Afsteling D7200 theateropnames

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Afsteling D7200 theateropnames

Berichtdoor Stingray » za jun 23 2018 9:57 am

Beste Forum'ers,

Tegenwoordig fotografeer ik dansgroepen in een theateromgeving. Ik ben zoekende naar tips & trics voor de afstelling van mijn D7200 wb. scherpstelling en belichting mbv de flitser. Inmiddels kan ik de sluitertijden veranderen naar 1/1000 sec. vw de bewegende objecten. Maar is dit voldoende vraag ik me af ? En waar moet ik nog meer opletten ?

Bvd. en mvrgr.,

S
Nikon D7200, FM3a, 50mm f/1.8 MF (Ai en Ais), 50mm f/1.4 Ai MF, 180mm f/2.8 ED Ais MF.
Gebruikersavatar
Stingray

Forumlid
Berichten: 168


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Afsteling D7200 theateropnames

Berichtdoor jan » za jun 23 2018 10:05 am

Stingray schreef:..... en belichting mbv de flitser.

Flitsen in een theater? Veelal is dit verboden in theaters.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Afsteling D7200 theateropnames

Berichtdoor gijs sandberg » za jun 23 2018 10:31 am

Beste S,
re: is dit voldoende
Eens met Jan, flitsen is no-no.
Bovendien kan de toneel-belichting en kleur daarvan een deel van de set uitmaken, met een flitser sla je dat dood.
Sluitertijden: geheel afhankelijk van de lens en andere omstandigheden.
Ik zou beginnen met een lichtsterke lens en enige bezoeken aan (generale) repetities.
Mijn theater-ervaringen zijn beperkt, maar ik heb goede herinneringen aan lenzen als 85mm f 1.8 en 200mm f 2.0.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6814


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Afsteling D7200 theateropnames

Berichtdoor Stingray » za jun 23 2018 3:55 pm

Beste Jan en Gijs reuze bedankt voor jullie reacties. Helaas moet ik rekening houden met een flitser vw de slechte podium verlichting. Knullig afgestelde fletse led verlichting dat is waar ik rekening mee moet houden. Ik zal me meer moeten richten op het vastleggen van haarscherpe sfeermomenten met een hoge sluitertijd vw de bewegingen. Dus weer een argument voor flitsergebruik. Theater is een relatief kleine zaal.

Stomme vraag maar in principe stuurt de TTL meting de flitser aan neem ik aan. Maar worden de sluitertijden ook doorgegeven aan de flitser ? Dan ben ik in principe al klaar voor the job.

Graag jullie reacties ben er erg blij mee.

Mzzl.

S.
Nikon D7200, FM3a, 50mm f/1.8 MF (Ai en Ais), 50mm f/1.4 Ai MF, 180mm f/2.8 ED Ais MF.
Gebruikersavatar
Stingray

Forumlid
Berichten: 168


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Afsteling D7200 theateropnames

Berichtdoor Stingray » za jun 23 2018 3:59 pm

Af-S Nikkor 18-140mm DX VR ED is de lens die ik gebruik. Gewone kitlens.
Nikon D7200, FM3a, 50mm f/1.8 MF (Ai en Ais), 50mm f/1.4 Ai MF, 180mm f/2.8 ED Ais MF.
Gebruikersavatar
Stingray

Forumlid
Berichten: 168


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Afsteling D7200 theateropnames

Berichtdoor jan » za jun 23 2018 5:09 pm

Je hebt het over 1/1000 s. maar dat heeft weinig zin want de flitssynchronisatie tijd is veel langzamer. Waarschijnlijk 1/200 of 1/250. Staat wel bij de camera specificaties wat het is.
De flitser kan nooit voldoende licht produceren om alles bij te lichten. Het resultaat is misschien wel een goed belicht onderwerp, maar met een onderbelicht – of zelfs zwarte – achtergrond. In die gevallen is het verstandig om de sluitertijd af te stemmen op het lichtniveau van de ruimte zelf. Dus een hogere iso.
Maar misschien is dat ook wel je bedoeling.

Een lichtsterk objectief is misschien een betere keus. Huur er desnoods eens 1 om te kijken hoe dit gaat.
Flitsen is voor het aanwezige publiek zeer hinderlijk. Het is per slot van rekening veelal niet voor niets verboden in theaters.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Afsteling D7200 theateropnames

Berichtdoor gijs sandberg » za jun 23 2018 5:53 pm

S,
re: doorgegeven aan de flitser
Ja, maar alleen of er sprake is van speciale gevallen zoals FP synchronisatie.
Ik denk dat je dat niet bedoelt, bovendien neemt het bereik bij FP flits dramatisch af.
Andersom schakelt een kamera soms naar de sync-tijd als er een passende flitser gemonteerd wordt.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6814


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Afsteling D7200 theateropnames

Berichtdoor Stingray » zo jun 24 2018 12:54 pm

Dank voor de goede reacties. Klein vraagje over de afstelling van mijn D7200. Via het S programma heb ik de sluitertijd 1/1000 sec ingesteld. Echter in het display zie ik de ISO 25600 vermeld staan. Beetje aan de hoge kant misschien. Weet iemand hoe je de ISO kunt verlagen ?

BVd

S.
Nikon D7200, FM3a, 50mm f/1.8 MF (Ai en Ais), 50mm f/1.4 Ai MF, 180mm f/2.8 ED Ais MF.
Gebruikersavatar
Stingray

Forumlid
Berichten: 168


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Afsteling D7200 theateropnames

Berichtdoor gijs sandberg » zo jun 24 2018 1:00 pm

Beste S,
re: hoe
Gewoon, één van de andere parameters bijstellen (diafragma of sluitertijd).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6814


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Afsteling D7200 theateropnames

Berichtdoor jan » zo jun 24 2018 1:02 pm

Stingray schreef:Weet iemand hoe je de ISO kunt verlagen ?

De automatische inst. ISO-gevoeligheid instellen. Maar wellicht beter, gebruik je handboek eens.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Afsteling D7200 theateropnames

Berichtdoor DannySan » zo jun 24 2018 1:59 pm

Stingray schreef:Dank voor de goede reacties. Klein vraagje over de afstelling van mijn D7200. Via het S programma heb ik de sluitertijd 1/1000 sec ingesteld. Echter in het display zie ik de ISO 25600 vermeld staan. Beetje aan de hoge kant misschien. Weet iemand hoe je de ISO kunt verlagen ?

BVd

S.


Hoi Stingray,

ik denk dat je even terug naar een haalbaar plan moet.
Met 1/1000e seconde sluitertijd en niet genoeg licht via je diafragma kom je inderdaad aan een 'absurd' hoog ISO-getal.
Als je theateropnames zou willen maken dient er genoeg licht te zijn op het podium zodat jouw camera überhaupt iets 'ziet'.
Flitsen tijdens een voorstelling is inderdaad 'not done'.

Als er niet meer licht kan zijn, dan heb je een héle lichtsterke lens nodig (f/1,8 of 1/1,4 bijvoorbeeld) als je nog enigszins iets wilt kunnen doen. Zo'n lichtsterke lens gaat namelijk focussen op die grootste opening, en pas als je afdrukt sluit het diafragma naar de door jouw ingestelde waarde.
Kom dichterbij, ga naar ISO2000 (vaste waarde) en 1/500e en f/5,6 bijvoorbeeld en kijk eens wat je beelden gaan doen.

Succes!
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3821


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Afsteling D7200 theateropnames

Berichtdoor fotonenvanger » zo jun 24 2018 8:28 pm

Mijn strategiën bij het fotograferen in een theater:

Alle automatische belichtingsmodes worden door theaterlicht gemakkelijk in de war gebracht. Handmatig belichten dus!!!. Theaterlicht is vaak voor fotografie erg stijl, en relatief hard. Het is gemaakt voor een goede live beleving, en binnen de mogelijkheden van een zaal. Daarmee is het vaak niet ideaal voor fotograferen.

Er is veelal minder licht dan je verwacht. Je hebt dan ook iedere foton die je kunt vangen nodig. Je automatische witbalans raakt meestal ook van streek van het theaterlicht. Afhankelijk van de gebruikte lampen is 3500 graden kelvin voor traditioneel licht en 5000 graden voor ledlicht een aardig uitgangspunt. De kleurtemperatuur kan per foto wisselen!
Vaak gebruikt men in het theater licht met een kleurtemperatuur van 3000 graden, maar voor die lampen komt dan weer een filter. Buiten echte kleurfilters gebruikt men ook veel “correctiefilters” je houd dan wit achtig licht maar dat kan dan per moment flink van kleurtemperatuur wisselen.
Vaak moet alles uit je bestand kunnen persen. Fotografeer dus altijd in RAW.
Je lichtmeter en alle automatische belichtingsmodes worden door theaterlicht gemakkelijk in de war gebracht. Handmatig belichten dus!!!

Bepaal van te voren wat je uiterste eisen zijn aan de factoren uit de belichtingsdriehoek.
Dus wat is de maximale iso-waarde die je wil gebruiken, met welk maximaal diafragma kun je nog overweg, of heb je ter beschikking en wat is je maximaal bruikbare sluitertijd.

Je bepaald het de voor jou in die situatie aanvaardbare maximum iso waarde.
Dit is o.a. afhankelijk van de sensor, hoe groot je de uiteindelijke afbeelding moet bekijken, hoe groot het dynamisch bereik is wat je over wil houden, welke software je in kunt zetten om het maximum er uit te halen en hoe handig dat je hier in bent.
Als er op een podium een wit achtergronddoek is dat met een kleur aangelicht wordt (horizon) heb je vaak een minder groot dynamisch bereik nodig dan waneer er een zwart of donkerblauw achtergronddoek (fond) gebruikt wordt. Je kunt je iso-waarde in het eerste geval iets meer opschroeven.
DXO photo-lab heeft bijvoorbeeld een uitstekende ruisonderdrukking, maar als ik noodzakelijk te ver over de grens ben gegaan gebruik ik nog wel noise ninja, een oud programma waar je dan wel per foto wat extra werk in moet stoppen.

Als je weet welke iso-waarde voor jou in die situatie het maximum is kun je verder gaan met een van de andere factoren. Het diafragma bijvoorbeeld. Er is in het algemeen weinig licht dus een lichtsterk objectief kan natuurlijk wel handig zijn. Selectieve scherpte kan natuurlijk heel mooi zijn, maar in dynamische podiumdingen is een flinterdunne DOF lang niet altijd handig. Laten we het op maximaal 2.8 houden. Is je lens niet scherp genoeg op maximum diafragma dat neem je natuurlijk met een stop minder licht genoegen.

Dan hebben we nog een bijbehorende sluitertijd nodig.
Dat zal in het algemeen niet heel snel zijn. In het geval van slecht ledlicht kan het ook nog zijn dat dat stiekem ook nog knippert omdat er niet zo beste led-drivers gebruikt zijn. In dat geval neem je de sluitertijd gelijk aan de net-frequentie. Als je de camera van je mobiele telefoon op de lamp richt kun je mooi de eventuele flikkering zien. Als dat niet het geval is kun je iets verder gaan. De maximale sluitertijd is dan afhankelijk van hoe vast je hand is, of je een statief gebruikt, het aantal mega-pixels, en natuurlijk hoe snel je onderwerp beweegt. Bij dans is een beetje beweging niet altijd heel erg. Aan de andere kant zitten er in dansbewegingen ook vaak momenten waarop er relatieve stilstand is. Leer je camera en jezelf kennen zodat kun je hier op kunt anticiperen.

Als je bij dit alles nog niet genoeg licht op je sensor krijgt moet je het daarna in de nabewerking op zien te lossen.

Flitsen is niet alleen not done, maar het levert in een theater zelden een goed resultaat op.
Tijdens repetities kun je als je je vrij kunt bewegen en heel kort bij het podium kunt staan, of zelfs er op soms een heel klein beetje licht bij flitsen. ( 1,5-2 stoppen onder de meting die je camera nodig vind) .
Vaak zie ik mensen met een diffusiekapje op de reportage flitser, die dan ook nog indirect proberen te flitsen.
Als er zoals in het theater niets is om het licht te weerkaatsen heeft dat geen zin, en levert het alleen overlast op.

Als je geluk hebt is er iets meer licht, dan belicht je “aan de rechterkant”. Hiervoor zet je bijvoorbeeld de overbelichtingswaarschuwing aan. Die mag dan bij lampen in beeld op de lampen zelf wel een waarschuwing geven maar voor de rest niet. Heb je wat ruimte in je belichting, dan kun je de factor waar je het minst gelukkig mee bent een stukje bijstellen. Dus je sluitertijd iets verkorten, of je isowaarde toch een tandje minder.

Als je echt slecht led-licht hebt kun je er met de beste camera, lens en technieken ook niets van brouwen. In dat geval kun je het beste je camera thuis laten en van de voorstelling genieten. Eventueel maak je dan met je telefoon nog een leuke herinnering.

Door het veel te doen kun je beter anticiperen op wat er gaat gebeuren, en dan gaat het een stuk gemakkelijker. Als je een foto wil maken van hetgeen je nu ziet ben je te laat.

just my 50 cents
fotonenvanger

Clublid
Berichten: 9


Locatie: Nieuwegein
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Afsteling D7200 theateropnames

Berichtdoor Boem » ma jun 25 2018 6:35 pm

Mijn taktiek: lichtsterke lens idd, af-s en spotmeting gebruiken. Bij mijn d600 en vast ook bij jouw d7200 gaat spotmeting op het scherpstelpunt. Meestal is dat ook het lichtste deel. Op die manier blijft ook de typisch theatrale belichting intact. ISO tot max 3200, is iha met nabewerken prima te doen. Just my 2 cents (Ik ben goedkoper)
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Afsteling D7200 theateropnames

Berichtdoor fotonenvanger » ma jun 25 2018 6:39 pm

ik reken 2 cent per jaar dat ik in het theater belicht en fotografeer, toch niet al te duur.
fotonenvanger

Clublid
Berichten: 9


Locatie: Nieuwegein
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten