opvolger D90?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: opvolger D90?

Berichtdoor ATOR » ma jul 11 2016 4:32 pm

Ik begrijp dat je dingen graag goed afweegt maar het is erg lastig om je te adviseren als je weinig fotografisch inhoudelijke eisen deelt en je binnen no-time switcht van een D5500 naar de D500 omdat die beter vasthoudt :D
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: opvolger D90?

Berichtdoor JaapV » ma jul 11 2016 4:56 pm

Dat zijn - buiten de 18-105 - allemaal FF objectieven. Weliswaar prima bruikbaar op DX bodies, maar in verhouding nodeloos duur.
Tenzij je nu al zeker weet dat je binnen afzienbare tijd overstapt naar FF.
En zoals ATOR al aanstipte: als je nu mogelijk toch voor een D500 gaat, dan kun je budgettair gezien beter naar DX objectieven kijken.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: opvolger D90?

Berichtdoor Helspie » ma jul 11 2016 5:18 pm

ATOR schreef:Ik begrijp dat je dingen graag goed afweegt maar het is erg lastig om je te adviseren als je weinig fotografisch inhoudelijke eisen deelt en je binnen no-time switcht van een D5500 naar de D500 omdat die beter vasthoudt :D


Dat begrijp ik.
Maar laat ik het zo stellen : heb mijn initieel budget bijgesteld. :mryellow:
Hoe meer je leest en opzoekt, hoe groter de mogelijkheden worden. En ik loop niet graag op beperkingen als ik die op voorhand had kunnen voorkomen.
En daarmee bedoel ik nu ook weer niet dat ik een D5 wil aankopen om de top-of-the-line te hebben.
En die D5500 kon ik echt niet vasthouden, echt waar!! :?

Wat ik echt wil doen is macro en vogels (natuur) fotograferen.
En mijn interesse in time-lapse is ook groot, hoewel 0 ervaring. Maar het intrigeert me enorm.

Heb anderzijds ook nog niet veel argumenten gekregen waarom de D7200 de betere keuze voor mij zou zijn dan andersom, behalve de prijs dan.
Dus laat het prijsgegeven dan buiten beschouwing. :wtf:
Nikon D500 - Nikkor 17-55mm 2.8 - Nikkor 50mm 1.8 - Tamron 90mm VC USD -
Tamron 70-200mm 2.8 VC G2 - Tamron 150-600mm VC G2 - Benro C4770TN - Benro CH2C
Gebruikersavatar
Helspie

Forumlid
Berichten: 149


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: opvolger D90?

Berichtdoor JvdKooij » ma jul 11 2016 5:37 pm

de D7200 sluit wat betreft bediening veel beter aan bij je D90.
Verder, als je die hebt tenminste, zullen de accessoires ook gewoon aangesloten kunnen worden, die kun je voor de D500 allemaal opnieuw kopen.

wat betreft timelapse heb ik even geen idee wat de overeenkomsten/verschillen zijn.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: opvolger D90?

Berichtdoor M@rcel » ma jul 11 2016 7:07 pm

Nodig hebben en willen hebben.
Een D500 heb je echt niet nodig voor macro, maar advies geven is niet meer nodig, je keuze heb je al gemaakt.
Volg vooral je gevoel, heb ik ook gedaan. Ben overgestapt van de D90 naar D800. Heb de D800 niet nodig, wilde het toestel gewoon hebben. En achteraf een erg goede keus geweest. De opvolger van de D810 is mijn volgende toestel. Niet omdat de D800 me niet bevalt, maar omdat ik het nu eenmaal wil hebben. Niets mis mee.

Advies, koop materiaal wat op elkaar afgestemd is en de sterke punten van elkaar ook gebruikt. Koop je een D500, koop dan ook de beste lenzen beschikbaar voor het toestel zodat je optimaal profiteert.
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: opvolger D90?

Berichtdoor Helspie » ma jul 18 2016 7:05 am

Nu ik op internet wat prijzen aan het vergelijken ben valt me toch op dat er nog wat verschillen zijn... Mijn laatste aankopen waren of 2dehands of nieuw reeds jaren geleden.
Hebben jullie de ervaring dat jullie nog korting krijgen bij de locale fotohandelaar of gaan jullie toch naar de grote fotoboeren en matchen zij prijzen zoals te vinden op andere internetaanbieders enz.?
Nikon D500 - Nikkor 17-55mm 2.8 - Nikkor 50mm 1.8 - Tamron 90mm VC USD -
Tamron 70-200mm 2.8 VC G2 - Tamron 150-600mm VC G2 - Benro C4770TN - Benro CH2C
Gebruikersavatar
Helspie

Forumlid
Berichten: 149


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: opvolger D90?

Berichtdoor JaapV » ma jul 18 2016 3:41 pm

Er is maar één manier om dat vast te stellen :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: opvolger D90?

Berichtdoor relex28 » wo aug 24 2016 3:19 pm

en is de keuze al gemaakt?

ik wil ook de fijne d90 vervangen door een D7100 enkel de body.. nu zie ik iets geks URL slechts €580 nieuw!? bij eGlobal Central Nederland?

Tweedehands zijn ze nog duurder.. ?? iemand toevallig ervaringen met deze webshop?

alvast bedankt! :mryellow:
Nikon D90
Sigma 18-200 F3.5-6.3 DC OS
16 Gb class 10 icidu extreme
Gebruikersavatar
relex28

Forumlid
Berichten: 5


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: opvolger D90?

Berichtdoor Peter » wo aug 24 2016 4:24 pm

We bespreken op dit forum geen recensies van webshops en/of winkels :wink:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7766


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: opvolger D90?

Berichtdoor Nikkormaat » wo aug 24 2016 10:50 pm

Hallo Helspie. Jij schrijft "In eerste instantie zou ik natuurlijk een goede basislens willen nemen zoals bv. 24-120 f4 of iets in die trend" Heb je je gerealiseerd dat dat objectief als kittens met de D750 op de markt gebracht is, voor all-round gebruik op die FX-body. Op een DX wordt het brandpunt door de cropfactor 36-180mm. Dan geef je een hoop geld uit voor een minder aantrekkelijk bereik.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten