onscherp door camera of objectief ?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

onscherp door camera of objectief ?

Berichtdoor error33 » za aug 18 2018 11:33 am

Na het stof van mijn foto carrière afgehaald te hebben :egeek: en mijn spaarpotje leeg gemaakt te hebben voor een andere lens loop ik nu tegen het volgende aan.

Ik stel scherp op de wespen maar de wespen blijven onscherp. Zit dan nu het probleem in mijn nieuwe lens of in de camera ??

Afbeelding

Kan me dit probleem niet herinneren met de oude Nikon AF-S 18-105mm f/3.5-5.6G VR ED DX lens :(

Sorry als ik deze vraag in het verkeerde subforum heb geplaatst.
Laatst gewijzigd door error33 op za aug 18 2018 9:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Z serie
Soms valt mijn kwartje wat later....
error33

Forumlid
Berichten: 108


Locatie: Zuid -Limburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: onscherp door camera of objectief ?

Berichtdoor EdvandeZilver » za aug 18 2018 11:46 am

Of een combinatie van beiden, objectief-body.
Je zou eens een testfoto moeten maken met voorwerpen dicht bij elkaar op de voor en achtergrond om een eerste indruk te krijgen of je scherpte voor of achter je scherpstelpunt ligt. Deze opname is te vlak om dat vast te kunnen stellen.
Google ook eens op "AF fine tuning" om het fenomeen van front of backfocus op te lossen.
https://www.google.com/search?client=fi ... RMAZBJe4HU
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: onscherp door camera of objectief ( of door de fotograaf)?

Berichtdoor Marten » za aug 18 2018 12:40 pm

Zat het scherpstelpunt (zelf gekozen en niet de camera laten kiezen) misschien op het zwarte gat (= oneindig) en niet exact op de kop van de wesp?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: onscherp door camera of objectief ?

Berichtdoor error33 » za aug 18 2018 12:52 pm

@edvandezilver dankje ga er mee aan de slag.

@Marten. Scherpstelpunt was zelf gekozen en precies op de wesp.

Wordt vervolgd....
Z serie
Soms valt mijn kwartje wat later....
error33

Forumlid
Berichten: 108


Locatie: Zuid -Limburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: onscherp door camera of objectief ?

Berichtdoor jan » za aug 18 2018 1:08 pm

Zit je naast de eerder genoemde punten misschien binnen de minimale scherpstelafstand van het objectief te werken?
Weet niet welke body je hebt maar niet alle Nikon bodies hebben de mogelijkheid van AF-finetuning.

Misschien heb je iets aan deze link
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: onscherp door camera of objectief ?

Berichtdoor error33 » za aug 18 2018 3:44 pm

@jan de minimale scherpstelafstand zou niet het probleem mogen zijn. Volgens de specificatie's is dat 35 cm. en grof geschat zit ik er een kleine meter van af. Heb het geluk de D7000 ondersteund de fine tuning :)

Een test gedaan met de Focus test kaart. Het lijkt er op dat er wat back focus is. Of denken jullie daar anders over ?Zelf denk ik dat tussen de 10 en 14 het scherpste gedeelte is. een groot verschil zie ik tussen de 20 voor en 20 achter.
http://www.mail2you.nl/nikon/focus_test.JPG

Heb een filmpje gevonden voor AF finetuning maar ik versta m niet zo goed :(
https://www.youtube.com/watch?v=h9Ae3MxlXmQ
Z serie
Soms valt mijn kwartje wat later....
error33

Forumlid
Berichten: 108


Locatie: Zuid -Limburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: onscherp door camera of objectief ?

Berichtdoor error33 » za aug 18 2018 4:44 pm

Zit er trouwens een omrekenfactor voor de aanduiding van de scherpstelafstand ? Maak ik namelijk een afbeelding op 80cm afstand zie ik in de ring op de lens een waarde net iets hoger dan 1,5 m ?
Z serie
Soms valt mijn kwartje wat later....
error33

Forumlid
Berichten: 108


Locatie: Zuid -Limburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: onscherp door camera of objectief ?

Berichtdoor ben42 » za aug 18 2018 5:11 pm

Zoals gebruikelijk.
Probeer eerst een analyse te doen van het probleem en dan pas een oplossing te implementeren.

De wesp is dusdanig onscherp dat ik vermoed dat dat niet op te lossen is met finetuning, volgens mij is dat in alle gevallen veel subtieler. Maar de vraag is nog steeds of daar het probleem zit.

Om het probleem van Backfocus/Frontfocus even buiten de picture te halen, zou je een foto kunnen maken in liveview onder vergelijkbare omstandigheden. Dan kun je in ieder geval beoordelen wat de camera lens combinatie aankan.
Heb je in liveview dezelfde problemen, dan kan dat niet met finetuning worden opgelost. Lukt het in liveview wel om scherp te fotograferen, dan is het zaak om eerst de oorzaak te achterhalen en dan naar een oplossing te zoeken.

Na de liveview als die lukt zou je een opstelling kunnen bedenken waarbij je in ieder geval niet afhankelijk bent van beweging en/of de hoeveelheid licht. Je zou dan b.v. een muur in de volle zon kunnen fotograferen met veel structuur erin. Door in het midden scherp te stellen en vervolgens de muur te fotograferen kun je beoordelen hoe de scherpte is, en waar de scherpte het best is. Een muur met een structuur die er een beetje uitziet als schuurpapier is dan heel geschikt.

Voorbeeld:
Afbeelding

Hier is er scherpgesteld op het zwarte puntje in het midden. Natuurlijk kun je dit ook op een andere afstand proberen, bij voorkeur een afstand waarop de je lens wilt gebruiken. Deze foto is even snel uit de hand gemaakt en ter illustratie. Geen statief geen poespas. Maar het illustreerd in ieder geval het principe.

Als je het helemaal goed wilt doen, gebruik je natuurlijk een statief en een of andere optische bank zoals hieronder, maar dat kost wat meer moeite. Dit zelf uitvoeren op een meter afstand is nog wel te realiseren, maar dit op enige meters afstand uit te voeren is gewoon lastig.
Afbeelding

Het experiment met de muur is zo uit te voeren en zou je al heel wat informatie geven. Als je niet de beschikking hebt over een muur, dan kan het ook met stoeptegels of je besteld gewoon een muur via het internet.
De andere methode met een scherpstelbank is lastiger te realiseren.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: onscherp door camera of objectief ?

Berichtdoor error33 » za aug 18 2018 8:58 pm

@ben42 dankjewel voor je uitleg en info.

Ik ben momenteel niet in de buurt van de wespen en kan de liveview test niet doen. Wel hebben we op het werk een muur maar de zon is al verdwenen :D Desalniettemin heb ik een foto kunnen maken die denk ik wel veelzeggend is dat de scherpstelling wel werkt. Ik heb scherp gesteld op het zwarte puntje rechts boven van de baksteen. Zeg maar in het midden van de afbeelding.

Afbeelding

Mag ik de wazige wespen dan onder de noemer "onkunde van mij" wegschrijven ? Of ben ik te vroeg om dat te zeggen?
Z serie
Soms valt mijn kwartje wat later....
error33

Forumlid
Berichten: 108


Locatie: Zuid -Limburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: onscherp door camera of objectief ?

Berichtdoor JurjenF » zo aug 19 2018 5:08 pm

Ik vind het punt waarop is scherpgesteld eerlijk gezegd niet scherp. Het lijkt wel of de scherpte meer op de steen daarboven ligt. Dan zou er een probleem met de centrering van de lens zijn oid denk ik. Maar goed is het iig niet.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: onscherp door camera of objectief ?

Berichtdoor henkk » zo aug 19 2018 6:10 pm

Het zwarte puntje ligt wel ongeveer in het scherptevlak. Het scherptevlak loopt schuin van rechtsonder naar linksboven omdat de camera niet precies horizontaal is gehouden (zoals je kunt zien aan de horizontale voegen).
Er lijkt enige sprake van frontfocus itt de eerder geziene backfocus. Voor het mooi moet een aantal herhalingen gedaan worden om conclusies te kunnen trekken.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: onscherp door camera of objectief ?

Berichtdoor Brutus » zo aug 19 2018 7:36 pm

Is de foto van de muur vanaf een statief gemaakt?
80 mm bij 1/60 is vragen om bewegingsonscherpte.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: onscherp door camera of objectief ?

Berichtdoor error33 » zo aug 19 2018 10:49 pm

Dank allen voor de info en feedback.

Ik zal opnieuw een afbeelding gaan maken van een muur. Dan wel op statief en horizontaal. Deze afbeelding heb ik op het werk gemaakt zonder statief in de buurt.

We heb ik vanmiddag nog een aantal afbeeldingen gemaakt van 5 penlite’s op een rij. Ben nu aan het werk zal deze zodra het lukt hier plaatsen.
Z serie
Soms valt mijn kwartje wat later....
error33

Forumlid
Berichten: 108


Locatie: Zuid -Limburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: onscherp door camera of objectief ?

Berichtdoor error33 » ma aug 20 2018 12:12 am

Bij deze de afbeeldingen van de penlite's. Steeds is de AF ingesteld op de middelste penlite op de letter T. Zelf zou ik zeggen dat de -5 de AF het beste voor elkaar heeft. Camera is steeds op de tafel gelegd op een zo gelijk mogelijke afstand en hoek.

Vind het nogal een lastige
Steeds denk ik die is het beste en een knipper ik met mijn ogen :crazy: en ik denk nee toch is die afbeelding beter

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Z serie
Soms valt mijn kwartje wat later....
error33

Forumlid
Berichten: 108


Locatie: Zuid -Limburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: onscherp door camera of objectief ?

Berichtdoor ben42 » ma aug 20 2018 10:50 am

Opmerking.
Waarom de muur (in volle zon).
Aan de structuur van de muur is goed te zien waar de scherpte ligt.
Bij volle zon, zul je bij volle opening een sluitertijd krijgen waarbij beweging geen groot probleem is.
De muur kun je ook van grotere afstand fotograferen, door de structuur van de muur is op vrijwel iedere afstand de plek waar het scherp is goed te identificeren.

Bij de batterijen fotografeer je van dichtbij, dat is natuurlijk uitstekend om het objectief voor te bereiden voor Macro werk. Maar gebruik je het objectief vooral voor landschappen, dan zijn batterijen volgens mij minder geschikt. De correctie van het objectief is niet voor over de volledige zoom en het volledige scherpstelbereik gelijk (volgens mij).

Als de fijnafstemming alleen maar zou dienen om het verschil in afstand tussen de sensor en de AF sensor te compenseren, dan zou de correctie voor alle objectieven en objectiefstanden gelijk zijn. Dat is niet het geval.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten