D80 probleempjes

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D80 probleempjes

Berichtdoor duck304 » do jul 05 2018 6:50 am

Beste,

Ongeveer 7 jaar geleden (denk ik) dat ik gestart ben met de fotografie en dan puur focus op concerten.
heb een flink aantal jaartjes veel plezier gehad van mn D80 echter kreeg deze op een gegeven moment kuren.
Als ik wilde fotograferen, hoorde ik dat de "shutter" niet volledig zn werk deed. Ik had op dat moment geen idee wat het precies was maar wat ik wel wist was dat reparatiekosten meer zouden zijn dan de D80 waard was omdat hij inmiddels al lange en breed niet meer verkocht wordt.

Sinds paar dagen heb ik de camera weer gepakt en getest en nu komen de problemen sporadisch voor. ALS het probleem voorkomt dan;
- Verschijnt er ERR in mn display
- Wordt er niets afgedrukt
- lijkt het alsof, of de spiegel niet goed naar beneden/omhoog gaat, of iets met de 1ste of 2de gordijn.....

Herkent iemand dit probleem bij zijn camera, of wat zijn eventueel de mogelijke oplossingen ?

Ik denk dat ik tegen de 10K foto's heb gemaakt inmiddels.

Hoor graag tips zodat ik nog enige tijd kan genieten van de fotografie.

Groetjes
duck304
duck304

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D80 probleempjes

Berichtdoor gijs sandberg » do jul 05 2018 8:41 am

Beste D,
Welkom.
Ik bezit geen D80 (nieuw noch op leeftijd).
Wat je beschrijft kan een massa verschillende oorzaken hebben, waarbij ook instellings-foutjes kunnen zitten.
Ben je met de kamera al eens bij een Nikon dealer langsgegaan?
Bij vele Nikon dealers zijn tweedehands Nikon DSLR kamera's als D80/D90 te koop, met garantie.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D80 probleempjes

Berichtdoor duck304 » do jul 05 2018 9:31 am

gijs sandberg schreef:waarbij ook instellings-foutjes kunnen zitten.
Ben je met de kamera al eens bij een Nikon dealer langsgegaan?
Bij vele Nikon dealers zijn tweedehands Nikon DSLR kamera's als D80/D90 te koop, met garantie.
Groeten, GIjs

Instellingen is het zeker niet omdat het soms voorkomt zonder aanleiding. Heb ook gecontroleerd of het aan een lens ligt maar dat is niet het geval.
Nee, ik ben niet naar een dealer geweest omdat de camera destijds al oud was en de kosten sowieso niet rendabel meer was... nooit nagedacht om een 1de handse d80 te overwegen maar die overweging is nog steeds omdat nieuwe aanschaf van een vergelijkbare camera niet in mn budget past...
duck304

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D80 probleempjes

Berichtdoor Stijn Smits » do jul 05 2018 11:11 am

Al eens een andere accu geprobeerd?
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D80 probleempjes

Berichtdoor ben42 » do jul 05 2018 12:02 pm

Op marktplaats vind je een D80 voor tussen de 100 en 200 Euro.
Een D7000 vind je voor tussen de 250 en 400 Euro.

Dit ter informatie, ik kan namelijk niet in je beurs kijken. Wel wil ik meegeven dat voor mij de overstap van de D70 naar een D7000 toch een bijzonder aangename upgrade was.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D80 probleempjes

Berichtdoor duck304 » do jul 05 2018 2:22 pm

Stijn Smits schreef:Al eens een andere accu geprobeerd?

Ik gebruik een battery-grip met 2 accu's er in die vol zijn, dus Nee, geen andere accu maar ik heb 2 accu's er in. In wat voor opzicht kan het aan de accu liggen ? Als ik ERR in beeld krijg, kan ik nog afdrukken en de foto daarna gaat wel goed....
duck304

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D80 probleempjes

Berichtdoor duck304 » do jul 05 2018 2:23 pm

ben42 schreef:Op marktplaats vind je een D80 voor tussen de 100 en 200 Euro.
Een D7000 vind je voor tussen de 250 en 400 Euro.

Dit ter informatie, ik kan namelijk niet in je beurs kijken. Wel wil ik meegeven dat voor mij de overstap van de D70 naar een D7000 toch een bijzonder aangename upgrade was.

Ben


Kan ik dan mijn objectieven en externe flitser wel gewoon gebruiken ?
duck304

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D80 probleempjes

Berichtdoor gijs sandberg » do jul 05 2018 2:36 pm

D,
re: Kan ik dan
In vele gevallen wel, Nikon heeft een uitstekende reputatie mbt. compatibiliteit.
In geval van twijfel: haal de PDF handboeken op via www.nikon.nl,
of stel hier een gerichte vraag.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D80 probleempjes

Berichtdoor Stijn Smits » do jul 05 2018 3:51 pm

duck304 schreef:Ik gebruik een battery-grip met 2 accu's er in die vol zijn, dus Nee, geen andere accu maar ik heb 2 accu's er in. In wat voor opzicht kan het aan de accu liggen ? Als ik ERR in beeld krijg, kan ik nog afdrukken en de foto daarna gaat wel goed....


Ik heb eerder wel eens haperingen gehad met mijn d700, die niet lekker klikte dat was altijd met dezelfde niet merkspeciefieke accu. andere accu's geen probleem
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D80 probleempjes

Berichtdoor ben42 » do jul 05 2018 8:38 pm

duck304 schreef:Ik gebruik een battery-grip met 2 accu's er in die vol zijn, dus Nee, geen andere accu maar ik heb 2 accu's er in. In wat voor opzicht kan het aan de accu liggen ? Als ik ERR in beeld krijg, kan ik nog afdrukken en de foto daarna gaat wel goed....


Dan eerst de camera een gebruiken zonder de battery-grip. En kijken of het probleem dan optreed.

Moderne electronica wil wel eens gevoelig zijn voor toegevoegde componenten. Zo heeft Nikon wel eens problemen met vreemd merk objectieven en battery-grips en soms zelfs met producten van eigen merk. Heb je meerder objectieven en treed het probleem op bij ieder van die objectieven. En treed het probleem ook op als je de battery grip hebt verwijderd.

Een en ander bij voorkeur testen met een Nikon batterij in redelijke conditie.

Wat flitsers betreft, sinds het digitale tijdperk zijn er een aantal dingen veranderd in flitsers. Vreemd merk flitsers geven vaker problemen dan eigen merk flitsers.
Grofweg 3 groepen flitsers :
1. Hoge spanning analoge flitsers die die hoge spanning ook op de voet of kabel zetten. (NIET GEBRUIKEN op een moderne camera)
2. Analoge flitsers, met al wat moderne electronica erin. De spanning op de voet is laag. Deze flitsers zijn te gebruiken maar de functionaliteit (communicatie met de camera) is beperkt.
3. Flitsers voor het digitale tijdperk. Deze zijn specifiek voor een merk gebouwd, functionaliteit en de werking hangt dan af van de flitser en de camera.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D80 probleempjes

Berichtdoor EdvandeZilver » do jul 05 2018 8:39 pm

Al eens geprobeerd om je camera zonder grip te gebruiken?
Online
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D80 probleempjes

Berichtdoor duck304 » zo jul 08 2018 6:53 am

EdvandeZilver schreef:Al eens geprobeerd om je camera zonder grip te gebruiken?

Nee, eigenlijk niet omdat ik nooit het probleem zocht in batterijen, maar ik ga het zeker eens testen
duck304

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten