Sluitertijd & Diafragma wijzigt uit zichzelf

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Sluitertijd & Diafragma wijzigt uit zichzelf

Berichtdoor Kevinnnnn » wo mar 15 2017 5:52 pm

Goedemiddag,

Ik heb een vraagje, ik heb zojuist mijn Nikon D90 terug van een reparatie en sindsdien kan ik de sluitertijd niet aanpassen, deze wijzigt vanzelf.
Dit verschilt waar ik de lens op dat moment op mik gezien de lichtinval etc. De camera staat uiteraard op M en heb ook alle andere standen geprobeerd.
Daarnaast veranderd het Diafragma ook mee alleen kan ik deze nog wel wijzigen met het "wieltje" ervoor....

Heeft iemand enig idee of dit met een reset te maken heeft of ik wat ik weer moet wijzigen zodat ik alles zelf kan aanpassen op M want dit is natuurlijk niks :)

Misschien relevant, in de display zie ik o.a. staan , AF-A , en wanneer ik draai voor het Diafragma P* , wanneer ik draai aan het tandwiel normaal voor sluitertijd gebeurd er niks...

Thanks!
Kevinnnnn

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sluitertijd & Diafragma wijzigt uit zichzelf

Berichtdoor gijs sandberg » wo mar 15 2017 5:59 pm

Kevin.
Welkom.
P* (P-ster) betekent vaak dat men in P modus een draai aan het achterste wieltje gegeven heeft.
Zet de kamera eens (uit PSAM) op S of A mode.
Heb je (na terug-ontvangst) de kamera een reset gegeven ?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6816


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sluitertijd & Diafragma wijzigt uit zichzelf

Berichtdoor Kevinnnnn » wo mar 15 2017 6:15 pm

gijs sandberg schreef:Kevin.
Welkom.
P* (P-ster) betekent vaak dat men in P modus een draai aan het achterste wieltje gegeven heeft.
Zet de kamera eens (uit PSAM) op S of A mode.
Heb je (na terug-ontvangst) de kamera een reset gegeven ?
Groeten, Gijs


He Gijs, Thanks!

Ik heb de camera na tergontvangst geen reset gegeven, heb dat nu net wel geprobeerd maar niks veranderd helaas, dit heb ik gewoon via Menu -> Custom Settings.
De Camera in een andere stand, M , A, S of P maakt geen verschil en de sluitertijd wijzigt zegmaar uit zichzelf en dan veranderd ook het diaframa weer mee en dan hier niks aan veranderen, Diaframa kan ik soms wel wijzigen. Ik weet niet of hun de camera hebben gereset of op een bepaalde manier hebben ingesteld, hij is ter reparatie gegaan omdat het lichtje bleef branden als je de camera uit had gezet (accu liep dan leeg)
En raar eigenlijk dat P* logo aangezien hij niet in de P modus staat..

Heb de camera ook even aan / uit gezet accu eruit erin etc. geen verbetering.
Kevinnnnn

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sluitertijd & Diafragma wijzigt uit zichzelf

Berichtdoor ATOR » wo mar 15 2017 6:39 pm

Het lijkt er op dat je camera ondanks de stand van de PSAM knop toch in de P modus blijft staan. Je kunt in de P stand zelf met de command dial de balans tussen sluitertijd en diafragma bepalen. Je krijgt een ster boven je P als je een andere balans kiest dan de standaard camera keuze.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sluitertijd & Diafragma wijzigt uit zichzelf

Berichtdoor gijs sandberg » wo mar 15 2017 7:00 pm

Kevin,
re: blijft staan
Dat kan (maar zou men in de zoeker moeten kunnen zien).
Ik zou morgen (kantooruren) een belletje plegen met NIkon 0900-1callnikon (vanuit Nederland / bijna gratis)
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6816


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sluitertijd & Diafragma wijzigt uit zichzelf

Berichtdoor ATOR » wo mar 15 2017 7:05 pm

Kevinnnnn schreef:En raar eigenlijk dat P* logo aangezien hij niet in de P modus staat..

In elke PSAM stand ziet hij P* in de zoeker en werkt de camera alsof hij in de P stand staat, dus ik denk dat ze bij het repareren de mode switch zijn vergeten aan te sluiten.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sluitertijd & Diafragma wijzigt uit zichzelf

Berichtdoor Kevinnnnn » za mar 18 2017 12:26 pm

ATOR schreef:
Kevinnnnn schreef:En raar eigenlijk dat P* logo aangezien hij niet in de P modus staat..

In elke PSAM stand ziet hij P* in de zoeker en werkt de camera alsof hij in de P stand staat, dus ik denk dat ze bij het repareren de mode switch zijn vergeten aan te sluiten.



Thanks voor je tip, dit was inderdaad het probleem :D

Opgelost en thanks voor jullie hulp!
Kevinnnnn

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten