Spotfocus

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Spotfocus

Berichtdoor lankshank » wo mar 21 2018 4:47 pm

Misschien een hele domme vraag, maar jah, ik ben een beginnend Nikongebruiker. Ik kom van de Sony A 100. Daar kon ik heel simpel, via een instelwiel en een druk op de knop spotfocus instellen, (in het midden dus) voor de meeste programma's en instellingen. Dat schijn ik bij mijn hagelnieuwe Nikon D 7000 te missen. De camera is nog maar net een week in mijn bezit, dus veel ervaring heb ik er nog niet mee. Is die spotfocus echt alleen te krijgen bij handmatig scherpstellen en in de sportmodus, of is er ook een simpele manier bij automatisch alles?
lankshank

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Spotfocus

Berichtdoor Patrick » wo mar 21 2018 4:51 pm

Ik denk dat je wat zaken door elkaar haalt. Je kan altijd maar op één punt scherpstellen (beter: één afstand). Of dat nu een punt is in het midden of ergens anders maakt niet zoveel uit. Natuurlijk kan je scherpstelpunten groeperen in je camera en dan zal de camera met een soort gemiddelde komen, maar er is maar één scherpstelafstand!

Je hebt wel spotmeting, maar die heeft te maken met de belichting.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Spotfocus

Berichtdoor Hans Braakhuis » do mar 22 2018 9:18 am

Een nagelnieuwe D7000 !!
Spotmeting: zie pagina 105 van de gebruiksaanwijzing.
Met de wat nieuwere en duurdere camera's van Nikon kun je in Liveview inzoomen op het onderwerp, En dan zie je ook dat daar de scherpte komt op de monitor. Met mijn camera kan ik in Liveview op de + drukken, en dan zie ik bij de scherpstelling dat het perfect wordt.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Spotfocus

Berichtdoor JurjenF » wo mar 28 2018 9:57 pm

Of bedoel de ts dat hij met 1 druk op de knop het scherpstelpunt (weer) in het midden krijgt?
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten