onscherpe beelden

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

onscherpe beelden

Berichtdoor loetvandijk » do jan 14 2016 6:13 pm

Hallo actieve forumleden!

Ik vind het fotograferen van mijn kleinkinderen, Lynn (3) en Kaya(1) fantastisch! Omdat de kinderen nogal beweeglijk zijn en omdat ze (zeker in de winter) vaak binnen zijn zijn veel foto's onscherp. Als ik mijn lens via het diafragma helemaal open zet bv f2.8 of f1.4 dan is vaak het voorste oog scherp en het achterste oog van het kind onscherp. Ik wil niet alsmaar de flits gebruiken. Ik weet ook niet wat de flits voor invloed heeft op de instellingen. Is er een andere manier om toch scherpe foto's te krijgen?
loetvandijk

Clublid
Berichten: 28


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: onscherpe beelden

Berichtdoor cezi » do jan 14 2016 6:23 pm

lens zo wijd open zetten leidt automatisch tot onscherpe achtergronden; dat hoort zo; wil je de achtergronden ook scherp kies dan voor kleiner diafragma (grotere f-waarde)
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: onscherpe beelden

Berichtdoor BlackBox » do jan 14 2016 6:33 pm

Voor een meer gedetailleerd antwoord is het handig als je aangeeft wat voor spullen je gebruikt
Dus welke body en welke lens

Flitsen lijkt eng, maar je kan ook de flits laten reflecteren dan krijg je een veel egaler beeld
BlackBox



Onderwerp:

Re: onscherpe beelden

Berichtdoor Highlander » do jan 14 2016 6:37 pm

Hangt van je camera af, de nieuwere kun je de Iso best wel hoog zetten, en zeker in de nabewerking is de meeste ruis er wel weer uit te halen.
Maar misschien kan je sluitertijd nog wat naar beneden.
Zoek maar eens op belichtings-driehoek, dan wordt je hoop duidelijk.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: onscherpe beelden

Berichtdoor DannySan » do jan 14 2016 7:28 pm

Heb je wellicht wat voorbeelden van je foto's?
Dat 'kijkt' wel zo makkelijk mee.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3827


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: onscherpe beelden

Berichtdoor Frankie » do jan 14 2016 8:37 pm

Probeer eens met kleiner (dichter) diafragma, hogere iso en flits. Zet de tijd vast op bijvoorbeeld 1/200. Diafragmakeuze afhankelijk van de afstand (hoe dichter bij je kinderen hoe groter de 'noodzaak' om je diafragma dicht te knijpen als je meer scherptediepte wilt). Door de helderder flitsbelichting zul je minder last hebben van ruis. Evalueer je resultaat en pas je instellingen aan.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: onscherpe beelden

Berichtdoor Patrick » do jan 14 2016 8:38 pm

Het is natuurlijk te verwachten. Groot diafragma, kleine scherptediepte. Als je dat niet wil, dan moet je een hogere waarde kiezen. Kom je dan tekort wat betreft sluitertijd, dan moet de ISO omhoog.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: onscherpe beelden

Berichtdoor jan » do jan 14 2016 8:55 pm

Misschien hier maar eens gaan spelen met de drie belichtingballen :wink:
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: onscherpe beelden

Berichtdoor loetvandijk » vr jan 15 2016 3:34 pm

even een reactie op de vele berichten:
ik heb een Nikon D7000, ik heb nikkor 50mm 1.4 en een nikkor 70-200mm 2.8.Flist SB 700
hoe laat je een flits precies reflecteren?
Danny wat is jouw materiaal? Mooie!!!!!! foto's Prachtig, professioneel!
jullie flitsen ook: o.a. reflecteren, kan je een flits (SB 700) ook regelen, dimmen(?) Hoe moet je je instellingen van je camera zetten om met flits scherpe beelden te maken en hoe moet je de instellingen van de SB700 zetten om die scherpe beelden te krijgen?
Jan Dank voor de belichtingsballen alleen kan ik de link niet openen?
Eeen oplossing die ga proberen is de ISO omhoog, ik hoop dan op niet al te veel ruis.
loetvandijk

Clublid
Berichten: 28


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: onscherpe beelden

Berichtdoor Robert » vr jan 15 2016 3:50 pm

Je vraagt nu wel wat. Maar om je op weg te helpen zou je het volgende kunnen proberen (en er zijn meer/andere mogelijkheden):
- je kunt je flits via lichte wanden/plafonds laten reflecteren. Draai de flitskop b.v. schuin naar achteren en omhoog (evt naar voren) en de flits weerkaatst vanzelf. Een donkere wand of plafond absorbeert de flits dan moet je rechtstreeks flitsen.
- zet je flitser op iTTL. Dit is de automatische flits stand. De flitser meet dmv een aantal voorflitsen de flitssterkte en dan wordt de foto pas gemaakt. Dat gaat allemaal binnen een seconde.
- zet je diafragma ergens tussen F5.6 en F8 om mee te beginnen bij een portret en gebruik dan de A-stand
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: onscherpe beelden

Berichtdoor DannySan » vr jan 15 2016 4:32 pm

Hoi loetvandijk,

bedankt voor je compliment! :oops:

Mijn materiaal: Een D7100, een 35mm f/1,8 een 17-50 f/2,8 en een 70-200 f/2,8 en ik heb 3 Yongnuo flitsers (1 TTL en 2 manuele).
Je hebt ook mooi materiaal zeg!

Je kunt je flits - zoals Erpeewee ook zegt - laten reflecteren vanaf een zijwand of reflectiescherm of wat je dan ook in de buurt hebt (gewoon uitproberen).
Ik gebruik vaak een softbox en/of paraplu om in te flitsen met een mooi egaal licht.

En je kunt bij een flitser inderdaad de flitskracht regelen (output); maar bedenk wel dat werken met flits 'stap 2' is.
Bij gewone fotografie werk je met de belichtingsdriehoek (diafragma, sluitertijd en ISO) maar bij flitsen krijg je er dus nog een 'onderdeel' bij.
Daarnaast verandert de functie van sluitertijd/diafragma ook enigszins bij het werken met flits (maar ook daarvan is genoeg materiaal online te vinden).

Ik gebruik voor portretdingen de camera op M, ISO op handmatig (100/200 of 400, afhankelijk van de omstandigheden), f/9 en sluitertijd op de maximale synchronisatiesnelheid die past bij je camera en flitser (bij mij is dat 1/200).
Maar dat is geen 'kant en klaar' recept hoor, verschillende situaties vergen wellicht andere instellingen; succes!

Mocht je nog meer vragen hebben, dan horen we het graag!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3827


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: onscherpe beelden

Berichtdoor jan » vr jan 15 2016 8:42 pm

loetvandijk schreef:Jan Dank voor de belichtingsballen alleen kan ik de link niet openen?

Vreemd, hier dan voluit
http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... ehoek.html
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: onscherpe beelden

Berichtdoor loetvandijk » wo jan 20 2016 11:15 am

Dank je Jan , nu lukt het wel!
loetvandijk

Clublid
Berichten: 28


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten