Advies op maat??

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Advies op maat??

Berichtdoor Pollo » zo sep 04 2016 7:43 pm

Hallo forum gebruikers,

Ik ben zelf in vlagen actief met mijn iets verouderde (reeds 10 jaar in bezit) d70s. Dan eens een landschap, dan eens de natuur in, een bruiloft. Eigenlijk wil ik gewoon allround zijn.

Heb een aantal nikon lensen; De kitlens 18-70, een 18-135, een van mijn vaders analoge tijd 70-210, een 70-300 en een 50 mm vast.

Nu loop ik toch tegen het feit aan dan mijn foto's wat matiger in scherpte (ruis) en pixels te kort zijn?

Heb vandaag bij een stand van Nikon gestaan met deze vraag. De man kwam als beste opvolger voor mij met een d7200.

Ga ik hiermee in kwaliteit foto's erop vooruit? Is het de moeite waard?

Graag hoor ik jullie bevindingen..
Gebruikersavatar
Pollo

Forumlid
Berichten: 90


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies op maat??

Berichtdoor gijs sandberg » zo sep 04 2016 7:59 pm

Beste P,
In één opzicht is de conclusie correct.
De D7200 is op de prijs-ladder de eerste courante NIkon die met de meeste lenzen van na 1977 overweg kan (Ai en AF).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies op maat??

Berichtdoor Patrick » zo sep 04 2016 11:29 pm

Een D7200 is niet te vergelijken met een D70s. Daar zit zoveel tijd en ontwikkeling tussen, je gaat niet weten wat je overkomt!

Bedenk wel dat je glas toch wel de beperkende factor gaat zijn met zo'n 24 megapixel camera.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies op maat??

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma sep 05 2016 8:33 am

Leuk om dan met een nieuwere D7xxxx de vaste 50 mm eens naast de andere objectieven uit te proberen.

Een D7200, misschien een D7100?
Ga eens naar: https://www.dxomark.com/Cameras/Ratings
en zet vinkjes bij Nikon en APS-C formaat. Een nieuwere camera is veelal beter, maar het verschil tussen een D7200 en D7100 is niet zo groot in kwaliteit. In geld scheelt het 200 euro. En waarschijnlijk is een D7100 ook al wel tweedehands te koop. Met de goedkopere D3xxx en D5xxx camera's passen je objectieven wel, maar heb je geen AF, en lichtmeting is ook niet handig.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies op maat??

Berichtdoor Pollo » ma sep 05 2016 9:26 pm

Patrick schreef:Bedenk wel dat je glas toch wel de beperkende factor gaat zijn met zo'n 24 megapixel camera.


Hoe bedoel je dit precies Patrick? Dan zijn mijn lensen juist weer "te oud" voor deze d7200??
Gebruikersavatar
Pollo

Forumlid
Berichten: 90


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies op maat??

Berichtdoor Pollo » ma sep 05 2016 9:29 pm

Hans Braakhuis schreef:Leuk om dan met een nieuwere D7xxxx de vaste 50 mm eens naast de andere objectieven uit te proberen.


Want juist de 50 mm vast ga je erg merken op een nieuwe d7200?
Gebruikersavatar
Pollo

Forumlid
Berichten: 90


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies op maat??

Berichtdoor Patrick » di sep 06 2016 12:26 am

Niet zozeer "te oud". Maar de eisen die tegenwoordig gesteld worden aan objectieven, als je de sensor helemaal wil benutten, dan gaat je dat met deze objectieven, op de 50mm na, zeker niet lukken. Wat dus niet betekent dat ze niet bruikbaar zijn!

Wellicht is het handig de D7100 te kiezen en het extra budget te besteden aan een mooi objectief?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies op maat??

Berichtdoor Pollo » di sep 06 2016 8:53 pm

Ik snap het,

Ik twijfel enorm of ik het echt "eruit" ga halen wat ik ervan verwacht.
Net zoals gisteravond, even een half uurtje het bos in en dan een vos tegen komen en zo'n plaatje schieten. Is toch eigenlijk al wel heel erg mooi?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pollo

Forumlid
Berichten: 90


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies op maat??

Berichtdoor a90 » di sep 06 2016 9:04 pm

Mooi plaatje Sjoerd, het komt er op aan hoe goed je je camera kent en wat je ervan verwacht.

Met de D70 heb ik veel foto's gemaakt waar ik nog graag naar kijk. Ik heb er zelfs nu nog een D50 bij die we nog heel regelmatig gebruiken voor wat snelle strandfoto's ed.

Als het echter wat serieuzer wordt dan kom je met deze camera's al snel te kort, wellicht nog niet direct buiten maar dan toch zeker wel als het donker is of binnen. Uiteindelijk bepaal je natuurlijk zelf of het nodig is.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies op maat??

Berichtdoor Tony D » di sep 06 2016 9:32 pm

Een van de grootste verbeteringen die je gaat merken is de ruis: die is heel veel minder dan bij de D70. Ik ben van de D90 overgestapt naar de D7200 en dat was een hele stap vooruit wat ruis betreft. Je kunt veel hogere ISO-waarden gebruiken zonder noemenswaardige problemen. Ik ga makkelijk tot ISO 3200.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2743


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies op maat??

Berichtdoor Patrick » wo sep 07 2016 1:04 am

Vergeet ook de bediening niet. De zoeker van de D70 is heel klein, het schermpje achterop is heel klein en heeft een lage resolutie, etc. De camera's zijn echt niet te vergelijken!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies op maat??

Berichtdoor George Fennes » wo sep 07 2016 6:38 am

Persoonlijk zou ik gaan voor de meest recente body.
Dus de D7200.
Dan kan je daar weer even mee vooruit en op zo'n bedrag is 200 Euro te verwaarlozen.
Wat je objectieven betreft kan je langzaam aan wanneer het jou financieel past deze vervangen voor nieuwere die de kwaliteit van de D7200 meer tot zijn recht laten komen.
De oude objectieven op Marktplaats zetten en daar eventueel zoeken naar nieuwere objectieven.
Maar kijk ook op dit forum ook eens in de rubriek aangeboden.
Dan kan je de spulletjes kopen bij toch wel wat meer vertrouwde verkopers.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies op maat??

Berichtdoor Boem » vr sep 09 2016 10:14 pm

George Fennes schreef:Dan kan je daar weer even mee vooruit en op zo'n bedrag is 200 Euro te verwaarlozen.
Groetjes van George


Dat vind ik nou een rare opmerking. 200 euro is voor de meeste mensen toch een hoop geld... Verder ben ik het er wel mee eens dat je zou moeten kopen met een duidelijk verschil t.o.v. wat je had. d7100 en d7200 bieden dat. Meer pixels, minder ruis, betere zoeker én je kunt ook ai en ais lenzen gebruiken (voor 200 euro kun je dan wel iets leuks kopen).
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies op maat??

Berichtdoor George Fennes » vr sep 09 2016 11:16 pm

Zet voor je zelf de verschillen en voor en nadelen eens op een rijtje en zie of de D7200 de meerprijs waard is.
Voor mij is 200 euro ook veel geld en je kan je geld maar 1x uitgeven.
Daarom koop ik liever iets minder maar wel met betere prestaties en spaar ik liever iets langer door om b.v. wat extra glaswerk aan te schaffen dat zijn op MP over het algemeen wat kleinere bedragen.
Maar dat is mijn filosofie.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies op maat??

Berichtdoor Tonda » za sep 10 2016 1:57 pm

Met zowel de D7100 als de D7200 ga je een enorme stap voorwaarts maken.

Ik ben het met de vorige schrijver eens dat je de verschillen op een rijtje moet zetten en beslissen of de extra's van de D7200 de meerprijs van € 200,- waard is.
Op het gebied van beeldkwaliteit is er eigenlijk geen verschil.
De D7200 heeft wel een grotere "native" ISO bereik. Met hoge ISO waardes zal de beeldkwaliteit van de D7200 iets beter zijn.
Persoonlijk vind ik dat de beeldkwaliteit boven de ISO 3200 (heb zelf een D750) wel behoorlijk moet inboeten.
Ik probeer de ISO waarde altijd zo laag mogelijk te houden en prefereer om die reden snellere objectieven t.o.v. goede ISO prestaties.

De plussen van de D7200 t.o.v. de D7100?
    1. NFC en WIFI. Hiermee is het heel eenvoudig om een mobiel apparaat te koppelen, waardoor je direct foto's kunt delen met anderen.
    2. Al genoemd, een grotere "native" ISO bereik.
    3. Grotere buffer waardoor je (iets) meer foto's achter elkaar kunt schieten in de "Continuous Mode".
    4. Autofocus schijnt ietsje meer "Responsive" (weet niet goed het Nederlandse woord) te zijn.
    5. Meer shots op een batterij.
    6. Nieuwer model. Of dat echt een voordeel is durf ik niet te zeggen...

Punt 2, 3, 4 en 5 zijn het gevolg van de nieuwe processor, EXPEED 4 vs EXPEED 3.
Als budget geen probleem is zou ik voor de D7200 gaan. Als budget wel een issue is dan zou ik zonder problemen heel blij zijn met de D7100.
Op beeldkwaliteit zijn beide modellen min of meer gelijk.

Ken Rockwell, een reviewer die je altijd met een hele grote korrel zout moet nemen, heeft naar mijn bescheiden mening wel een belangrijk punt genoemd.
Op een camera schrijf je te allen tijde meer af dan op goed glaswerk. Kwaliteitsobjectieven kun je over 10 jaar zonder problemen gebruiken op de camera's die op dat moment worden geproduceerd. Dus als je gaat investeren, steek je geld dan liever in goede objectieven dan in de ultieme camera.
Je camera ga je geheid een keer vervangen. Goede objectieven gaan met gemak veel langer mee.

Je moet voor jezelf bepalen of de voordelen van de D7200 het verschil van € 200,- waard is.

Ik wens je heel veel succes bij je afweging :thumbup:

Groet,
Ton
Laatst gewijzigd door Tonda op za sep 10 2016 2:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Tonda

Clublid
Berichten: 30


Locatie: Reeuwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten