D7200 speedlight sneller dan 1/320?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D7200 speedlight sneller dan 1/320?

Berichtdoor Gerrit7200 » wo jul 25 2018 1:06 pm

Hoi, Ik ben de trotse eigenaar van een Nikon D7200 met een 18-140mm kit lens. Wat een geweldige camera. Ik krijg echter één ding niet voor elkaar. Wat ik ook doe ik kan bij het flitsen geen snellere sluitertijd dan 1/320 selecteren. Doe ik dat wel dan krijg ik een zwarte balk te zien en bij hele snelle sluitertijden blijft het beeld helemaal zwart. Dit terwijl de flitser wel afgaat. Wie heeft hier een oplossing voor.
Instelling e1= 1/320*
Instelling e2 = 1/60
Instelling e3 = TTL
Instelling e5 = on

Ik heb dit met de pop-up flitser (van de camera) en met mijn MCO320 flitser (als ik deze op de flash shoe plaats)
Gerrit7200

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200 speedlight sneller dan 1/320?

Berichtdoor Janvis » wo jul 25 2018 1:13 pm

Heeft te maken met de maximale flits synchronisatie tijd. Dat is de maximale sluitertijd waarbij het eerste gordijn volledig open is en het tweede gordijn nog niet aan het dicht gaan is. Wil je bij snellere sluitertijden de flitser gebruiken moet je gebruik maken van highspeedsync flitsen.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7200 speedlight sneller dan 1/320?

Berichtdoor Vincent » wo jul 25 2018 1:19 pm

Wat JAn zegt. Simpel op te lossen door Auto FP aan te zetten in: menu -> 'E1 Flash Sync Speed' -> 1/320s (Auto FP) selecteren

Dan zou het moeten werken
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200 speedlight sneller dan 1/320?

Berichtdoor Gerrit7200 » wo jul 25 2018 1:25 pm

Hoi Jan en Vincent, Bedankt voor jullie input. 1/320s (auto FP) is de huidige instelling. 1/250s(auto FP) heb ik ook al geprobeerd. In dat geval begint de zwarte balk al bij de eerstvolgende snellere sluitertijd.
Gerrit7200

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200 speedlight sneller dan 1/320?

Berichtdoor gijs sandberg » wo jul 25 2018 1:28 pm

Gerrit,
Welkom.
Eens met Vincent, je moet op de kamera de instelling AUTO-FP selecteren.
Bedenk wel dat bij FP flits het bereik drastisch kan afnemen, afhankelijk van de sluitertijd.
Met sommige (Nikon) flitsers wordt ook bij auto-FP het bereik in meters op de flitser aangegeven.
Groeten, Gijs
PS re: MCO
Die flitsers ken ik niet, niet alle flitsers ondersteunen FP-flits.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200 speedlight sneller dan 1/320?

Berichtdoor Vincent » wo jul 25 2018 1:35 pm

Gerrit7200 schreef: In dat geval begint de zwarte balk al bij de eerstvolgende snellere sluitertijd.


Ook met de ingebouwde flitser?
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200 speedlight sneller dan 1/320?

Berichtdoor Gerrit7200 » wo jul 25 2018 1:37 pm

Gijs, bedankt voor jouw antwoord. Eens: De MCO flitser is geen Nikon flitser. Dus laten we die maar buitenbeschouwing laten. Zou het moeten kunnen werken met de on-board flitser van de D7200??? Op YouTube zie ik mensen flits foto's maken met sluitertijden tot 1/8000 seconde. Ik snap dat het bereik drastisch kan afnemen omdat de flitser gedurende de sluitertijd een aantal keren zal afvuren om de gehele sensor te kunnen belichten.
Gerrit7200

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200 speedlight sneller dan 1/320?

Berichtdoor Gerrit7200 » wo jul 25 2018 1:44 pm

Vincent schreef:
Gerrit7200 schreef: In dat geval begint de zwarte balk al bij de eerstvolgende snellere sluitertijd.


Ook met de ingebouwde flitser?


Hoi Vincent, Met de instelling 1/320s Auto FP in combinatie met de interne flitser kan ik geen snellere sluitertijd dan 1/320 selecteren. Voor de goede orde: de camera staat in 'M' mode.
Gerrit7200

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200 speedlight sneller dan 1/320?

Berichtdoor gijs sandberg » wo jul 25 2018 3:28 pm

Gerrit,
re: kan niet
Kijk een pg 148 van het kamera handboek:
Auto-FP alleen met externe flitsers, dat geldt voor meerdere Nikon kameras.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200 speedlight sneller dan 1/320?

Berichtdoor ReneG » wo jul 25 2018 4:33 pm

Gerrit7200 schreef:Met de instelling 1/320s Auto FP in combinatie met de interne flitser kan ik geen snellere sluitertijd dan 1/320 selecteren. Voor de goede orde: de camera staat in 'M' mode.


Auto FP/High Speed Sync werkt bij mijn weten niet met de interne flitser, zoals Gijs al meldt. Wellicht dat de allernieuwste modellen dat wel kunnen (die heb ik niet) maar de D7200 kan het in ieder geval niet. Daar kan de interne flitser max. tot 1/320e syncen. Ook ondersteunen niet alle externe flitsers HSS (High Speed Sync), je MCO kennelijk ook niet, al is dat misschien instelbaar? Je zou dat even in de handleiding van de flitser op kunnen zoeken.

Als je MCO het niet aankan is de enige optie een externe flitser die wel HSS ondersteunt.
Laatst gewijzigd door ReneG op wo jul 25 2018 4:40 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200 speedlight sneller dan 1/320?

Berichtdoor DannySan » wo jul 25 2018 4:39 pm

Uit de handleiding van de D7200:
"To properly expose flash pictures, the Nikon D7200 camera has to synchronize the timing of the flash output with the opening and closing of the shutter. On the D7200, this synchronization normally dictates a maximum shutter speed of 1/250 second when you use the built-in flash.

But by enabling Auto FP flash, you can bump the maximum sync speed up to 1/320 second for the built-in flash. If you attach a compatible Nikon flash unit, you can access the full range of shutter speeds."

Dus de build-in flash kan het niet, de genoemde flitser volgens mij wel maar da's geen erg sterke flitser dus het nuttige gebruik kan wel eens tegenvallen...

*edit: voor wat ik kan vinden is de MCO320 niet geschikt voor het gebruiken van HSS, dus dan zit je met die combinatie 'vast' aan een maximum van 1/250e.
Online
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200 speedlight sneller dan 1/320?

Berichtdoor AnnetteV » wo jul 25 2018 8:55 pm

Hallo Gerrit,
Is het uiteindelijk gelukt met die kortere sluitertijden van 1/4000s na zoveel goede adviezen van de clubleden?
Als niet, misschien zou dit youtube filmpje helpen:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=73&v=JflxDO_AvME
P.S.
Volgens mij in jouw geval (interne en 1 externe flits) moet de camera in de commanderstand staan (menuoptie E3 -> CMD -> Groep A op M/menual) en de flits op remote/slave stand met TTL. De sterkte van de flits kun je dan regelen via jouw CMD -> correctie. O ja, de interne flits van de camera moet worden geactiveerd.
Succes
Met vriendelijke groet,
Annette

Flickr
Gebruikersavatar
AnnetteV

Bestuurslid
Berichten: 184


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200 speedlight sneller dan 1/320?

Berichtdoor Hans Braakhuis » do jul 26 2018 8:38 am

Uit de gebruiksaanwijzing:

Mcoplus Mco-320N Speedlite GN32 TTL S1/S2 HSS For Nikon
Specifications:
Guide number:32m
Available flash mode:TTL, M, Multi,S1,S2
Batter flashes:100s1500 flashes(For AA alkaline batteries)
Recycle time: Approx.5s(For AA NI-MH battery)
Color temperature: 5600K
Camera's sync modes: rear-curtain sync,front-curtain sync

Geen High Speed sync
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200 speedlight sneller dan 1/320?

Berichtdoor Gerrit7200 » do jul 26 2018 9:34 am

Allen,

Bedankt voor alle input. Dit gaat inderdaad niet lukken. Zojuist nog flink wat mee geëxperimenteerd :-) Als ik de MCO320 als externe flitser wil gebruiken moet ik deze triggeren via de interne flitser. Echter zodra de ik de interne flitser activeer wordt de maximale sluitertijd teruggezet naar 1/320. Snellere sluitertijd is dan niet mogelijk. Daarnaast is mijn MCO niet geschikt voor HSS flits. Jammer, maar het is niet anders. Het positieve is dat ik nu wel geleerd heb hoe ik de MCO als 2e flitser (tot 1/320) kan gebruiken. Hier kan ik wel wat creatieve toepassingen voor bedenken. Voor high speed sync flits fotografie wordt het dus nog even doorsparen voor een flitser die hiervoor wel geschikt is :-) Ik neem dan wel mijn camera mee naar de winkel om e.e.a. ter plaatse even uit te kunnen proberen. Nu eerst maar eens even alle zwarte plaatjes van mijn SD card verwijderen en nieuwe batterijen voor mijn MCO aanschaffen...….

Normaals hartelijke dank en met vriendelijke groet,
Gerrit
Gerrit7200

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten