Fotografeer je in JPEG of RAW?
Dit soort beeld is duidelijk corruptie, van een type dat veel voorkomt bij JPEG en andere grafische bestanden. Typische kenmerken zijn verkleurde en verschoven stroken in de foto, veelal wordt het erger onderaan de foto. De oorzaak is vaak een probleem in het opslagmedium, oftewel het SD kaartje, zoals Patrick al zei. Het betreft slechts zelden een probleem met de camera (dat is het goede nieuws). Het slechte nieuws is dat die foto(s) waarschijnlijk onherstelbaar beschadigd zijn. Je kunt ze wel van de kaart halen maar het probleem zal blijven bestaan. Soms zijn er mogelijkheden om e.a. met een hex editor te herstellen als alleen de headers corrupt zijn, maar dat gaat mij ook de pet te boven.
Voor de duidelijkheid, het kaartje is de énige plek waar de foto daadwerkelijk is opgeslagen. Waarom zie je hem op je camera dan wel goed? De camera laat een miniatuur versie van de foto zien die in (embedded) in het bestand is opgeslagen. Het kost namelijk teveel tijd als de camera steeds de foto op basis van RAW informatie opnieuw moet renderen. Dit is vergelijkbaar met thumbnails op een computer. Als je het bestand van de kaart haalt en in de originele nikon software bekijkt krijg je waarschijnlijk hetzelfde effect: De miniatuur is ok, de foto niet. In programma's als LR werkt dat anders, LR genereert zijn eigen miniatuur op basis van de gehele foto en kijkt niet naar de embedded miniatuur in het bestand. Als de foto corrupt is, zie je hetzelfde effect in de LR miniatuur.
Het bestand is overigens dus nog gedeeltelijk leesbaar en de miniatuurversie is nog wel goed, maar data in andere delen van het bestand zijn waarschijnlijk beschadigd. Let wel, het is in principe ook mogelijk dat het de camera is, of dat er tijdens het wegschrijven (al dan niet eenmalig) iets is gebeurd, of dat het bij overdracht naar PC fout gaat. Maar in mijn ervaring is die kans klein en is het bijna altijd het kaartje. Als het namelijk aan de overdracht of het schrijven van de camera lag zou het probleem waarschijnlijk meteen structureel optreden (al hoeft dat niet persé).
Persoonlijk zou ik het bestand direct van kaart overzetten op de PC, dus niet via de kabel, en het bestand dan eens in originele Nikon software bekijken. Controleer of het probleem optreedt met een ander kaartje door een serie foto's te maken en die op de PC te bekijken. Daarnaast kun je een sectorscan doen van het verdachte kaartje. Maar ik zou het kaartje hoe dan ook terug naar de leverancier brengen als het onder garantie is. Als het een Sandisk kaart is kun je evt. ook nog proberen garantie bij Sandisk te claimen, die doen meestal niet moeilijk. Als dat niet lukt gaat hij bij mij de prullenbak in. Je kunt wel proberen het te herstellen maar dat is meestal zinloos, en zo'n kaart vertrouw ik nooit meer.
Overigens nog een voorbeeld van een JPEG met data corruptie:
http://datamoshing.com/2016/06/15/how-t ... orruption/