D7200 Signaal scherpstelling

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D7200 Signaal scherpstelling

Berichtdoor Felix69 » vr dec 22 2017 2:13 pm

Heb hier een D7200 bij mij liggen van een vriend die vind dat zijn camera niet scherpstelt en of ik een dit eens kon nazien wat er mis gaat. Bij het testen was er inderdaad geen signaal dat het beeld scherp was al is bij afdruk en controle een scherp beeld. Menu doorlopen en daar staat het wel ingesteld voor een signaal. Dan een test met Liveview en daar is er wel een signaal te horen dat het beeld scherp is.
Andere lens er op en het zelfde probleem.
Iemand die dit probleem ook al voorgehad heeft of iets dergelijks.

Gr, Felix.
Felix69

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: Knokke Heist
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200 Signaal scherpstelling

Berichtdoor Tony D » vr dec 22 2017 4:12 pm

Vreemd, ik krijg bij beide scherpstelling (Liveview en via zoeker) een signaal bij scherpstelling of bij allebei niet.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2771


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200 Signaal scherpstelling

Berichtdoor ReneG » vr dec 22 2017 5:03 pm

Staat de camera op AF-C (en ik meen ook in de sport modus)? Dan is er geen signaal. Op AF-A kan er soms ook geen signaal komen volgens de handleiding, afhankelijk van hoe de camera ea inschat. Check even dat AF aanstaat (op lens en camera) en dat je op AF-S staat.

Verder geeft de camera op Q(uiet) modus logischerwijs nooit een signaal.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200 Signaal scherpstelling

Berichtdoor Felix69 » vr dec 22 2017 7:55 pm

Zelf in het verleden met de D7000 en D7100 gewerkt en nu met D750 en sinds kort de D850 dus ben wel goed op de hoogte welke instelling gebruikt moet worden voor bepaalde vormen van fotografie maar dit probleem heb ik zelf nog nooit gehad en zoeken op het web heeft nergens resultaat opgebracht. In de zoeker is het bolletje wel weergegeven dat er een scherpstelling is zowel met de 10-20, 18-140 en de 70-300 die hij geeft meegegeven. Heb nu binnen met die drie lenzen een test gedaan al twijfel ik of de scherpte wel goed zit. Morgen als het weer een beetje mee zit buiten nog eens testen ter controle op de scherpte.
Ga ook aan de vriend eens vragen om dit door te geven aan Nikon of zij al met dit probleem ervaring hebben. Komt er een oplossing laat ik het zeker hier ook weten zodat anderen hier iets van kunnen opsteken.
Felix69

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: Knokke Heist
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200 Signaal scherpstelling

Berichtdoor Gerard » vr dec 22 2017 9:16 pm

Hallo foto vrienden,

Ik bezit ook de Nikon d72 00 en ik zit met hetzelfde probleem.
Ik hoor graag van jullie wat hierbij de oplossing is.

G r oet

G er rard
Met vriendelijke groet,

Gerard

D750 met diverse objectieven.
Gebruikersavatar
Gerard

Forumlid
Berichten: 371


Locatie: Beusichem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7200 Signaal scherpstelling

Berichtdoor Felix69 » za dec 23 2017 10:28 pm

@Gerard: wat ondertussen ook aan het licht is gekomen is dat de instelling om de foto na opname 4sec. te tonen ook niet goed werkt. bij een gewone opname wordt de foto niet getoond maar bij opname met Liveview wel 4 sec. Volgens de eigenaar van het toestel is dit al van toen hij deze had gekocht. Is dit probleem ook met uw toestel zo?
Felix69

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: Knokke Heist
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200 Signaal scherpstelling

Berichtdoor Gerard » zo dec 24 2017 8:09 pm

Hallo Daniel,

Als ik een gewone foto maak of met live view dan krijg ik altijd de foto ca. 4 sec. te zien op het lcd scherm. Dus dat bij mijn D7200 allemaal wel in orde.
Geen u zeggen maar Gerard. Meneer komt nooit. Die zit in de luie stoel thuis. Ik kom altijd zelf.
Met vriendelijke groet,

Gerard

D750 met diverse objectieven.
Gebruikersavatar
Gerard

Forumlid
Berichten: 371


Locatie: Beusichem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7200 Signaal scherpstelling

Berichtdoor celticfreak » ma mar 12 2018 9:58 pm

Felix69 schreef:Zelf in het verleden met de D7000 en D7100 gewerkt en nu met D750 en sinds kort de D850 dus ben wel goed op de hoogte welke instelling gebruikt moet worden voor bepaalde vormen van fotografie maar dit probleem heb ik zelf nog nooit gehad en zoeken op het web heeft nergens resultaat opgebracht. In de zoeker is het bolletje wel weergegeven dat er een scherpstelling is zowel met de 10-20, 18-140 en de 70-300 die hij geeft meegegeven. Heb nu binnen met die drie lenzen een test gedaan al twijfel ik of de scherpte wel goed zit. Morgen als het weer een beetje mee zit buiten nog eens testen ter controle op de scherpte.
Ga ook aan de vriend eens vragen om dit door te geven aan Nikon of zij al met dit probleem ervaring hebben. Komt er een oplossing laat ik het zeker hier ook weten zodat anderen hier iets van kunnen opsteken.


Hoi Felix,

Weet je intussen iets meer over dit probleem? ik heb namelijk een soortgelijk probleem. camera stelt soms niet scherp. geen piepjes maar wel scherpstel bolletje in de zoeker.

Groet,

Luc
Met vriendelijke groet,

Luc

D7000 / D7200 - 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR - 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR NIKKOR - 50MM 1.8 - AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G - Sigma 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM - SB-700
Gebruikersavatar
celticfreak

Forumlid
Berichten: 53


Locatie: Halsteren
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7200 Signaal scherpstelling

Berichtdoor Felix69 » zo mar 18 2018 2:29 pm

Nee Luc, ondertussen nog geen oplossing gevonden.
Felix69

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: Knokke Heist
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200 Signaal scherpstelling

Berichtdoor lamw » do mar 29 2018 11:07 pm

Zelfde probleem hier. Ben ook al even aan het zoeken.... Verschillende lenzen geprobeerd.
lamw

Clublid
Berichten: 45


Locatie: Schouwen-Duiveland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200 Signaal scherpstelling

Berichtdoor lamw » vr mei 11 2018 8:59 pm

Iemand al iets kunnen uitvinden voor deze uitdaging?
lamw

Clublid
Berichten: 45


Locatie: Schouwen-Duiveland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200 Signaal scherpstelling

Berichtdoor JeeBee » za mei 12 2018 9:04 am

lamw schreef:Iemand al iets kunnen uitvinden voor deze uitdaging?

Het signaal is ook afhankelijk van de instelling "a2" in het menu persoonlijke instellingen.
a2 is de "Selectie AF-S-prioriteit". Je kunt die instellen op "ontspannen" of "scherpstelling".
Bij "ontspannen" kan de sluiter worden ontspannen ook al heeft de camera niet scherpgesteld. Bij deze instelling is er geen autofocus-signaal.
Bij "scherpstelling" wordt de sluiter alleen ontspannen als er is scherpgesteld. Bij deze instelling is er wel een autofocus-signaal.
Dus kijk ook even de a2-instelling na in het menu.
JeeBee

Forumlid
Berichten: 51


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7200 Signaal scherpstelling

Berichtdoor lamw » vr mei 25 2018 10:28 pm

Ook deze instelling nagekeken en geen resultaat helaas...
lamw

Clublid
Berichten: 45


Locatie: Schouwen-Duiveland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200 Signaal scherpstelling

Berichtdoor lamw » ma mei 28 2018 10:04 pm

Na contact met de fotowinkel deze oplossing gekregen en die werkt. Bij mij althans. Alleen bij continue scherpstelmodus werkt het niet, maar dat lijkt me logisch omdat je dan wel veel "piepjes"zou krijgen.

Ga naar

Menu

Potlood

Autofocus

D1

Signaal aanzetten

volume kiezen
lamw

Clublid
Berichten: 45


Locatie: Schouwen-Duiveland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200 Signaal scherpstelling

Berichtdoor Peter » ma mei 28 2018 10:06 pm

exact,
ik heb ook geen problemen met die piepjes
heb ze wel uitgezet trouwens
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten