D70s + SB800, waarom twee flitsen bij sync op 2e gordijn?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D70s + SB800, waarom twee flitsen bij sync op 2e gordijn?

Berichtdoor Tom » za jan 05 2008 12:12 pm

Volgens de handleiding van de D70s:
In de standen S en M wordt de flitser vlak voor het sluiten van de sluiter ontstoken...

Prima. Ik gebruik de S-stand, 1/20e. SB-800 op TTL.
In het display van de D70s staat alleen REAR in het flitsvakje.

Als ik afdruk opent de sluiter en flitst het ding, en zodra de sluiter sluit flitst het ding weer. Waarom is dat? Ik wil namelijk een nette belichting van de omgeving (goed, dat die wat bewogen is doe je weinig aan, dat vind ik ook geen probleem), en daarna de voorgrond 'freezen' dmv een flits. Dan moet ik toch dit standje gebruiken?
Of denk ik fout? :)

Thanks!
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Berichtdoor Riemke » za jan 05 2008 12:25 pm

Ik ben niet zo thuis in die techniek, maar is het niet zo dat de voorflits noodzakelijk is voor de lichtmeting en de 2e flits pas de uiteindelijke flits is?
De voorflits dient om de camera te laten berekenen hoeveel hoeveelheid licht de flits moet geven.
Als je die 2e flits niet wilt moet je volgens mij de flitser op M zetten.
Laatst gewijzigd door Riemke op za jan 05 2008 12:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Tom » za jan 05 2008 12:29 pm

Daar dacht ik in eerste instantie ook aan, maar als ik me niet vergis geeft de SB800 altijd een voorflits voor de lichtmeting, en die is -dacht ik- niet zo intensief dat je die ziet. Deze lijkt me net zo intensief als de "echte" flits.

Als ik even snel test met een snelle camerabeweging en dan afdrukken lijkt het er erg veel op dat er twee flitsen te zien zijn; ik krijg een vaag met daarin 2 stilstaande stukken zegmaar, als je snapt wat ik bedoel.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » za jan 05 2008 12:51 pm

Die eerste voorflits zie je normaal niet omdat deze zo snel voor de normale flits zit. Ik kan me voorstellen dat als je de flitsmomenten uit elkaar trekt, dat je 'm dan wel gaat zien.

Maar krijg je nu wel goed belichtte foto's maar verbaas je je over die eerste flits, of zijn de foto's ook gewoon niet goed? :?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Tom » za jan 05 2008 1:06 pm

Ik verbaas me over de eerste flits, de foto's zijn wel keurig belicht. :)
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » za jan 05 2008 2:49 pm

Die testflits is echt wel zichtbaar hoor. "Probleem" lijkt me geen probleem. ;)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Fera Albi » za jan 05 2008 2:56 pm

De testflits is ooit een probleem voor mij gebleken:
Bij het fotograferen van katten met flits, reageren sommige katten op de inleidende voorflits instinctief door te knipperen. Resultaat is een kat die op het moment van de opname haar ogen stijf dicht heeft.

Hans
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
Gebruikersavatar
Fera Albi

Clublid
Berichten: 1308


Locatie: Lichtstad (Eindhoven)

Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » za jan 05 2008 3:07 pm

Je kan altijd handmatig je flitser instellen om dat te voorkomen.

Het ging hier echter om het feit dat de voorflits ook echt een voorflits blijkt te zijn, ook als je op het laatste gordijn flitst. Dat lijkt me wel begrijpelijk, want het is het enige moment waarop het kan gedaan worden; als je het net voor de flits zou doen wordt het opgeteld bij de belichting...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor iefie » za jan 05 2008 4:50 pm

ook bij de gewone standaard flitser(d80) geeft hij eerst een kleine flits en vlak voordat de sluiter dichtgaat flitst hij nog een x.
denk dat het gewoon normaal is wanneer men op rear fotografeert.
je kan trouwens wel leuke effecten krijgen.
probeer maar eens een lamp op rear op 3 sec te nemen en tijdens de 3 sec veel bewegen en dan weer stil net voor de tweede flits....leuk effect.
de lamp en alles erom heen staat stil en is vrij scherp terwijl het licht alle kanten op gegaan is.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Tom » za jan 05 2008 8:27 pm

Fera Albi schreef:De testflits is ooit een probleem voor mij gebleken:
Bij het fotograferen van katten met flits, reageren sommige katten op de inleidende voorflits instinctief door te knipperen. Resultaat is een kat die op het moment van de opname haar ogen stijf dicht heeft.

Hans

Kun je dat niet oplossen met de rode-ogen-instelling? Die werkt bij mij bij mensen meestal ook prima als open-ogen-instelling. Die preflash zorgt er bij mensen ook voor dat ze hun ogen dichtdoen namelijk, dat heb ik al vaker dan eens meegemaakt.

PatrickP schreef:Je kan altijd handmatig je flitser instellen om dat te voorkomen.

Het ging hier echter om het feit dat de voorflits ook echt een voorflits blijkt te zijn, ook als je op het laatste gordijn flitst. Dat lijkt me wel begrijpelijk, want het is het enige moment waarop het kan gedaan worden; als je het net voor de flits zou doen wordt het opgeteld bij de belichting...

Handmatig instellen gaat me voorlopig te ver, daarnaast is het vaak nogal 'snel' werk wat ik doe, waarbij ik geen tijd heb om handmatig in te stellen, want dan is het "schouwspel" (wat klinkt dat mooi) al voorbij.

iefie schreef:ook bij de gewone standaard flitser(d80) geeft hij eerst een kleine flits en vlak voordat de sluiter dichtgaat flitst hij nog een x.
denk dat het gewoon normaal is wanneer men op rear fotografeert.
je kan trouwens wel leuke effecten krijgen.
probeer maar eens een lamp op rear op 3 sec te nemen en tijdens de 3 sec veel bewegen en dan weer stil net voor de tweede flits....leuk effect.
de lamp en alles erom heen staat stil en is vrij scherp terwijl het licht alle kanten op gegaan is.

Creatief! ;).
Ik hou het voorlopig maar op een leuk belichtte achtergrond met een bevroren voorgrond :)
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » za jan 05 2008 10:04 pm

Ik fotografeer vaak op feesten e.d wara het erg donker is. Om goed belichte achtergronden te krijgen zet je je camera op een hoge ISO (800 -1600). gebruik hierbij een volopen diafragma f/2,8 - f/4 en zet de sluitertijd rond het brandpunt wat je gebruikt in groothoek, dus bijv. bij 28 mm. zet je hem op 1/20e-1/30e flitser op slow-sync of rear-curtain en je flitser stel je in op -0,7.

Je kan zo ook je foto's trucen. Als je overdag optimale controle wilt over een foto kan je het volgende doen:

1.: Zet je camera op de A-stand en meet de waarden van de achtergrond (bijv. 1/320e bij f/4)
2.: Zet nu je camera op de M-stand en vul de zojuist verkregen waarden in (om een donkere achtergond te krijgen stel je deze waarden anders in met een snellere sluitertijd of kleiner diafragma).
3.: Als je nu scherstelt op je persoon in kwestie, worden deze waarden alleen doorgestuurd naar de flitser voor de juiste flitskracht.
4.: Et voila, een perfecte achtergrond met een mooi uitgelicht persoon.

Met deze waarden kun je natuurlijk spelen om andere effecten te bereiken :)

voorbeeldje:
DefQon1 afgelopen zomer.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Tom » zo jan 06 2008 10:33 am

Dat ziet er niet onaardig uit, Opgezetfan.
Duidelijke uitleg, hier kan ik zeker wat mee. Bedankt! :)
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Berichtdoor ALE » zo jan 06 2008 11:31 am

Misschien als aanvulling op de tips van Martijn, KLIK HIER voor flits technieken beschreven door Neil van Niekerk. Het lijkt dat het hier merendeel over trouw rapportages gaat maar dat is natuurlijk onzin.

Cheers,


ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Gebruikersavatar
ALE

Clublid
Berichten: 6606


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » ma jan 07 2008 10:39 am

@Tom: doe er je voordeel mee :)

@ALE: Die heb ik ook al eens doorgelezen goede info :)
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor hoefnix » wo jan 09 2008 10:56 am

Een reden waarvoor je "rear" flits zou gebruiken is dat er toch bijna genoeg licht is en je een bewiging wilt vastleggen. In plaatjes/cartoons gebruiken we een scherp getekend object en vage strepen waar ie recent geweest is. Om dat effect in een foto te krijgen, moet je de sluiter openen, de vage streep laten trekken, en dan flitsen om het scherpe poppetje te krijgen.

Als de kamera uit zichzelf besluit 2x te flitsen wordt dit natuurlijk niet mooi. :-(
hoefnix




Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten