Full Frame vs Crop

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Full Frame vs Crop

Berichtdoor Antoinette1982 » do mar 29 2018 4:37 pm

Beste mede fotografen,

Ik ben me aan het oriënteren wat betreft een nieuwe camera.
Nou weet ik niet zo goed wat te doen, er is zoveel keus..
Ik heb reviews gelezen over diverse crop camera's, waaronder de D7200 en D7500 en daar blijkt uit dat dit prima camera's zijn. Ook heb ik gekeken naar wat oudere modellen.
Maar ik heb ook reviews gelezen over een aantal Full Frame camera's, en daar word ik toch ook wel enthousiast van.

Wat ga ik met de camera doen?
Voornamelijk portretten van mijn kinderen maken (zowel binnen als buiten) en ik doe weleens een (gratis) shoot voor vrienden/kennissen (newborn, ik maak gebruik van daglicht).
Dat laatste wil ik proberen uit te breiden en dat naast mijn baan gaan doen.

Ik wil graag ongeacht wat voor camera het wordt, een (50 mm?) primelens aanschaffen, maar als ik dan kijk naar Nikon prime lenzen, dan is het grootste gedeelte geschikt voor Full Frame. Of zoek ik niet goed?

Dus mijn vragen zijn eigenlijk: zouden jullie mij een crop of FF aanraden?
En welk merk prime lenzen kunnen er gebruikt worden op een crop camera? Ik lees namelijk regelmatig dat de kwaliteit van een lens vaak nog belangrijker is dan de body.

Mijn dank is groot!

p.s ik hoop dat mijn vraag hier goed staat? Ik zat te twijfelen of dit het juiste forum gedeelte is voor mijn vraag..
Antoinette1982

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Full Frame vs Crop

Berichtdoor w.wind » do mar 29 2018 6:48 pm

De 50 mm werkt overigens ook gewoon op de crop camera.
Het is misschien wel handig om aan te geven wat je budget is
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1676


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Full Frame vs Crop

Berichtdoor Antoinette1982 » do mar 29 2018 6:59 pm

Oh dat wist ik niet. Dus een FF lens kan op een crop camera geplaatst worden?

Tja ik heb niet echt een max budget, maar ik wil bijv. geen 3000 euro uitgeven voor een FF body, dat vind ik echt teveel. Zag dat er wel goedkopere body's FF zijn.
Antoinette1982

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Full Frame vs Crop

Berichtdoor OWuisman » do mar 29 2018 7:38 pm

Wat je over de lenzen hebt gehoord is correct je kunt beter iets meer te investeren in een goede lens dan al het geld in een high end body te stoppen. Wanneer je lens niet goed is zal je niet alles uit je body kunnen halen. Je zou bijvoorbeeld naar een 2dehans D800 of D810 kunnen kijken en het geld wat je dan bespaart in een lens te stoppen.
Een FX camera.
Gebruikersavatar
OWuisman

Clublid
Berichten: 29


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Full Frame vs Crop

Berichtdoor Patrick » do mar 29 2018 8:24 pm

Als je met primes wil werken is de keuze voor FX wel logisch. Dan passen ze wat betreft bereik het best. Een D750 is volgens mij de beste camera als je alles tegen elkaar afzet. Maar een goede tweedehands D810 is ook een optie. Die zijn goed betaalbaar nu de D850 uit is...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Full Frame vs Crop

Berichtdoor dubbelyoubee » do mar 29 2018 9:16 pm

Ik ben sinds een paar weken ook overgestapt van Pentax K5 naar een Nikon d810 jeetje wat een verschil zeg.
Ik heb die tweedehands aangeschaft en ik moet zeggen dat is een camera waar je geen spijt van krijgt.
Ik vind het verschil met een crop best groot de foto's zijn echt rete scherp mits je de juiste lens hebt.
Wat mij betreft had het veel eerder moeten doen.
Duur? Ja een goede camera met een goede lens dat is een investering maar wel de moeite waard als je van je hobby een beetje je werk wilt maken.
Misschien mag je wel van een clublid een camera testen zal vast wel iemand in de buurt wonen.
Succes met je zoektocht.
dubbelyoubee

Clublid
Berichten: 33


Locatie: Bergen op Zoom
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Full Frame vs Crop

Berichtdoor Marten » vr mar 30 2018 7:46 am

Patrick schreef:Als je met primes wil werken is de keuze voor FX wel logisch. Dan passen ze wat betreft bereik het best. .

Misschien is dit wel het belangrijkste argument om voor Fullframe (FX) te kiezen.

Patrick schreef:....Een D750 is volgens mij de beste camera als je alles tegen elkaar afzet. Maar een goede tweedehands D810 is ook een optie.....

Let ook op het verschil in bediening: de knoppen, de zoeker.... De D750 heeft b.v. géén AF-on knop.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Full Frame vs Crop

Berichtdoor Nikkormaat » vr mar 30 2018 10:57 am

Die knop kun je wel toewijzen
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Full Frame vs Crop

Berichtdoor Antoinette1982 » vr mar 30 2018 8:24 pm

Dank jullie wel voor de adviezen tot nu toe!
Ik ga binnenkort ook maar eens naar een camerazaak om extra advies in te winnen.
Antoinette1982

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Full Frame vs Crop

Berichtdoor justme » vr mar 30 2018 9:41 pm

Erg capabele camera voor portretten die d750.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Full Frame vs Crop

Berichtdoor Vincent » za mar 31 2018 7:21 am

Het antwoord op deze vraag valt en staat met het budget.

Fullframe is hartstikke mooi, heeft soms ook voordelen, maar is onder de streep ook een stuk duurder (en zwaarder). Met een DX body kun je ook prachtige foto's en portretten maken...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Full Frame vs Crop

Berichtdoor JurjenF » za mar 31 2018 10:43 am

Tja...budget...Maar met beperkte(re) beschikbaarheid van pecunia kun je ook met FX wel uit de voeten. Als je veel portretwerk doet is dat wel iets beter ivm je dieptescherpte. En als je idd niet terugschrikt voor gebruikte apparatuur kun je heel mooi spul kopen. Of bv een D610 met een 1.8/85 : ook mooi portret'spul'.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Full Frame vs Crop

Berichtdoor Marten » za mar 31 2018 12:09 pm

En wil je met FX af en toe toch een kleinere beeldhoek? Iedere FX camera heeft een DX stand. (wel minder pixels, uiteraard)
Omgekeerd is dat niet het geval.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Full Frame vs Crop

Berichtdoor jvdme » za mar 31 2018 1:21 pm

Een Dx kamera zonder Fx stand ........ joh?
jvdme

Forumlid
Berichten: 446



Onderwerp:

Re: Full Frame vs Crop

Berichtdoor Marten » za mar 31 2018 1:47 pm

Jah, joh !
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten