alle foto's onscherp behalve met liveview

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: alle foto's onscherp behalve met liveview

Berichtdoor JurjenF » di dec 13 2016 6:46 pm

Ik heb een 'soortgelijk probleem': na reparatie van mijn d7100 en 16-85 bleek mijn Sigma 50-150, die altijd rag- en ragscherp was, een correctie van -10 te moeten hebben om scherp te tekenen.
Terwijl vóór de reparatie alle objectieven gewoon op 0 stonden en ook ragscherp tekenden. Nu is die -10 op zichzelf geen probleem natuurlijk maar het blijft een raar fenomeen omdat je juist verwacht dat correctie 0 het beste resultaat zou geven na AF-reparatie.....
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: alle foto's onscherp behalve met liveview

Berichtdoor ben42 » di dec 13 2016 10:12 pm

Het is trouwens wel zo dat het eigenlijk 'niet kan' dat eerst de focus goed ligt bij een objectief/body combi en dat deze 'zomaar' niet meer klopt; dan is er bijna zeker weten 'iets' gebeurt met 1 van de onderdelen.
Misschien heeft de body een tikje gehad?

Zomaar natuurlijk niet. Maar de spiegel maakt een behoorlijke klap tijdens het maken van een foto. De sluiter maakt helemaal een ongelooflijke grote klap. De opklappende spiegel bevat volgens mij ook een spiegeltje voor het af systeem. Het is heel goed mogelijk dat zowel door gebruik of zelfs door het lang niet gebruiken de spiegel met het spiegeltje niet meer precies op de goede plek terugkeerd.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten