D7100

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D7100

Berichtdoor egbert » ma mei 15 2017 7:07 pm

Ik merk bij het scherpstellen bij het vogelfotograferen dat de d7100 wat traag is.
Welke camera zal dit beter en sneller doen?
egbert

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Noord Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7100

Berichtdoor becas » ma mei 15 2017 7:19 pm

Nikon d5
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7100

Berichtdoor Peter » ma mei 15 2017 7:24 pm

Of een d3s. Of een goed objectief wellicht ?
Durf mijn d300s er ook nog wel naast te zetten.
Je doet zelf niets fout ? :D Heel enkel maakt de gebruiker van de camera ook wel eens een foutje namelijk

Maar serieus , iets meer informatie lijkt me wel zinvol om überhaupt een antwoord te kunnen geven.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7763


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7100

Berichtdoor Patrick » ma mei 15 2017 7:58 pm

D500 ook. Maar ook het gebruikte objectief is erg belangrijk. Waar hebben we het over?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7100

Berichtdoor egbert » ma mei 15 2017 8:07 pm

Patrick schreef:D500 ook. Maar ook het gebruikte objectief is erg belangrijk. Waar hebben we het over?


Patrick ik gebruik de D7100 in combinatie met de Tamron 150-600 g2
egbert

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Noord Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7100

Berichtdoor JurjenF » ma mei 15 2017 8:59 pm

Vogelfotografie is, naar mijn bescheiden mening, één van de moeilijkste disciplines in de natuur- en wildlifefotografie. In principe zal jouw combinatie voldoende moeten zijn om mooie vogelfotografie te doen. Ikzelf heb dezelfde body en de Sigma 120-400. Ook geen snelheidsmonster maar vaak genoeg snel zat. Op dit forum zijn veel draadjes te vinden hoe je je camera het beste kan instellen zodat de AF zo snel mogelijk wordt. En verder kun je op Birdpix ook heel veel tips & trics vinden. Uiteindelijk wordt kunst gebaard door heel erg veel oefening. En dat vergt tijd. En heel erg veel geduld. Maar sl geld geen rl speelt kun je idd naar een D500 of 'hoger' kijken. Maar ik denk niet dat dat echt nodig is.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7100

Berichtdoor Nikkormaat » ma mei 15 2017 9:02 pm

Heb je misschien verder gediafragmeerd dan de limiet die jou body voor de AF aan kan?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100

Berichtdoor henkk » ma mei 15 2017 10:16 pm

Diafragmeren maakt voor het scherpstellen toch niet uit? Tenzij je met gesloten diafragma gaat lopen AF-en. Maar dan gaat er nog wel meer fout ...
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4937


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7100

Berichtdoor Nikkormaat » ma mei 15 2017 11:05 pm

Ik heb mij verkeerd uitgedrukt. Bij 600mm daalt de lichtsterkte naar F6.3. Ik vroeg mij af of de AF daarmee overweg kon.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100

Berichtdoor Ronald Jan » di mei 16 2017 3:31 am

Ik heb er niet zo veel verstand van als de meesten hier , maar ik werk met de D7100 en met de Nikon 200-500 F5.6 maar ik heb dat probleem totaal niet .
Ik had dat probleem wel met de Tamron 150-600 F5-6.3.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7100

Berichtdoor Nikkormaat » di mei 16 2017 12:35 pm

Dat verschil zou kunnen zitten in F 5.6 bij Nikon op 500mm en Sigma met F 6.3 op 600mm, als de AF van de 7100 maar tot F 5.6 werkt
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100

Berichtdoor ATOR » di mei 16 2017 12:52 pm

Er is een verschil tussen slecht/niet meer focussen bij weinig licht en langzaam focussen. De AF snelheid bij genoeg licht komt, zeker als de lens een ingebouwde motor heeft, bijna helemaal van de lens zelf en als dat hier de bottleneck is dan zal een andere body weinig uitmaken. Ga er zeker niet blind vanuit dat bv een D500 sneller zal focussen met jouw lens.

Het scheelt als je van tevoren zorgt dat de focus al ongeveer in de buurt zit zodat de AF nog maar weinig afstand hoeft te overbruggen.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7100

Berichtdoor Ronald Jan » di mei 16 2017 2:12 pm

Misschien een beetje domme gedachte van mij , maar als je camera 10 beelden per sec maakt moet hij ook snel kunnen scherpstellen of zie ik dat verkeerd?
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7100

Berichtdoor Patrick » di mei 16 2017 2:52 pm

Nee hoor, dat zie je goed. Die super-snelle fps waarmee Sony tegenwoordig adverteert zijn dan ook meestal zonder autofocus.

Een camera kan alleen scherpstellen als het beeld op de sensor komt die verantwoordelijk is voor het scherpstellen. Bij een DSLR dus als de spiegel in de ruststand staat zodat de AF-sensor bereikt kan worden, bij een systeemcamera in de periode dat de sensor niet uitgelezen wordt (de sensor zelf is verantwoordelijk voor de AF, vandaar ook geen front- en backfocusproblemen). Bij systeemcamera's kan wellicht nog wel wat slims gedaan worden. Bij een echte DSLR kan dat volgens mij niet meer. Die semi-DSLR's van Sony met een half doorlatende spiegel wellicht nog wel.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7100

Berichtdoor ATOR » di mei 16 2017 3:04 pm

Maar zelfs de meest supersnelle AF berekeningen van de body betekenen helemaal niets als daarna de AF motor van het objectief een seconde nodig heeft om de lenzen in focus te bewegen.

Zet een Nikon 400 f/2.8 op je D7100 en hij focust als een speer.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten