D7100 niet CPU-objectieven

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D7100 niet CPU-objectieven

Berichtdoor DimiTator » zo jul 22 2018 5:06 pm

Ik heb een paar oude Nikkor objectieven uit de tijd dat de dieren nog konden praten :) Betreft type AI, 35mm 1:2,8 en een 35-70 1:3,3~4,5.

Op blz 170 van de handleiding lezen we:

Voer de brandpuntafstand en het maximaal diafragma in......

Dan riist bij mij de vraag:
  • Vermits de D7100 een cropcamera is, wat voer ik dan in voor de 35mm? gewoon 35mm of 35x1.5 = 52mm?
  • Wat is het maximaal diafragma? De opening of het getal?

Verder:
Als ik op de D7100 het objectief instel, dan kan stelt de lichtmeter zich inderdaad juist in. Maar als ik dan diafragma wijzig op het objectief dan wijzigt de lichtmeter in de zoeker niet. Wat doe ik verkeerd?

Eeuwige roem is mijn dank :clap: (is ook het goedkoopste :mryellow: )
DimiTator

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7100 niet CPU-objectieven

Berichtdoor gijs sandberg » zo jul 22 2018 6:10 pm

Beste D,
re: wat
Het aantal MM dat op de lens staat (dat helpt de matrixmeting en komt in de EXIF infotmatie terecht).
re: opening of het getal?
Hoe bedoelt U?
re: op het objectief
Dat hangt af van de instelling op de kamera.
Mijn DSLR doet het vanzelf goed.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7100 niet CPU-objectieven

Berichtdoor ArendV » zo jul 22 2018 7:05 pm

Brandpuntsafstand is brandpuntsafstand en met maximaal diafragma wordt de waarde bij volle opening bedoeld. Dus voor jouw 35mm gewoon 35mm invullen en F2.8 (voor de zoom kiezen voor de meest gebruikte brandpuntsafstand en bijbehorend maximaal diafragma).
De reactie van de lichtmeter hangt af van de programmastand die jij gebruikt: in M met de ISO waarde vastgezet zou hij wel uit moeten slaan bij het draaien aan de diafragmaring.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7100 niet CPU-objectieven

Berichtdoor DimiTator » ma jul 23 2018 3:28 pm

Dank voor jullie reacties. Probleem zat in het feit dat die 35mm geen AI-type was, maar nog ouder. Daarom is de bajonet ook niet uitgerust met een meenemer die het toestel kan detecteren. De 35-70 doet het wel.
Er bestaan blijkbaar ombouwsetjes voor oude Nikkor's, maar een nagelnieuwe Yongnuo YN35 2.0 kost amper €75. Daar ga ik niet voor sukkelen.
DimiTator

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7100 niet CPU-objectieven

Berichtdoor gijs sandberg » ma jul 23 2018 3:54 pm

D,
re: niet uitgerust met een meenemer
Sommigen noemen dat een Ai-nokje.
Met dergelijke (Pre-Ai) lenzen kan de kamera niet ruiken of er aan de diafragmaring gedraaid wordt.
re: ombouwset.
Die zijn ca 1977 gemaakt door NIkon voor de meeste pre-Ai lenzen (en specifieke types voor verschillende lenzen) , maar vind die maar eens ...
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op ma jul 23 2018 4:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten