diafragma in U stand

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

diafragma in U stand

Berichtdoor error33 » ma aug 13 2018 6:24 pm

Ik ben al een poos aan het stoeien om in de U1 stand het diafragma te kunnen instellen. Maar wat ik ook draai aan de secundaire instelschijf ik krijg het diafragma niet veranderd. Heb al meerdere instellingen in het menu geprobeerd maar zonder resultaat :(

Gaat dit niet in de U stand ?
Z serie
Soms valt mijn kwartje wat later....
error33

Forumlid
Berichten: 108


Locatie: Zuid -Limburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: diafragma in U stand

Berichtdoor justme » ma aug 13 2018 6:27 pm

Primaire en secundaire draaiwiel omdraaien in je instellingen.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: diafragma in U stand

Berichtdoor error33 » ma aug 13 2018 6:46 pm

Heb bij F6 alle 3 de optie's geprobeerd maar helaas :(
In A en S stand werken de wieltjes gewoon. iets HW matigs kan ik uitsluiten
Z serie
Soms valt mijn kwartje wat later....
error33

Forumlid
Berichten: 108


Locatie: Zuid -Limburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: diafragma in U stand

Berichtdoor ben42 » ma aug 13 2018 7:19 pm

De U1 stand is de User 1 stand, hier kun je allerlei dingen in zetten, maar die moet je wel overnemen vanaf de andere standen. In de S stand gebruik je normaal 1 instelwiel voor de sluitertijd het andere instelwiel wordt de ISO waarde.

Deze S stand en ook andere standen kun je overnemen in de User 1 stand en heb je die S stand overgenomen dan is het diafragma 'automatisch' geworden en kun je in de U1 stand het diafragma niet manueel aanpassen, ik weet niet welke standen je allemaal nog meer kunt overnemen in de U1 (en de U2) stand, dus ik kan hiervandaan niet zien welke stand in de U1 stand is geprogrammeerd.

Met Save user settings kun je de U1 stand invullen.
In het Engels zit deze onder het SETUP MENU (de bout aandraaier), 2e item van boven, Save user settings, daarna kun je kiezen tussen U1 en U2.

Stap1. Stel de camera precies zo in als je voor de User 1 settings ze wilt hebben, dat is van allerlei instellingen, programma voorkeuze (PASM), waar die moet beginnen (kan zijn sluitertijd, diafragma, iso waarde, ADL, AF instellingen etc. etc.). Ik weet niet of je ook de scene toestanden in U1 en U2 iunt overnemen.
Stap2. Sla deze instelling op als U1 en/of U2.

Ga je daarna naar U1 toe dan kun je nog van alles veranderen. B.v. het begin diafragma of iso waarde wijzingen. Ga je daarna van U1 weg en weer naar U1 toe, dan staat alles zoals je dat bij de Save user settings hebt ingesteld.

De User settings zijn heel erg handig om snel naar je 'eigen' begin toestand te gaan.
Op U1 heb ik b.v. ingesteld.
Diafragma voorkeuze, te beginnen op 7.1
Iso waarde op het achterwiel, te beginnen op 100.
ADL uit.
AF op 9 punten in het midden. (Deze wil ik wat user settings nog wel eens veranderen).

Op U2 zet ik dat een kleine wijziging ten opzichte van U1.
Meestal ADL op Extra High.
En de beginstand van het diafragma vaak op 5.6

U2 gebruik ik ook om tijdelijk te beginnen met een andere voorkeurs instelling gebaseerd op U1.

In de praktijk schakel ik heel vaak terug naar U1 of U2. B.v. als ik compenstatie heb aangehad, of bracketing heb aangehad, of de Iso waarde flink heb opgeschroeft, dan ga ik van U1 af en terug naar U1, dan heb ik alles weer in de basis stand en weet precies hoe ik van daaruit moet werken.

Laat even horen of dit voor je werkt.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: diafragma in U stand

Berichtdoor error33 » ma aug 13 2018 10:12 pm

Ben je bent :thumbup:

Ik zat verkeerd te denken. Steeds veranderde ik iets in de U1 stand en sloeg dat op. Maar de basis is eerst stand A (of wat je wilt) selecteren en die onder U1 opslaan.

Dank voor je uitgebreide uitleg. :thumbup:

Heb nu mijn instellingen onder A gemaakt en opgeslagen onder U1 en jawel kan diafragma nu veranderen via het wieltje
Z serie
Soms valt mijn kwartje wat later....
error33

Forumlid
Berichten: 108


Locatie: Zuid -Limburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: diafragma in U stand

Berichtdoor henkk » ma aug 13 2018 10:27 pm

Ja voor mij na jaren ook leerzaam! Misschien ga ik ooit U-standen gebruiken want ik wil nog wel eens per ongeluk in een verkeerde stand starten.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4938


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: diafragma in U stand

Berichtdoor ben42 » di aug 14 2018 10:23 am

De User standen zijn 'fantastisch'. (Tenminste dat is mijn mening).

Je richt een user stand in naar een begin situatie en iedere keer als je wat hebt veranderd kun je heel snel terug naar die begin situatie. Even van de User stand af en terug naar de user stand en je hebt je toestel gereset naar de eigen voorkeuren.

Zelf verander ik nogal eens wat, het meest verander ik de ISO waarde (zit op het achterwiel), maar ook wel een bracketing, dingen in de AF (b.v. het scherpstelpunt), overbelichting, diafragma. Dat kan van alles zijn. En ook ik vergeet wel eens die dingen terug te zetten. Kom je buiten zit je ineens met een ISO waarde van 2000 te fotograferen om dat het binnen zo donker was. Of je hebt de overbelichting nog aan staan. Dat soort dingen. Dus gedurende een dag ga ik regelmatig terug naar de User standen om al die zaken te resetten.

In de andere standen moet je die zaken 'allemaal' stuk voor stuk terugzetten, vergeet je er een dan kan dan een mislukte of meestal meerdere mislukte (of minder gelukte) foto's opleveren. De D500 heeft volgens mij geen User standen, een belangrijke reden voor mij om die camera niet te willen.

Overigens kun je de instellingen van de camera ook opslaan op de SD kaart en later terughalen. Stel je hebt voorkeurs instellingen zeg voor een bruiloft, deze kun je dan op een SD kaart opslaan en bij een volgende bruiloft weer terughalen.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: diafragma in U stand

Berichtdoor Huib » do aug 16 2018 12:18 pm

En vergeet de M stand niet. Geeft je totale controle over de camera :wink:
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten