nieuw: Nikon D7500

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor Janvis » za apr 15 2017 10:06 am

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ze de D7200 uit productie zullen nemen als de de D7500 uit gaat komen. Die camera's zijn gewoon té verschillend en zullen denk ik ook 2 verschillende doelgroepen hebben. Alleen al de reden dat er geen volledig werkende grip geplaatst kan worden vind ik bijvoorbeeld al een enorme tekortkoming van de D7500. Ik denk dat je het zelfde krijgt als bij de D3xxx en D5xxx dat er een apart kabeltje van grip naar camera moet om de accu te verbinden en de ontspanknop te laten werken. Aangezien ik graag met back button focus werk heb ik nu de AE-L/AF-L knop van de grip ook ingesteld als BB knop en ik vind het ook erg makkelijk dat de ronde multi-schakelaar gewoon werkt op de grip. Dat zal bij de D7500 dus niet mogelijk zijn.

De grote kwaliteitsverschillen in afbeeldingskwaliteit dat vind ik meer een marketing uitspraak dan iets wat werkelijk het verschil maakt, ik kan namelijk niet zien aan een afbeelding of ie gemaakt is met een D7200 of een D500 dus op dat gebied zou voor mij enkel de prijs bepalend zijn.

Dan een punt waar de D7500 natuurlijk wel het verschil zou kunnen maken is het AF systeem, die zou iets beter moeten zijn dan de D7200 en beschikt over Group AF en dat wordt volgens mij erg veel gebruikt door vogel fotografen omdat het beter werkt dan de dynamische standen. Ik kan niet beoordelen hoe groot het verschil is maar wat ik er van begrepen heb zit daar een merkbaar verschil in t.a.v. het volgen van bewegende onderwerpen.

Dan het feit of 1 dan wel 2 kaart sloten zo spannend is... Nee, spannend zal het niet wezen maar voor zo'n bedrag is het wel heel bijzonder dat het er niet in zit. Wil je de maximale snelheid gebruiken dan schrijf je natuurlijk maar naar 1 kaart tegelijk weg dus dan heb je helemaal geen 2 sloten nodig. Maar stel dat je op een belangrijke dag zoals een trouwerij of een geboorte of een jubileum waarvan de foto's een grote waarde hebben is het erg fijn om naar twee kaarten tegelijk te kunnen schrijven als extra backup. Is het allemaal noodzakelijk? nee, niets is noodzakelijk maar nogmaals, voor 1500 euro vind ik het vreemd dat het er niet op zit.

Al met al blijf ik het een rare actie vinden van Nikon, ze hebben een camera gemaakt wat NET geen D7200 is maar ook NET geen D500 is... De D7200 heeft op snelheid na in principe alles te bieden wat de D500 heeft te bieden, nu wordt de keuze dus voornamelijk bepaald door de mate van snelheid van de camera. Wil je een mega snelle camera hebben om een zo groot mogelijk kans te hebben dat die éne foto lukt dan ga je voor de D500. Is voor jou fotografie snelheid minder belangrijk dan ga je voor de D7200. Maar met de D7500 mis je bepaalde zaken van de D7200 terwijl het toch ook weer geen D500 is. De D7200 is een dijk van een camera die voor de meeste mensen meer dan voldoende te bieden heeft, de categorie mensen die meer wil zijn vaak ook de mensen die bereid zijn om diep in de buidel te tasten en dan kan juist de D500 een groot verschil maken die in sommige gevallen de grote meerprijs kan rechtvaardigen. In mijn ogen is de D7500 het gewoon nét niet en is ie het prijsverschil van 500 euro t.o.v. de D7200 gewoon niet waard. Voor diegene die de D7200 te min vindt speelt het prijsverschil geen rol meer en die zullen dan ook wel bereid zijn om door te sparen voor de D500.

Maar zoals met alles in het leven "Zo veel mensen zoveel wensen" dus wie weet wordt het toch een kaskraker en zit ik er volledig naast met mijn gedachtegang :lol:

Laten we er op proosten en we gaan het allemaal vanzelf zien :prost:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor Ericb » za apr 15 2017 10:22 am

Jan Willem, je bespaart mij een hoop typewerk :-) Helemaal mee eens.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor Vincent » za apr 15 2017 10:38 am

Janvis schreef:In mijn ogen is de D7500 het gewoon nét niet en is ie het prijsverschil van 500 euro t.o.v. de D7200 gewoon niet waard. Voor diegene die de D7200 te min vindt speelt het prijsverschil geen rol meer en die zullen dan ook wel bereid zijn om door te sparen voor de D500.


Consumentengedrag sturen...

Zakelijk gezien is jouw verhaal JUIST een argument om de D7200 te schrappen...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor Richard » za apr 15 2017 10:41 am

Qua autofocus zijn de D7200 en D7500 identiek:

Van http://www.nikon.nl/nl_NL/product/digit ... tech_specs

Afbeelding

en http://www.nikon.nl/nl_NL/product/digit ... tech_specs

Afbeelding

Had ik op Tweakers gelezen: https://tweakers.net/nieuws/123465/niko ... -d500.html

Dus Jan Willem, qua autofocus zit je al goed.

Prettige paasdagen :prost:
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor Janvis » za apr 15 2017 10:42 am

Toen ik mijn verhaal terug las was dat idd hetgeen wat ook in mijn hoofd op kwam Vincent. Door de D7200 uit productie te nemen zet je de consument kansloos in de hoek en laat je ze kiezen of delen (tweede hans optie's even buiten beschouwing gelaten)... Op die manier zal nikon vanzelf het succes van de D7500 afdwingen... Of ik dat een leuke manier vind is een tweede, maar dat is natuurlijk het verschil tussen producent en consument.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor Janvis » za apr 15 2017 10:45 am

Richard schreef:Qua autofocus zijn de D7200 en D7500 identiek:

Dus Jan Willem, qua autofocus zit je al goed.

Prettige paasdagen :prost:


Ik had ergens begrepen dat ze de AF module van de D500 hadden geplaatst in de D7500 maar dat blijkt dus anders te zitten (of zit er ook geen verschil in AF tussen de D7200 en D500? )

Wel weet ik dat de D7200 geen Groep-AF heeft maar dat kan natuurlijk ook gewoon een software aangelegenheid zijn.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor Janvis » za apr 15 2017 10:50 am

Heb ff zitten te zoeken maar in de D500/D5 zit de Multi-CAM 20K die idd hele andere specs heeft :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor Vincent » za apr 15 2017 10:56 am

Janvis schreef:Door de D7200 uit productie te nemen zet je de consument kansloos in de hoek


Dat klinkt wel heel dramatisch voor een luxe artikel... ;)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor Janvis » za apr 15 2017 11:03 am

Klinkt ook wel een beetje dramatisch idd ;-) Maar als je dadelijk van de instappers een stapje verder wil wordt de stap financieel wel heel erg groot gemaakt terwijl de stap van het midrange model naar het topmodel steeds kleiner wordt. Het mooie van de D7200 vind ik dat ie juist prijstechnisch er heel mooi tussen in zit. Als de D7200 niet meer leverbaar zal zijn wordt de consument die verder wil gedwongen wel meteen heel erg diep in de buidel te tasten, zelfs zo ver dat dat één stap verder nog maar (relatief gezien natuurlijk) klein wordt.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor Patrick » za apr 15 2017 11:09 am

Je vergelijkt natuurlijk wel de introductieprijs van de D7500 met de winkelprijs na een tijd op de markt van de D7200...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor mozes » za apr 15 2017 11:20 am

Consumenten die van instap modellen komen, hebben amper in goed glas geïnvesteerd.
Ze zouden zomaar overstappen..
De canon 7DmkII is ineens niet zo'n slechte keus, 2e hands voor rond de 1000€
De sony A77mkII rond de 700€
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor Janvis » za apr 15 2017 11:21 am

Daar heb je ook idd gelijk in Patrick. Uiteindelijk zal de soep ook nooit zo heet gegeten worden zoals het wordt opgediend dus het zal misschien ook allemaal wel los lopen. Maar dat neemt niet weg dat ik de D7500 een bijzondere keuze vind.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor Ericb » za apr 15 2017 12:10 pm

Feit is dat er nog steeds nieuwe D7100 te koop zijn. De D7200 is niet zo maar opeens uitverkocht.

In de VS schijnt Nikon een reactie gegeven te hebben dat er simpelweg geen plek voor een 2e SD slot is, dat lijkt mij een wel heel erg gezochte verklaring. Ik denk dat ze echt geschrokken zijn van de laten we voorzichtig zeggen lauwwarme ontvangst van de D7500.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor ATOR » za apr 15 2017 12:24 pm

De D7200 en D500 hebben weliswaar dezelfde AF unit maar de D7500 heeft wel een 180.000pixel metering sensor vergeleken met de 2016pixel versie van de D7200. Hierdoor zal tracking AF veel beter werken. Ook de 30% snellere chip in de D7500 zal er voor zorgen dat de AF een tikkie sneller werkt.
Als je sport en vogels fotografeert is de D7500 wat AF betreft (en fps+buffer) een betere keuze dan de D7200.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuw: Nikon D7500

Berichtdoor Ericb » za apr 15 2017 12:34 pm

Voor sport en vogels, ja. Voor alle andere soorten fotografie nee. Als je perse een grip wil nee, 2e geheugenslot nee, koppeling oude lenzen nee. Dan hebben we dus speciaal voor de actiefotografen een D7500 en een D500. En dan blijf ik bij mijn standpunt, spaar lekker door voor een D500 want dan heb je echt de ultieme actiecamera zonder de beperkingen van een D7500.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten