D70 plakkende handgreep.

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D70 plakkende handgreep.

Berichtdoor ben42 » wo aug 08 2018 6:30 pm

Hallo Allemaal,

Ik wil mijn D70 aan iemand uitlenen. Deze persoon is een spiegelreflex aan het overwegen.

De camera heb ik al vaker uitgeleend voor hetzelfde doel, maar nu heeft de camera erg plakkerige handgrepen.

Behalve dat ik natuurlijk aan mijn camera gehecht ben :D en ik deze wel eens uitleen aan iemand om kennis te maken met een DSLR heeft de camera geen waarde meer.

Weet iemand een oplossing of trucje voor de plakkerige handgrepen ?

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D70 plakkende handgreep.

Berichtdoor JurjenF » wo aug 08 2018 6:51 pm

Daar is al een vraag over gesteld. Ben alleen ff het draadje kwijt...de oplossing die werkt is schoensmeer en goed uitwrijven. Heeft ook geholpen bij mijn imgagetank die ook erg plakte.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D70 plakkende handgreep.

Berichtdoor ben42 » do aug 09 2018 8:43 am

Dank je voor je bijdrage Jurgen.

Ondertussen wat geprobeerd en dat is aardig gelukt (denk ik). De materialen waar het bij de D70 om ging was volgens mij een of ander rubberachtig materiaal. Met leer zoals ookwel gebruikt is lijkt mij schoensmeer nog wel te doen, maar voor rubberachtig materiaal weet ik het niet, daarom de schoensmeer niet uitgeprobeerd. Schoensmeer is bovendien vettig, dat is dan zelf weer lastig weg te krijgen.

Gezocht naar Plakkende:
Plakkende achterwand van Nikon F 90
Dit gaat al weer om een nog ouder toestel en bovendien de achterwand, niet de rubberachtige grepen aan de voorkant.

Wat wel gedaan :
Omdat ik iets vluchtigs- en 'alcohol'-achtigs gezocht. Een antivries ruitenspray gebruikt. Met een heel klein doekje gedrenkt in dat spul de handgreepjes en andere oppervlakken 'ingesmeerd', daarna met een klein doekje met afwasmiddel. Iets groter doekje met water. En dit drie keer herhaald.
In eerste instantie leek het niet te werken. Maar nu de volgende ochtend is de camera volgens mij plakvrij. Het lastigst was nog om een stukje hard plastic van het deurtje plakvrij te krijgen, maar dat is ook gelukt.
De handgreepjes voelen nu volgens mij wel gladder aan als oorspronkelijk, maar dat is zeer lastig te beoordelen over de jaren heen.

Nu ik de oude D70 weer in handen heb, merk ik toch wel dat de bedieningsmogelijkheden echt veel minder zijn dan de D7000 waar ik nu mee werk. Dat vond ik toen al een hele vooruitgang, maar nu teruggrijpend naar de oude camera valt het nog meer op.

Vriendelijke groet,
Ben\

Afbeelding
De delen die erg plakten. En aan de achterkant het klepje waar de CF kaart achter zit.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D70 plakkende handgreep.

Berichtdoor John Jansen » do aug 09 2018 9:42 pm

Er is bij automaterialen winkels, rubber onderhoud vloeistof te koop, maakt het rubber schoon en onderhoud het, veilig en brengt op den duur geen schade toe.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D70 plakkende handgreep.

Berichtdoor ben42 » do aug 09 2018 10:11 pm

Dank je John,
Kijken of het nog nodig is, maar goed idee.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D70 plakkende handgreep.

Berichtdoor Hans Braakhuis » za aug 11 2018 9:20 am

Gebruik sinds kort Dubro multi ontvetter spray
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten