Pak je camera en probeer maar eens met 1 scherpstelpunt scherp te stellen op een egaal wit vlak (echt egaal). Bijvoorbeeld een beeldvullend stuk egaal wit of zwart papier. Dat lukt je camera niet. In het geval van de wastafel dus ervoor zorgen dat het scherpstelpunt precies op de plek ligt waar je scherp wilt stellen, en dat die plek niet vlak en egaal is. Dan gaat de autofocus 'hunten' (hij gaat dan op en neer en scherpstellen lukt niet of hij zit erlangs).

Ruisreductie kan met programma's als Lightroom, Photoshop (Elements), View NX2, Capture NX-D. Die laatste 2 zijn gratis maar verouderd en niet zo gebruiksvriendelijk vergeleken met moderne programma's, maar werken nog wel met je D3200. Lightroom etc. kosten wat geld.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor fransST » do nov 26 2015 11:16 pm

gijs sandberg schreef: ....... De 3nnn en 5nnn serie hebben niet de optie om ISO-stapgrootte in te stellen.
Voor degenen die het willen zit het op kamera's vanaf de D7000, maar ik zie het nut er niet van in.
Groeten, Gijs


Ik heb een D5000 en daar is weldegelijk de ISO in tussenstappen in te stellen zoals Patrick hierboven ook aangaf.
Is in te stellen via het menu. En ik vermoed dat dit op de D3200 ook kan. Maar de verschillen zullen niet groot zijn.

Frans
D5600+ Nikkor AF-S 18-200 1:3.5 - 5.6 G VRII ED + Nikkor AF-S micro 85 1:3.5 G ED + SB 600
Gebruikersavatar
fransST

Forumlid
Berichten: 34


Locatie: Lommel
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor Tony D » di jan 05 2016 2:34 pm

HA LK,

Ik kom wat later inde discussie, dus ik kan de drie foto's die je via wetransfer ter beschikking stelde niet meer zien.
Kun je ze in het draadje plaatsen? Ik ben namelijk wel benieuwd naar je ruis ervaring. Dat is nu voor mij ook een argument om van de d90 mogelijk over te stappen naar de d7200.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Online
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2743


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor Norinco » vr jan 15 2016 1:15 pm

Of je spaart nog ff wat door en ga gelijk voor de nieuwe D500. Tis wel een boel geld.
Norinco

Forumlid
Berichten: 14


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor MauricevdL » zo jan 24 2016 10:22 am

Norinco schreef:Of je spaart nog ff wat door en ga gelijk voor de nieuwe D500. Tis wel een boel geld.


Teveel geld, voorlopig. D500 is een krachtpatser die vooral zijn nut heeft in de sportfotografie. De enorme buffer en de snelheid in RAW -10 fps-, maar ook het fraaie autofocussysteem met 153 beeldpunten, hoog iso-bereik, beeldprocessor die ook in de nieuwe d5 zit, etc. etc. Te gek!

Ik heb er lang op gewacht omdat ik dacht mijn D300s te kunnen upgraden, maar ben nu tot de conclusie gekomen dat ik die meerwaarde voor zoveel €€ niet echt nodig heb. Inmiddels ben ik toch voor de D7200 gegaan!
Eerst voelde het als een downgrade, vanwege de robuustheid en het "gevoel", de vergroeiing die ik had met de d300s, maar nu ik wat getest heb is de kwaliteit van de (iets kleinere en behoorlijk lichtere) D7200 wel degelijk terug te zien in de foto's. Ik zie ook een forse verbetering in vooral de scherpte terug van het glas dat ik natuurlijk blijf gebruiken.

Ik heb nog één dilemma: ga ik mijn oude verkopen of zal ik 'm als reserve houden :roll: ?
Gebruikersavatar
MauricevdL

Forumlid
Berichten: 89


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor Gerard de Zwaan » ma jan 25 2016 11:43 am

MauricevdL schreef:Ik heb nog één dilemma: ga ik mijn oude verkopen of zal ik 'm als reserve houden :roll: ?

Je kan de oude als reserve/back up gebruiken of gebruiken als je denkt dat je veel van lens gaat wisselen.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1461


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor Tony D » do jan 28 2016 11:34 pm

Gerard de Zwaan schreef:
MauricevdL schreef:Ik heb nog één dilemma: ga ik mijn oude verkopen of zal ik 'm als reserve houden :roll: ?

Je kan de oude als reserve/back up gebruiken of gebruiken als je denkt dat je veel van lens gaat wisselen.

Ik hen nu ook de D7200, maar hou voorlopig de D90 er nog naast.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Online
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2743


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor MauricevdL » vr jan 29 2016 3:02 pm

Gerard de Zwaan schreef:
MauricevdL schreef:Ik heb nog één dilemma: ga ik mijn oude verkopen of zal ik 'm als reserve houden :roll: ?

Je kan de oude als reserve/back up gebruiken of gebruiken als je denkt dat je veel van lens gaat wisselen.


Inmiddels besloten dat ik de D300s hou. Te goed om voor zo weinig (zie marktplaats e.o.) weg te doen :D :D

strangeartefact schreef:De 35mm heeft een focus overide. Alsd je autofocus doet en de knop half ingedrukt houd kan je manueel bijfocussen en dan afdrukken, mits je die functie op het objectief aan hebt staan
Maar dan moet je goed kijken door je zoeker!


Ik heb vandaag ook eens buiten gespeeld met mijn 35mm 1.8G, maar die focust verdomd langzaam op de D7200. Secondenwerk als je van pakweg een halve meter opnieuw focust naar iets op grote afstand.
Hij doet 't veel sneller op de D300s.
Ook heb ik een gering verschil gemerkt tussen beide camera's met een 85mm 1.8D. Ook hier is de D7200 een tikje trager.

Alleen bij mijn zoom's (17-55 en 18-140) merk ik geen vertraging. De eerste is heel rap!

Komt dat met die 35mm bekend voor?
Gebruikersavatar
MauricevdL

Forumlid
Berichten: 89


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor strangeartefact » vr jan 29 2016 7:39 pm

Eh nee vind het wel gek, De 35mm heeft eigen motor voor scherpstellen toch, hoe kan dat dan invloed hebben, het focus systeem in de d7200 zou toch onderhand even geavanaceerd of beter moeten zijn dat van de oudere d300s? Weet dit niet dus vraag terug aan jou ;)
Dat de85mm 1.8d trager is op de d7200 kan wel de d300s is sneller met 'D' objectieven.

Kortom ik herken je trage 35mm verhaal niet met ervaring op een D90(heb dit allemaal niet meer).
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor MauricevdL » do feb 04 2016 7:48 pm

strangeartefact schreef:Eh nee vind het wel gek, De 35mm heeft eigen motor voor scherpstellen toch.....
...Kortom ik herken je trage 35mm verhaal niet met ervaring op een D90(heb dit allemaal niet meer).


Kort vervolg: blijkbaar kennen meer mensen dit probleempje (forum dpreview)
Intussen heb ik,wat heen en weer gemaild met Nikon support en na een controle van ze op enkele testopnames (uiteraard niets bijzonder in te vinden) heb ik op hun advies een crosscheck gedaan bij de dealer waar ik de D7200 kocht.
Een nieuw-uit-de-doos 35mm 1.8G op mijn camera liet hetzelfde probleem zien. En mijn 35mm op een nieuwe D7200 ook. Dat is teruggekoppeld en Nikon support noteert dit.
Ik heb zo'n vermoeden dat het tijd wordt voor de eerste firmware update! ....of die 30mm 1.4 DC HSM Art lens van Sigma :shh:
Gebruikersavatar
MauricevdL

Forumlid
Berichten: 89


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten