Advies op maat??

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Advies op maat??

Berichtdoor Patrick » za aug 05 2017 12:08 am

Je neemt de tijd Pollo. Dit draadje is bijna een jaar oud... :-)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies op maat??

Berichtdoor Pollo » za aug 05 2017 8:22 am

Maar nog steeds zeer actueel! De knoop is bijna doorgehakt.. ;)
Gebruikersavatar
Pollo

Forumlid
Berichten: 90


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies op maat??

Berichtdoor JurjenF » za aug 05 2017 12:20 pm

Als je een gebruikte body koopt zou ik (persoonlijk) het alleen doen als alles erbij zit : dus incl. doos en toebehoren. Is voor mij nog steeds een indicatie dat men zuinig is (geweest) op de spullen. Zelf onlangs van een clublid een gebruikte D7100 body overgenomen die perfect is (met sommige objectieven zelfs scherper als degene die ik zelf als had). Dus laat je niet weerhouden een gebruikte te kopen. Van het geld dat je dan overhoudt kun je andere leuke dingen doen. Al dan niet voor je foto hobby. Ik gebruik de D7100 al vele jaren met plezier. Gebruik deze veel voor natuur en reportages, m.n. in Zuid Afrika. Op Flickr staan wat voorbeelden. (zoek op Jurjen Fellinger). Nooit problemen ondervonden van een te kleine buffer of AF problemen. Daarom heb ik ook een gebruikte D7100 erbij gekocht en geen D7200. Onvoldoende verschil in prestaties afgezet tegen de meerprijs.
Ook denk ik dat je vanaf een D70 de overgang naar een D7100/7200 zal moeten wennen. Ik had er in den beginne wat moeite mee na een D200 : m.n. de (bewegingson)scherpte was een dingetje.
Dus je zal wel een gewenningscurve doorlopen......Succes met je keuze.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies op maat??

Berichtdoor Pollo » za aug 05 2017 3:23 pm

Inmiddels de D7100 overgenomen! Inderdaad alles in originele doos, inclusief plastic zakjes, kabels en papieren.
Duizel nu al van de vele opties ten opzichte van mijn oude werkpaard de D70s. Het feest kan beginnen!
Gebruikersavatar
Pollo

Forumlid
Berichten: 90


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies op maat??

Berichtdoor DannySan » za aug 05 2017 7:14 pm

Goed om te horen Pollo, heel veel plezier en laat je snel wat werk zien?
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies op maat??

Berichtdoor JurjenF » zo aug 06 2017 12:07 pm

Goed gedaan. Gelukkig wordt het slecht weer om de gebruiksaanwijzing goed door te lezen... :?
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies op maat??

Berichtdoor ben42 » zo aug 13 2017 12:57 pm

Ja Pollo,
Dit wordt weer opnieuw de randen van de mogelijkheden opzoeken. De camera is een dusdanige vooruitgang ten opzichte van de D70S dat je weer opnieuw zult moeten leren wat er met deze camera mogelijk is.

Dus durf een keer wat buiten wat je gewend was. Probeer de grenzen op te zoeken. Voor mij betekend dat, dat je af en toe ook wat tijd neemt om over de grenzen heen te gaan. Dat doe je natuurlijk alleen op de momenten dat je daarvoor de tijd hebt en je ook de tijd hebt om ook wat foto's binnen de grenzen te nemen.

Voorbeeld: wat mij wat tijd heeft gekost en wat waarschijnlijk lang niet voor iedereeen is. Tijdens de vakanties, b.v. langs de middellandse zee is het dynamisch bereik van een scene vaak heel erg hoog. B.v. in een schaduwrijke straat of in een kerk of kathedraal. Met de D7000 belicht ik in dat soort situaties standaard een stop onder (ADL op High). Dit geeft dan een 'correct' belichte JPG en een stop onderbelichte RAW. Meestal is er in de raw dan meer van de hoge lichten bewaard gebleven en de schaduwen zijn nog prima op te halen als deze onderbelicht zijn.

Moraal: Probeer de grenzen van je camera op te zoeken en accepteer daarbij dat je af en toe over die grenzen heen moet gaan. Een voorbeeld van een foto waarbij (per ongeluk) ver over de grenzen werd heen gegaan:
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?t=66937

Veel plezier met je nieuwe camera en je experimenten.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten