D7200 afbeeldingen onscherp

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D7200 afbeeldingen onscherp

Berichtdoor DWE » ma jan 25 2016 10:23 pm

Hoi mede-leden,

Ik heb een, in mijn ogen, vrij storend probleem.
Sinds mei bezit ik een Nikon D7200 (hiervoor een Nikon D3200) en naar mijn mening zijn de afbeeldingen onscherp. Althans, ik vond de afbeeldingen van mijn D7200 met dezelfde Nikkor 70-300 scherper.
Of ik nou via scene (vooraf ingesteld) schiet of via M, A, S of P. Overduidelijk, wat ik ook probeer, geen verschil.

Lenzen:
  • AF-S Nikkor 18-140mm VR 1:3,5-5,6
  • AF-S Nikkor 70-300mm VR 1:4,5-5,6

Originele voorbeeld bestanden (NEF) zijn hier te downloaden.
Dit zijn voorbeeld bestanden om de kwaliteit te beoordelen, niet mijn beste foto's dus.

Heeft iemand wellicht een oplossing of suggestie?
Indien er meer informatie nodig is, hoor ik het graag! :thumbup:

Cheers,
Daan
Bekijk mijn foto's op Flickr
Gebruikersavatar
DWE

Forumlid
Berichten: 172


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7200 afbeeldingen onscherp

Berichtdoor DannySan » ma jan 25 2016 10:50 pm

Ik ga ze even downloaden, en geef dan zo 'commentaar' Daan.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200 afbeeldingen onscherp

Berichtdoor DannySan » ma jan 25 2016 11:16 pm

Okay, ik zie 4 foto's (moest er even LR6 voor opstarten, want LR5 herkent de NEF-beelden van de D7200 niet).

Qua foto's zie ik het volgende:

1:
Afbeelding
De 'close up' - is inderdaad niet heel erg scherp. Maar je gebruikt ook AF-A en dan heb je niet echt controle wáár je de camera scherp laat stellen. Ik kan niet de afstand zien tussen je camera en het onderwerp, maar je lijkt er redelijk kort op te zitten. Heb je wellicht hier problemen hier met je minimale focuslengte?

2:
Afbeelding
Foto 2 lijkt me niet heel verkeerd - op het eerste gezicht - maar ik weet niet waar je de focus hebt gelegd? Hij komt wel een beetje 'wazig' over.

3:
Afbeelding
Rennende hond, ietwat lastiger; welke focus-settings (AF-A/S/C?) had je hier?

4:
Afbeelding
En de laatste, inderdaad niet scherp. Als ik dit zo kan bekijken kan ik op de laatste foto zien dat de focus wat voor de hond lijkt te liggen?
Maar wat zijn hier je focus-settings en je scherpstelpunt?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200 afbeeldingen onscherp

Berichtdoor DWE » ma jan 25 2016 11:25 pm

DannySan schreef:Okay, ik zie 4 foto's (moest er even LR6 voor opstarten, want LR5 herkent de NEF-beelden van de D7200 niet).

Qua foto's zie ik het volgende:

En de laatste, inderdaad niet scherp. Als ik dit zo kan bekijken kan ik op de laatste foto zien dat de focus wat voor de hond lijkt te liggen?
Maar wat zijn hier je focus-settings en je scherpstelpunt?


Voornamelijk de laatste foto erger ik me dood aan. Bij de D3200 kreeg ik altijd de haren scherp, terwijl dat nu niet het geval is.
Hier heb ik AF-A gebruikt.
Scherpstelpunten: 5
Bekijk mijn foto's op Flickr
Gebruikersavatar
DWE

Forumlid
Berichten: 172


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7200 afbeeldingen onscherp

Berichtdoor DannySan » di jan 26 2016 5:50 am

Maar de hond ligt stil toch? Ik zou je aanraden het eens te proberen met single focus punt (1 dus) en AF-S.
En dan focussen op het oog van de hond, met een niet te klein diafragma.
En dan eens kijken wat er wel of niet scherp is, het zóu kunnen dat je een gevalletje 'back/front focus' hebt.
Dat kun je zelf ook eenvoudig vaststellen d.m.v. de opstelling zoals in deze link gebruikt > http://cameralightlens.com/newsblog/?p=264

Daarna kun je het met een D7200 in de camera aanpassen, ben benieuwd!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200 afbeeldingen onscherp

Berichtdoor Hilda » di jan 26 2016 9:18 am

DWE schreef:Hoi mede-leden,

Ik heb een, in mijn ogen, vrij storend probleem.
Sinds mei bezit ik een Nikon D7200 (hiervoor een Nikon D3200) en naar mijn mening zijn de afbeeldingen onscherp. Althans, ik vond de afbeeldingen van mijn D7200 met dezelfde Nikkor 70-300 scherper.


Met de 3200 neem ik aan?

Ik heb ook de D7200 (hiervoor de D7100) en het loont de moeite als je het zelf niet voor elkaar krijgt je lenzen te laten kalibreren. Vooral met de macrolens was dit een enorm verschil.
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200 afbeeldingen onscherp

Berichtdoor Braincake » di jan 26 2016 10:46 am

Het lijkt er inderdaad op dat je je lens moet kalibreren.

Je kan de methode gebruiken die DannySan aangeeft, met de batterijen.
Mijn ervaring daarmee is echter dat de verschillen soms dermate klein zijn dat je bijna niet goed kan beoordelen wat voor instelling nou juist is.

Wat mij heeft geholpen is om een boek te nemen en die verticaal op een 1/2 cm ruitjespapier te zetten en dan van voren een foto te maken met het diafragma helemaal geopend.
Als je front- of backfocus hebt, dan kan je dat aan de scherpte van de ruitjes zien. Dit vond ik wat makkelijker te zien dan bij de batterij-methode.
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200 afbeeldingen onscherp

Berichtdoor DWE » di jan 26 2016 12:17 pm

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga er deze week mee aan de slag en zal het resultaat natuurlijk met jullie delen.
Bekijk mijn foto's op Flickr
Gebruikersavatar
DWE

Forumlid
Berichten: 172


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7200 afbeeldingen onscherp

Berichtdoor MaartenZ » di jan 26 2016 10:38 pm

Misschien een domme vraag, maar kan de wisseling van een D3200 naar een D7200 met behoud van zelfde 70_300 lens niet tot een minder scherp beeld leiden? In duitse bladen als colorfoto en fotomagasin lees ik bv dat de genoemde nikon zoomlens op de D5000 wel digital empfohlen is (heel goedpresteert), maar op bv een D7100 weer niet. Dat zou dan te maken hebben met het type of resolutie vd sensor in de camera's.
MaartenZ

Forumlid
Berichten: 6



Onderwerp:

Re: D7200 afbeeldingen onscherp

Berichtdoor DannySan » wo jan 27 2016 2:07 pm

De 7200 (en 7100 ook) zijn inderdaad "kritischer"
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200 afbeeldingen onscherp

Berichtdoor MauricevdL » wo jan 27 2016 3:24 pm

'Kritischer' is dan toch beter. Met een betere sensor haal je in dit geval ietsje meer scherpte uit je objectief. De rest van de kwalificaties, zoals vignettering, distortie, mechaniek, etc. zal gelijk blijven...... als het goed is.
Dus ik ben benieuwd wat eruit komt als je je af-instelling eens goed zet en dan vanaf statief je lens eens test op niet-bewegende onderwerpen.
Of -als je je D3200 nog hebt- beide camera's met de kleinste lens op hetzelfde onderwerp test en vergelijkt.
Een zoom-lens calibreren is lastig omdat er verschillende metingen uit verschillende brandpuntsafstanden tevoorschijn kunnen komen.
Gebruikersavatar
MauricevdL

Forumlid
Berichten: 89


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: D7200 afbeeldingen onscherp

Berichtdoor MauricevdL » wo jan 27 2016 3:30 pm

Gebruikersavatar
MauricevdL

Forumlid
Berichten: 89


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: D7200 afbeeldingen onscherp

Berichtdoor MaartenZ » zo jan 31 2016 9:50 pm

Dag maurice en danny. Dank voor jullie opm. Voor duidelijkheid, in ben niet daan maar maarten. Daan is vast zijn d7200 aan het testen met 1 scherpstelpunt, op een statisch object, en op statief. Ik kan me maar slecht voorstellen dat je een moderne nikon camera moet calibreren op een moderne nikon lens, had ik nooit verwacht.

Ik ben blij met jullie bevestiging dat dezelfde 70-300 zoomlens van nikon op een D7200 slechter presteert dan op bv D3200. Niet een beetje of veel beter maar echt slechter! Ik heb de interessante url van DX-O bekeken, interessant. Hoopte daar ook mijn combinatie van D5000 met zelfde lens naast te zien, maar dat lukte me niet. Ik twijfel zelf al heel lang of ik qua scherpte niet achteruit boer als ik mijn trouwe D5000 inruil voor een D5500 of D7200 met betere sensor, ervan uitgaand dat ik huidige 3 nikonlenzen 18-70, 70-300 en vooral fijne AFmicro 2,8 105 mm blijf gebruiken. Wat is wijsheid?
Groet, maarten.
MaartenZ

Forumlid
Berichten: 6



Onderwerp:

Re: D7200 afbeeldingen onscherp

Berichtdoor Nismo » zo jan 31 2016 10:10 pm

Ik had de 70-300 op mijn D610 gezet en ook weer snel weggedaan.. Was op de D7000 toen wel goed.
Nu weer de 70-200 F4 en ook geen problemen meer.
D610 24-70 F2.8 Fujifilm X-T20 :)
http://www.mroosfotografie.nl
Nismo

Forumlid
Berichten: 271


Locatie: Bleiswijk
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200 afbeeldingen onscherp

Berichtdoor lucie » wo mar 02 2016 8:00 pm

ik heb dus precies hetzelfde met de NikonD7200 . van die batterijen snap ik niks. Helaas weet ik niet hoe ik de foto kan plaatsen anders had ik hem erbij gedaan
lucie

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten