Exposure program op D7100 aanpassen

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Exposure program op D7100 aanpassen

Berichtdoor starbase218 » wo dec 28 2016 1:16 pm

Mijn D7100 gedraagt zich in P-stand niet helemaal zoals ik eigenlijk zou willen. Met de 35mm f/1.8 lens erop springt hij bij 1/15 al van f/1.8 naar f/2. Ik zou liever hebben dat hij dan op f/1.8 blijft en een iets snellere sluitertijd kiest, want bij 1/15 is het niet eenvoudig om met een ongestabiliseerde lens van 35mm een scherpe opname te maken.

Natuurlijk kan ik de P-stand zelf verder regelen, maar ik zou graag hebben dat hij standaard al wat conservatiever is. Kan dit misschien ergens ingesteld worden?
starbase218

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Exposure program op D7100 aanpassen

Berichtdoor Kees H » wo dec 28 2016 1:24 pm

Ik zou hem op de A stand zetten, dan blijft het diafragma staan op wat je zelf in stelt.
mocht de sluitertijd te lang zijn kun je de ISO wat omhoog zetten

In de P stand regelt de camera veel meer zelf en heb je wat minder controle over de gewenste instellingen
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI


https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
Gebruikersavatar
Kees H

Clublid
Berichten: 2308


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Exposure program op D7100 aanpassen

Berichtdoor Nikkormaat » wo dec 28 2016 1:38 pm

Ik wil niet vervelend doen, maar vraag mij wel af waarom jij met 4 **** nog graag in in de P-stand werkt. Wat dat betreft ben ik het volledig eens met Kees H.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Exposure program op D7100 aanpassen

Berichtdoor starbase218 » wo dec 28 2016 1:47 pm

Ben de P-stand gewend van Pentax. Dan kun je hem met de wieltjes meteen in A of S stand zetten, afhankelijk van welk wiel je gebruikt. De "echte" A stand gebruikte ik daarom vrijwel nooit. ISO heb ik trouwens altijd handmatig.

Ik vond het bij een vliegshow bijvoorbeeld heel fijn werken om bijvoorbeeld met een 55-300mm lens, die op het lange eind niet al te scherp is, de ISO op te krikken en de camera dat dan zien te distribueren over zowel diafragma als sluitertijd. Beide zorgden in dat geval namelijk voor een scherpere foto.

Er is een verschil tussen domweg de P-stand gebruiken en in de gaten houden wat je camera doet.

Verder fotografeer ik ook wel in de M-stand. Spotmeting, donker en licht deel meten, camera instellen en gaan. Voordeel is dat je zekerder bent over je belichting. Maar dat wil imho niet zeggen dat ik in bepaalde omstandigheden niet de P-stand zou mogen of kunnen gebruiken. Ik ben de baas, niet een of ander dogma. ;)
starbase218

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Exposure program op D7100 aanpassen

Berichtdoor henkk » wo dec 28 2016 2:17 pm

Bij een D700 kun je in P-stand het programma verschuiven met het achterste draaiwiel. Met het voorste wiel regel je belichtingscompensatie. Ik neem aan dat een D7100 dat ook kan.
Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4943


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Exposure program op D7100 aanpassen

Berichtdoor starbase218 » wo dec 28 2016 2:22 pm

henkk schreef:Bij een D700 kun je in P-stand het programma verschuiven met het achterste draaiwiel. Met het voorste wiel regel je belichtingscompensatie. Ik neem aan dat een D7100 dat ook kan.
Groet, Henk.


Ja (hoewel je voor de belichtingscompensatie de betreffende knop ingedrukt moet houden), maar dat is niet wat ik bedoel.
starbase218

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Exposure program op D7100 aanpassen

Berichtdoor pveenstra » wo dec 28 2016 2:50 pm

Gebruik van de P-stand kan bij alle sterren, m.i. Je hebt volledig controle over de belichting, en daar gaat het om.
Terug naar het onderwerp: bij de verdeling over sluitertijd en diafragma is er geen configuratie mogelijk, voor de auto-iso is dat er wel. De ISO wordt dan verhoogd bij een bepaalde sluitertijd, die je kan instellen. Misschien een alternatief?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten