Full Frame vs Crop

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Full Frame vs Crop

Berichtdoor Marten » zo apr 01 2018 9:20 am

Dat je het niet met de argumenten eens bent is prima hoor, maar weer over de wijze van discussiëren beginnen, is wat mij betreft pas geneuzel.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Full Frame vs Crop

Berichtdoor Vincent » zo apr 01 2018 9:43 am

Mijn kritiek op de de wijze van discussieren is dat de vraagstelling helemaal niet wordt meegenomen en dat de gegeven conclusies ver van de waarheid staan. Advies geven is je inleven in de vraagsteller, en de vraag, eventueel tegenvragen stellen om een incompleet beeld aan te vullen zodat een goed advies gegeven kan worden.

Nu is de conclusie weer dat je alleen goede (portret) foto's kunt maken met full frame camera's. De waarheid is weer ver weg, neem alleen Dannysan en HannahV als geweldige voorbeelden, ik denk dat menig Fx fotograaf hier op het forum daar nog een hoop van kan leren, ondergetekende inclusief!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Full Frame vs Crop

Berichtdoor EdvandeZilver » zo apr 01 2018 1:05 pm

djunclesam schreef:..neem alleen Dannysan en HannahV als geweldige voorbeelden, ik denk dat menig Fx fotograaf hier op het forum daar nog een hoop van kan leren, ondergetekende inclusief!

Waarbij opgemerkt dient te worden dat ik van Hannah prachtige plaatjes voorbij zie komen die gemaakt zijn met 'n D800.

Nog een mening:
In het assortiment van 26 DX objectieven komen maar 4 primes voor met eigenlijk maar 1 normale, de 35mm.

AF DX Fisheye-Nikkor 10.5mm f/2.8G ED
AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G
AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR
AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G

Dat geeft aan dat Nikon op het DX segment niet inzet op primes.

Wil je serieus met primes aan de slag en putten uit een veel grotere keus dan blijven alleen de FX lenzen over. Dan hoef je alleen nog maar over je budget na te denken, is dat toereikend dan zou ik voor 'n FX-body gaan.
Mijn ervaring is dat sinds ik DX en FX in huis heb er geen prime meer op de DX-body heeft vertoefd.
Online
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Full Frame vs Crop

Berichtdoor Marten » zo apr 01 2018 3:28 pm

Eens.
En gelukkig levert Nikon 9 prachtige, betaalbare en niet al te zware f/1.8 FX vastbrandpunt objectieven.
Voorkom vooral dat je later toch wilt overstappen van DX naar naar FX, (velen zijn je voorgegaan), want dan wordt het allemaal pas echt duur.
Succes Antoinette, met je keuze.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Full Frame vs Crop

Berichtdoor justme » di apr 03 2018 9:08 am

ik ben me er bij mijn switch naar fx niet echt van bewust geweest, maar merk het wel wanneer ik een dx body op m'n oog zet ;) de viewfinder is aanzienlijk in vergelijking. Ik weet niet hoe de D500 zich hierin verhoudt, want heb wel gelezen dat deze al aardig beter is geworden in vergelijking met andere dx modellen. Daarnaast is de D750 wel weer afwijking aangezien deze geen ronde variant heeft.

Maar wat ik wil aanstippen is, dat een helder en groot viewfinder erg prettig werkt bij portretten, en in 'lastig licht' situaties.

e.e.a. is vast op te lossen met accessoires, maar heb daar geen ervaringen mee
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Full Frame vs Crop

Berichtdoor Antoinette1982 » za apr 07 2018 7:38 pm

Bedankt allemaal!
Antoinette1982

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fotonenvanger en 16 gasten